Synnytystapa-arvio, miten tehdään?
Eli miten synnytystapa-arvio tehdään? Ultrataanko vai miten?
Kiitos.
Kommentit (5)
ELikkä jos et ole riski-,sokeri tai korkeanverenpaineen omaava synnyttäjä,ja kaikki on normaalisti niin ainakin täällä oulun seudulla ei ultrata jos synnytystapa-arviointi tehdään neuvolassa. Minulla lääkäri teki sisätutkimuksen ja tunnusteli lantiota ja vauvaa, ja siinä se... Mutta koska vauvani ei syntynyt aikoinaan ja meni yli kaks viikkoa niin jouduin yliaikais kontrolliin oysiin, jossa lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen ja seurasivat miten vauva reakoi supistuksiin.
Mutta muutamalla tutulla joilla on sokeri tai muita ongelmia ollut niin on tehty synnytys.tap.ar. äitiyspolilla ja siellä on ultrattu ja tehty sisätutkimus ja tutkittu käsin lantion seutu että mahtuuko vauva tuleen..
Joten se johtuu ihan lääkäristä ja neuvolasta mitä synnytystapa-arviointi tuo tullessaan...
Mua hirvitti eniten se kun olin ensisynnyttäjä niin ei ollut mitään tietoa minkä kokoinen suurinpiirtein vauva on ja mahtuuko ihan varmasti tulemaan... Mutta mahtui ihan huvin tulemaan, vauva oli 3915g.
Mulla myös ensimmäisessä synnytyksessä neuvolan lääkäri teki (ei kyllä herättänyt luottamusta, totesi mm. että koska et ole tänään kakannut, ei tunne kunnolla häntäluuta eikä voi sanoa oikein mitään), siis ihan käsikopelolla tunnustelemalla. Ei ole mitenkään mukava kokemus, koska painellaan emättimestä käsin tuonne häntäluuhun päin voimallisesti sormilla... neuvolan täti sitten laittoi vielä ultraan koska oli huolissaan isoista sf-mitoista että vauva on suuren suuri, mutta varmistui ettei näin ihan olekaan.
Nyt toisella kertaa arvio tehdään äitipolilla 36.rv:lla, syystä että eka synnytys päättyi imukuppiin. Ultrataan vauvan koko ja sitten lääkäri taas kopeloi. Lantionkuvauksistakin on puhuttu, koska eka synnytyksessä häntäluu napsahti poikki, mutta lääkäri nyt sanoi että voi olla ettei sitä kuvausta tarvita, harkitaan sitten sillä käynnillä riippuen vauvan koostakin. Tällä kertaa ainakin viimeisin painoarvio on 4kg laskettuun aikaan, joten voi olla että tuohon kuvaukseen vielä joudunkin. Luulisin kyllä vauvan mahtuvan, mutta häntäluu ei välttämättä jousta enää.
että helpottaa ainakin minua kun synnytystapa-arvion tekee oikea synnytyslääkäri eikä mikään neuvolan yleislääkäri!
niin eli esikoinen meni 10pvää yli ja panoi syntyessään 5160gr ja meni 30h yrityksen jälkeen sektioksi joten synnytystapa-arvionnissa kävin nyt sitten viikolla 36 naistenklinikalla.
Ensiksi keskusteltiin lääkärin kanssa ja hän kyseli omia fiiliksiäni ja ajatuksiani tosi kauniisti. Sitten hän teki sisätutkimuksen joka kesti noin 1minuutin eikä tuntunut yhtään miltään eli ei ronkkinut kuten joillekin ,ikäväkuulla, on tehty. Sen jälkeen ultrattiin ja tosi tarkasti otti ja tsekkas mittoja ja sen sellaista. Siinä se sitten olikin. Kysyi myös mikä on oma ajatukseni suunnitellusta sektiosta ja sanoin että en missään nimessä haluaisi sektiota, johon kommentoi että selvä se, ensisijaiseksi synnytysmuodoksi kirjataan alatie.
mulle tehtiin vuonna 2002 porvoon sairaalassa ja ensin ultrattiin et saatiin kokoarvio ja katottiin vauvan asento. sit lääkäri teki sisätutkismusta ja kokeili luita ja jotain ronkki. sattui niin et kyynelet tuli silmiin. olen kuullut et jossain käytettäisiin röntgeniä mutten tiedä sit. jos oli vaan meillä kovakourainen lääkäri (oli muutenkin tosi tyly) ja siks sattui niin paljon.
no siis ultra ja sisätutkimus kuuluu siihen ainakin.
my_selene ja Frööken rv 24+++