Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan hirveän paha olo koko ajan alkuraskaudessa - kohtalotovereita?

30.05.2008 |

Olen viikolla 7+2. Puolentoista viikon ajan on ollut ihan hirveän paha olo. ympäri vuorokauden oksettaa, huimaa, väsyttää ja päätä särkee ihan repimällä! itkestelen päivät pitkät ja työntekon tosi vaikeaa, kun ei meinaisi edes jaksaa istua... Jos saan nukkua kotona vapaapäivänä, menee helposti kolmenkin tunnin päikkärit.

Kotona on villi puolitoistavuotias, jonka kanssa pitäisi jaksaa illat ja viikonloput. Voimat on ihan lopussa. = (

Onko kellään mitään vinkkejä? Kuulin että inkivääri auttaisi mutta sehän jo kiellettiin keskenmenoriskin takia. Kylmiä juomia ja usein syömistä jo harrastan, mutta ei oikein auta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alan olemaan jo loppusuoralla, mutta alkuraskaus oli jotain ihan kauheaa! Jouduin jäämään sairaslomalle pahoinvoinnin takia ja sairaalaan tippaan saamaan lisävoimia.

Vellova olo alkoi aamulla ja loppui illalla kymmenen aikaan... Mutta voin lohduttaa, että itselläni se loppui kolmannella kuulla! Söin vielä itse inkivääriä, mutta ei auttanut. Myös B- vitamiinia koitettiin.

Neuvolassa neuvottin imeskelemään sipsejä ja syömään banaania, jotta suoloja olisi riittänyt. Itse join appelsiinimehua, otin esim. Digestive-keksejä ja juotavaa illalla sängyn viereen ja aamulla ennen pystyyn nousemista otin ne. Hedelmiä koitin paljon syödä.

Koita jaksaa, kyllä se siitä helpottaa! Jos olo menee hurjaksi, kannaattaa käydä sairaalassa nesteytyksessä, helpottaa ja saa voimia!

Äiti rv 33

Vierailija
2/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taallakin viimeset 2 viikko ovat olleet lahes sietamattomat, kamala KOKO paivan pahoinvointi ja toissa yona alkoi oksentelu. Mulla pahoinvointi alkaa yolla klo 3 ja kestaa lahes tauotta ilta 8 asti..et se siita "aamupahoinvoinnista".

Kaikki oksettaa nykyaan, pakaste marjoista ja tuoremehusta minakin alkuun sain avun, nyt tuoremehukin etoo..

Onkos muita vinkkeja milla tan olon sais pois?

Olo tosi vetamaton joten kai tassa kohta on tippaan lahettava..

Wintsu rv 6+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Toivottavasti voitte jo paremmin. Minullakin on ollut ympärivuorokautista pahoinvointia, mutta sain sairaslomaa ja lepäily on kyllä auttanut. Enää ei ole ollenkaan niin paha olo kuin viime viikolla. Asia näyttäisi jotenkin olevan kytköksissä myös ravitsemustilaan, mutta kai myös siihen että elimistö pikkuhiljaa tottuu tähän... Tai en tiedä, kun olo oli pahimmillaan mikään ei tuntunut juuri auttavan. Nyt rv. 6+6 (ultran mukaan) tai 7+4. Mutta ilman muuta kannattaa hakea sairaslomaa, jos kovin on pahaolo. Eihän niistä töistä mitään tule muutenkaan sairaana. Tsemppiä!

Vierailija
4/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa uuvuin elontiellä ja hain saikkua, kun ei kertakaikkiaan jaksanut, töissä vielä menetteli, mutta tosiaan se loppu ilta oli pelkkää tuskaa. Itselläni on sen verran ylipainoa ettei kuivumisriski ole kovin suuri, mutta jopa mulle tarjottiin tuota tiputusta, se kun kuulemma voisi "nollata" pahoinvoinnin, eli siitä saisi kropan tasapainoon hetkeksi. Voitko ekasta raskaudestasi myös huonosti? Mä voin, pitkään ja hartaasti, niinpä tämä ei tullut yllätyksenä, mutta voimia vievänä kylläkin!

Mä sain lääkäriltä myös oksentamista hillitsevää lääkettä, omat riskinsä niissä kait on, mutta on punnittava asiat itselleen tärkeysjärjestykseen. Itselläni parhaiten pysyy sisällä jäätelö ja nyt tänään olen uututena bongannut mansikat =)

Voimia todella paljon ja hae sairaslomaa, älä polta itseäsi loppuun!!

Vierailija
5/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä tosiaan on voimat ja ilon elämästä vievää... nyt menossa rv 11+ , pahoinvointi alkoi viikolla 6+. Itselläni oli viikoilla 6-9 paha olo aamusta iltaan ja yölläkin valvoin tunteja pahan olon vuoksi. Sanoisin että pientä helpotusta on ollut ilmassa viikon ajan, mutta edelleen olo on kurja.

Itselläni on jatkuvaa ällötystä, pahoinvointiaaltoja, oksennusta ei tule (vain kerran). Syön koko ajan! Vartin välein mussutan jotain jotta pysytyn hengittämään ja elämään... painoa on tullut 2,5 kiloa, sinänsä ihme ettei tuon enempää tällä mussutuksella. Olen pyrkinyt syömään hedelmiä ja vihanneksia ensisijaisesti, mutta esim. leijona tai sisu pastilleja menee aski päivässä. Juominen on asia mikä etoo erityisesti...vain limpparit menisivät, maito ei tule kysymykseenkään.

Mulla on sinänsä hyvä tilanne, että olen hoitovapaalla, joten töissä ei tarvitse kärvistellä, tosin kotona ollessa sitä on helpompi kieriskellä pahoinvoinnin syövereissä ja surkutella... Edellisessä raskaudessa pahoinvointi loppui kokonaan viikkoon 16 mennessä, sitä odotellaan kovasti ;)

Jostain tässä on voimia koitettava repiä. Koittakaahan jaksaa, ihanan asian vuoksi tässä kärsitään. Ainiin, mehujää on ollut paras apu mulla.

Vierailija
6/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en voi lohduttaa että kaikilla menisi ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ohi. Itse oksensin 4,5kk ja parhaimmillaan paino kävi 7kg miinuksella. Oksentelu oli jatkuvaa, samoin pahoinvointi. Muutama helpottava hetki saattoi tulla päivän aikana, mutta työnteosta ei kyllä ois tullut yhtään mitään. Mutta tästäkin selvittiin kunnialla! Kyllähän sitä vielä muistaa jotenkin millasta se oli, vaan yllättävän nopeasti raskauden ilo on kullannut muistot tuostakin ajasta.

Itselläni ei mikään oikeen auttanut, mutta sisällä sain pidettyä ihan alussa mehujäät, vichyn (sai suoloja), vesimeloni ym. Ylipäätään kaikki raikkaalle maistuva ja tuore oli ainut mitä sai suusta alas. Itse en voinut kuvitellakaan vetäväni jotain keksejä tms. Nämä on kuiteski niin yksilöllisiä juttuja että oikeestaan jos jotain vinkkejä antaisin, niin sanoisimpa että kuunelkaa mitä sen elimistö haluaa eli syökää sitä mitä tekee mieli (jos tekee yhtään mitään mieli...).

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville, tuo aika elämästä vaatii hermoja ja jaksamista. Mutta kyllä siitä selviää! Antakaa itsellenne lupa olla sairaita...

Mimskeli & Pätkä rv 26+2

Vierailija
7/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa tuonne ainakin 16vkolle jatkuvaa pahaa oloa. Ruoka pysyi kuitenkin sisällä, vaikka kurkkuun asti nousikin...

Mun oli pakko syödä melkein jatkuvasti (1,5 tunnin välein), ja vielä kunnon ruokaa (siis lihaa, perunaa, yms.), jotta paha olo pysyisi kohtuullisena. Paino sitten nousikin ihan kiitettävästi. Mulle esim. mehujäät oli tosi äklöjä, samoin esim. mandariinit, viinirypäleet.

Edelleen huomaan kuvotuksesta kun verensokeri alkaa olla liian alhaalla, vaikka ruokaluväliä onkin voinut venyttää n.3tuntiin. Kovaäänistä tyhjän yökkäilyä tulee harrastettua siis edelleen.

Jos saa hyvin nukuttua, ja juo runsaasti vettä niin sillä on kyllä ainakin mulla vaikutusta positiiviseen suuntaan.

Vierailija
8/8 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kolmannessa raskaudessa niin huono olo, että jäin sairaslomalle n. 1,5 viikoksi vain, mutta kuitenkin. Eli kyllä kannattaa hakea sairaslomaa ihan rohkeasti, sillä silloin saat levättyä/nukuttua milloin haluat, mikä ehkä vähän helpottaa pahoinvointia. Sama neuvo kuin joiltain muiltakin, että syö sitä mikä vähänkin tuntuu menevän alas. Itse en oksennellut, joten kuivumisriskistä en osaa sanoa. Tärkeintä yrittää kuitenkin saada niitä suoloja ja nestettä...Olen lukenut, että pahoinvoinnin pahin "piikki" olisi yleensä 8. ja 9. raskausviikolla (sinähän olet juuri 8. viikolla), jonka jälkeen alkaa helpottamaan. Itselläni on ainakin käynyt niin. Mutta niin kuin täältä on saanut lukeakin, nämä ovat yksilöllisiä juttuja ja joillain pahoinvointi kestää tosi pitkään. Mutta näin on kuitenkin harvemmin! Yritä lohduttautua sillä, jos vain mitenkään voit. Päivä kerrallaan! t.Menninkäinen rv 11