Kuinka aikaisin yhdynnästä raskaus voi aikaisintaan näkyä apteekin raskaustestillä?
Kysymys tulikin jo otsikossa. Eli mikä on aikaisin aika jolloin voi näkyä? Näkyykö esim. monisikiöraskaudessa aikaisemmin? Ja en siis kysy että milloin saa luotettavan tuloksen (tosin käsittääkseni positiivinen tulos on aina luotettava, mutta negatiivinen epävarma) tai että kannattaako testata etuajassa kun testin joutuu sitten luultavasti tekemään vielä myöhemmin uudestaan.
Entä milloin voi aikaisintaan tulla jotain raskausoireita? Jostain olen lukenut että raskautuneet olisivat tunteneet esim. kiinnittymiskipua tai maidon nousua jo ennen olettettua kuukautisten alkamispäivää
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Osta prismasta tai cittarista ihan niitä 2 euron testejä, mulla ainakin toimi! Niitä voi sitten tehdä vaikka päivittäin kun oottelee menksuja. Itellä näytti ekana negaa, sitten plussaa muutaman päivän päästä
Juu, jotain tällaista meinaan tehdä :-) Mensujen alkamispäivästä ei vain ole hajuakaan, niin en oikein tiedä mikä päivä aloittaisin "testisarjan".
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos tahdot raskaaksi niin suosittelisin vaikka terve.fi tai raskausaika.infoon vähän perehtymistä sillä tietosi lisääntymisestä ovat heikommat kuin ysiluokkalaisilta vaaditaan. Munasolu on hedelmöittymiskykyinen 12–24 tuntia ovulaatiosta.
Et edes vastannut kysymykseeni. Sait vain paremman mielen kun pääsit tölväisemään jotakin. Ysiluokalta päästäkseen ei tarvitse tietää milloin raskaustesti voi aikaisintaan antaa tuloksen. Ei myöskään raskaaksi tullakseen.
Ap
Tämän tiedon olisi helposti löytänyt Googlesta tai jokaisesta raskaustesti esittelystä netissä. Näin myös voit valita itsellesi sopivimman testin herkkyydeltä ja testitavalta
Raskaustestivalmistajat ilmoittavat ajankohdan, jolloin testi antaa aikaisintaan esim. 99% :lla varmuudella oikean tuloksen. Minä taas haluan tietää milloin on vaikkapa vain 1%:n mahdollisuus saada positiivinen testitulos. Siksi kysyin täältä. Joten voitko olla oksentamatta omaa pahaa oloasi toisten niskaan.
ap
Voit tehdä testin vaikka joka päivä. Ja miettiä että voi olla 1 % mahdollisuus, että näyttää raskauden. Tai on vielä väärä negatiivinen
Täällä se yksi testihullu tilasi netistä satoja testejä. Ja testaili päivittäin. Kokeile samaa. Saat jännitystä elämään
Vierailija kirjoitti:
http://www.healthberry.fi/wp-content/uploads/2014/04/raskaustestien-tul…
Tämä erinomainen linkki jäi huomioimatta eilen! Päättelen kuviosta, että testi voisi näyttää jotain jo 6 päivän kulutta ovulaatiosta. Kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihme kuittailua ap:lle.
Mistä senkään voi tietää, että vain 12-24h ovulaation jälkeen voi tulla raskaaksi? Kun joka paikassa toitotetaan, että raskaaksi voi tulla koska vaan!
Väite ”raskaaksi voi tulla koska vain” perustuu muutamaan asiaan:
1) Moni ei tiedä ovulastionsa aikaa, ja jos kuukautiset ovat epäsäännölliset, sitä on itse aika vaikea määrittääkään.
2) Siittiöt voivat naisen munanjohtimissa elää yhdestä vuorokaudesta neljään tai jopa viiteen vuorokauteen, joten raskaaksitulon aiheuttama yhdyntä voi olla neljäkin päivää ennen ovulaatiota.
3) Ovulaatio ei välttämättä ole aina samaan aikaan, vaan esim. stressin takia se voi siirtyä useilla päivillä (jolloin koko kiertokin pitenee).
