Hyvä provo

Vierailija

Olen nyt yrittänyt pariin otteeseen tehdä provon tänne palstalle mutta kukaan ei ole oikein tarttunut niihin. Miten tehdään hyvä provo?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Keksitään periaatteessa melkein mahdollinen juttu, mutta joka on ihan puppua. Kirjoitetaan se hyvin, ei saa olla liian pitkä eikä liian lyhyt. Sitten vain jäädään katsomaan mitä tapahtuu. Ei vastata enää mihinkään, eikä koristella juttua, tai muuteta sitä mihinkään suuntaan. Antaa muiden tehdä sen. Jos juttu yltää yli sataan vastaukseen, voi olla tyytyväinen. Ja mikä tärkeintä, ei kirjoitella ketjuun muutenkaan itse enää, mukamas jonakin toisena, eikä kerrota koskaan, että juttu oli keksitty. Annetaan ihmisten hämmentää ja ihmetellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keksitään periaatteessa melkein mahdollinen juttu, mutta joka on ihan puppua. Kirjoitetaan se hyvin, ei saa olla liian pitkä eikä liian lyhyt. Sitten vain jäädään katsomaan mitä tapahtuu. Ei vastata enää mihinkään, eikä koristella juttua, tai muuteta sitä mihinkään suuntaan. Antaa muiden tehdä sen. Jos juttu yltää yli sataan vastaukseen, voi olla tyytyväinen. Ja mikä tärkeintä, ei kirjoitella ketjuun muutenkaan itse enää, mukamas jonakin toisena, eikä kerrota koskaan, että juttu oli keksitty. Annetaan ihmisten hämmentää ja ihmetellä.

Miksi ei voi vastailla ja hämmentää jonain toisena? Voihan vaikka väitellä itse itsensä kanssa

Vierailija

Tee semmoinen, joka on av-mammoille tuttu ja turvallinen. Kysy vaikka, miksi suomalaiset naiset pukeutuvat niin tyylittömästi, toisin kuin venäläiset. Siihen mammulit vastaavat innoissaan haukkumalla suomalaisten miesten kehnon pukeutumisen ja pienet penikset.

Vierailija

Ei saa maalailla liikaa tunteilla (ällöt henki salpautuu ym). Ei kannata provoilla aiheella, josta ei ymmärrä mitään

Täällä vetoaa hyvin lapsiin ja naisiin liittyvät aiheet. On ihanaa kun saa kauhistella ja voivotella. Esim taannoinen lapsi sai palovamman

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei vastata enää mihinkään, eikä koristella juttua, tai muuteta sitä mihinkään suuntaan. .

Toimii joskus, kyllä, mutta niin toimivat nekin provot, joissa ap kommentoi usein ja esittää tyhmää. Esim. jos muut alkavat tivata tarkennuksia, voi vastata, etteivät kysytyt asiat koske aihetta ollenkaan (vaikka totuus olisi toinen).

Usein provon menestys näyttää riippuvan siitäkin, miten pari ensimmäistä vastaajaa lähtee peliin mukaan tai millaista porukkaa on sillä hetkellä linjoilla.

Minä pidän kaikkia ketjuja provoina, vaikken sitä mielipidettäni toisi ilmi.

Vierailija

Tärkeintä on, että juttu on uskottavat, mutta vähän outo. Eli eihän mitään järkeä ole provoilla asialla joka on totta ja turhaa on myöskään kirjoitella juttua joka on suoraan porvoosta. Lisäksi hyvä provo on uusi aihe eli kestoaiheita ei kannata kierrättää ainakaan kovin usein.

Esim. seuraava voisi toimia

Kumpi meistä on oikeassa? Mies halusi lähteä kaveriporukalla Pattayalle, mutta mua vähän epäilyttää kun meillä on juuri lapsi tulossa ja rahat vähän tiukalla. Sinällään meillä on kyllä omat rahat kummallakin, mutta ihmettelen, että miksi pitää juuri nyt lähteä kun lapsikin on tulossa ja hankintojakin pitäisi tehdä. Voinko sanoa, että ei voi nyt kähteä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, että juttu on uskottavat, mutta vähän outo. Eli eihän mitään järkeä ole provoilla asialla joka on totta ja turhaa on myöskään kirjoitella juttua joka on suoraan porvoosta. Lisäksi hyvä provo on uusi aihe eli kestoaiheita ei kannata kierrättää ainakaan kovin usein.

Esim. seuraava voisi toimia

Kumpi meistä on oikeassa? Mies halusi lähteä kaveriporukalla Pattayalle, mutta mua vähän epäilyttää kun meillä on juuri lapsi tulossa ja rahat vähän tiukalla. Sinällään meillä on kyllä omat rahat kummallakin, mutta ihmettelen, että miksi pitää juuri nyt lähteä kun lapsikin on tulossa ja hankintojakin pitäisi tehdä. Voinko sanoa, että ei voi nyt kähteä?

Tämähän on kestoaihe

Vierailija

Esim viime joulun kotona ei oltu siivottu oli hyvä
Vaimo ei ollut siivonnut. Herätti valtavasti myötätuntoa miestä kohtaan. Vaikka mies otti ja vei lapset... Ym älytöntä.
Aina pitäisi olla jotain, joka saa vastaavat kauhistelemaan. Antamaan myötätuntoa eli tuntemaan ylemmyyttä

Vierailija

Aloitukseen pitää lisätä myös hiukan epäloogisuuksia, samoin jättää tilaa miljoonalle eri kysymykselle ja vaihtoehdolle. Näihin on helppo sitten lukijan tarttua ja ketju elää pitkään. Ei kuitenkaan liian läpinäkyviä aukkoja.

Ja niihin aloittaja voi vastata erittäin ympäripyöreästi tai sitten " miksi minua syytetään, kerroinhan jo miten se meni".

Pisimpiä ketjuja saa aikaan kun pitää hulluja jännityksessä, eli tilanne on päällä ja elää samalla kun ketju etenee.

Vierailija

Itse pärjäsin parhaiten hyvin yksinkertaisilla provoilla, siis kun esiinnyin todella tyhmänä ihmisenä, ja provon juju oli jokin vitsikäs pieni juttu.

Vaivoin rakentamani provot eivät useimmiten ole pärjänneet kovin hyvin. Poikkeuksena yksi, missä sovelsin historiallisen tositarinan nykypäivän perhedraamaksi. Sitä voisi kokeilla uudestaan.

Tunteisiin vetoavia provoja en pysty kirjoittamaan. Tunnen heti syyllisyyttä, jos ihmiset uskovat tarinan. Joka kerta olen paineen alla tunnustanut, että se oli provo.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat