Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mielipide mun auton kohtalosta?

Vierailija
19.11.2015 |

Ostin vuosi sitten auton 350 eurolla. Tää on yli 15v vanha ja 242000 km ajettu. Nyt on tilanne et katsastus tulossa just ja pari vko sitten alko kauhea ääni kuulua ajettaessa ja jarrut ei toimi kunnolla, jarrupalat kai.ajoin korjaamon lähelle ja pahaksi onneksi vielä jätin valon päälle auton sisälle ja akku loppui. Onko tätä mitään järkeä korjauttaa enää? Itse en osaa. Siis tarkoitan että jos auton käynnistys ja korjaus maksaa jo saman verran kuin auto niin kannattaisiko se myydä vaan vähäisiksi jonnekin? Saako niistä mitään varaosiksi vai pitääkö mun myydä jollain sadalla eurolla?

Kommentit (28)

21/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin vuosi sitten auton 350 eurolla. Tää on yli 15v vanha ja 242000 km ajettu. Nyt on tilanne et katsastus tulossa just ja pari vko sitten alko kauhea ääni kuulua ajettaessa ja jarrut ei toimi kunnolla, jarrupalat kai.ajoin korjaamon lähelle ja pahaksi onneksi vielä jätin valon päälle auton sisälle ja akku loppui. Onko tätä mitään järkeä korjauttaa enää? Itse en osaa. Siis tarkoitan että jos auton käynnistys ja korjaus maksaa jo saman verran kuin auto niin kannattaisiko se myydä vaan vähäisiksi jonnekin? Saako niistä mitään varaosiksi vai pitääkö mun myydä jollain sadalla eurolla?

Kannattaa korjata, jos löydät jonkun tutun joka osaa tehdä korjauksen itse. Muuten myisin koko koslan 200€ hintaan. Kyllä sen joku katsastamattomanakin itselleen ostaa.

Vierailija
22/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se auto on muuten ihan ok kuntoinen, niin jarrut kannattaa toki korjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä autoista menee jarrupaloja ja jarrulevyjä vaikka maksaisit autostasi miljoonan, lisäksi kalliisiiden autojen varaosat ovat usein myös kalliita. Autosi arviointi kannattaa teettää vaikka sillä korjaamolla johon sait sen siirrettyä, usein nyrkkipajat eivät ota tuosta tarkastuksesta edes hintaa. Vikalistan voi tietenkin hakea myös katsastuskonttorilta, mutta se maksaa. Se, että olet saanut auton halvalla ei välttämättä tarkoita sitä, että se on huono, itse ajoin takavuosina kolmen tonnin (siis markkoja) Saabilla työmatka-ajoa liki yhdeksän vuotta, toki siihen tehtiin remonttiakin, mutta silti tuolla pelillä tuli kilometriä kohti hintaa melko vähän.

Jos autosi kilometrimäärä on todellinen, ei sen vielä tekniikan puolesta pitäisi olla läheskään loppu vaan pikemminkin vasta puolivälissä, riippuen tietenkin vähän myös merkistä, mutta nykyautojen  ja vähän vanhempienkin tekniikka kestää yleensä helpostikin puolisen miljoonaa kilometriä.

Tietämättä autosi merkkiä ja ikää heittäisin arviosta, että mikäli se ei ole mätä, se kannattaa korjata, mutta kysy vaikka parista pikkukorjaamosta, merkkiliikkeessä korjauttaminen tuskin on kustannuksiltaan järkevää.

Vierailija
24/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä merkki ja malli, missä päin Suomea? Saattaisin olla kiinnostunut ostamaan. Etsin halpaa työkalua, jolla voisi ajella murehtimatta jokaista naarmua.

Vierailija
25/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ois kannattanu saada aikaan, nyt siellä on levytkin paskana, etkä enää selviä muutamalla kympillä. Voi helvetti teidän persaukisten autonpitoa!

Ei niitä kahdessa viikossa paskaksi saa. Saattavat noilla kilometrillä olla kyllä vaihtokunnossa ihan "luonnollisena kulumanakin". Joihinkin merkkeihin saa niitäkin Biltemasta tai Motonetista aika halvalla.

Vierailija
26/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto on noin vähän ajettu ja ei mätä, kannattaa jarrut ja laakerit korjata. Ne on halpoja osia ja kun työn teettää ei-merkkikorjaamolla, on korjaushintakin kohtuullinen.

Autoilla on ikä-arvo (vähäinen) ja todellinen käyttöarvo. Noin vähäisillä kilometreillä käyttöarvo on korkea.

Vierailija
27/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ois kannattanu saada aikaan, nyt siellä on levytkin paskana, etkä enää selviä muutamalla kympillä. Voi helvetti teidän persaukisten autonpitoa!

Ei niitä kahdessa viikossa paskaksi saa. Saattavat noilla kilometrillä olla kyllä vaihtokunnossa ihan "luonnollisena kulumanakin". Joihinkin merkkeihin saa niitäkin Biltemasta tai Motonetista aika halvalla.

"Se meluisa ääni muuten loppui nyt ajaessa, mutta jarrut piti aika huonosti. Ei se ole todellakaan laitaa tuollaisella ajella, mutta siirsin pihaan nyt. Viimeksi katsastuksessa sanottiin vuosi sitten, et kannattaisi ehkä noi jarrupalat piakkoin vaihtaa, en sit saanut aikaan ennen rikki menemistä... mut onkohan se nyt pelkät palat vai joku muu vai onko mahdoton arvata katsomatta? Ap"

Tässähän Ap itse kertoo olevansa onneton tunari, joka itkee vasta kun paska on housussa.

Vierailija
28/28 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä jarrupalathan ovat kuluva osa autossa, joten ne pitää ajoittain vaihtaa niin satasen kuin sadan tuhannen autossakin. Jarrupalojen loppuun kuluminen ei ole varsinaista "rikkimenemistä" sen paremmin kuin renkaiden kuluminenkaan. Sitten tietysti jos jarrupaloista pinta kuluu kokonaan loppuun, alkaa raapia sitten jo jarrupalan pohjalevy jarrulevyjä, jotka sitten nekin vauriotuvat. Tosin nekään nyt eivät maltaita maksa.

Jos autossa ei muuta vikaa ole kuin kuluneet jarrupalat, niin ilman muutahan ne kannattaa vaihtaa. Et kai autoasi heti vie romuttamolle silloinkaan kun tankki tyhjenee, vaikka täyttäminen maksaakin nykyhinnoilla jo pian enemmän kuin ne jarrupalat.

Eri asia sitten jos "kamala ääni" kuuluukin jostain ihan muualta kuin jarruista.