Silti pitää ihan 100-prosenttisesti paikkansa, että hedelmöittyminen voi tapahtua vain noin yhden tai kahden vuorokauden ajan/kierto (jos ovulaatioita on vain yksi, kuten yleensä on) eli sen ajan, jonka irronnut munasolu elää ja säilyy hedelmöitymiskykyisenä. Ilman ovulaatiota eli kypsän munasolun irtoamista ei voi tavanomaisin menetelmin tulla raskaaksi.
Ap:n kysymykseen. Raskaustestit mittaavat HCG-hormonia eli istukkahormonia. Munasolu hedelmöittyy munanjohtimessa, jakautuu alkioksi, kulkee munanjohdinta pitkin kohtuun, kiinnittyy kohdun seinämän limakalvoon ja alkaa kasvattaa istukkaa. Istukka sitten alkaa erittää istukkahormonia, johon raskaustesti reagoi, kun pitoisuus on riittävän korkea.
Hedelmöittyminen kestää noin vuorokauden. Munasolun/alkion kiinnittyminen tapahtuu noin kuusi päivää hedelmöittymisen jälkeen. Istukkahormonia alkaa erittyä heti, kun istukka alkaa kasvaa. Alussa hormonimäärät ovat kuitenkin todella pieniä. Teoreettisesti edellytykset raskauden havaitsemiselle voisi olla noin 8 - 9 päivää ovulaatiosta eli munasolun irtoamisesta ja 6 - 7 päivää hedelmöittymisestä. Jos ovulaatio olisi kp 14/28, voisi raskauden havaita siis aikaisintaan kp 22 eli kuusi päivää ennen kuukautisten oletettua alkamista. Melkein tähän herkimmät testit pystyvätkin, sillä ne lupaavat tulosta neljä päivää ennen kuukautisten oletettua alkamista. Ennen kiinnittymistä istukkahormonia ei ole, jolloin raskautta ei voi vielä havaita.
RFSU:n herkällä testillä (violetti paketti) sain kaksi vahvaa viivaa näkyviin seitsemäntenä päivänä todistettavasti raskauteen johtaneesta yhdynnästä. Taustalla se, että mieheni oli ollut matkoilla ja olin tikuttanut hymynaaman 1,5 vrk aiemmin ovulaatiotestissä eli näistä syistä tiedän 100 % varmasti, mikä päivä hedelmöittymiseen johtanut yhdyntä tapahtui.
Näin ollen voin sanoa, että suosittelen kyllä, että testaa noilla early detection -testeillä jo ennen kuin menkat on jääneet pois / menkkojen pitäisi tulla. Näin ollen aiemmin tässä ketjussa esitetty teoria, että raskauden voi havaita teoriassa 6-7 päivää hedelmöittymisestä pitää paikkansa eli ihan käytännössäkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos tahdot raskaaksi niin suosittelisin vaikka terve.fi tai raskausaika.infoon vähän perehtymistä sillä tietosi lisääntymisestä ovat heikommat kuin ysiluokkalaisilta vaaditaan. Munasolu on hedelmöittymiskykyinen 12–24 tuntia ovulaatiosta.
Et edes vastannut kysymykseeni. Sait vain paremman mielen kun pääsit tölväisemään jotakin. Ysiluokalta päästäkseen ei tarvitse tietää milloin raskaustesti voi aikaisintaan antaa tuloksen. Ei myöskään raskaaksi tullakseen.
Ap
Ehkä kuitenkin saisit sieltä varmimmin oikean vastauksen kerralla.
Nainen HKI kirjoitti:
RFSU:n herkällä testillä (violetti paketti) sain kaksi vahvaa viivaa näkyviin seitsemäntenä päivänä todistettavasti raskauteen johtaneesta yhdynnästä. Taustalla se, että mieheni oli ollut matkoilla ja olin tikuttanut hymynaaman 1,5 vrk aiemmin ovulaatiotestissä eli näistä syistä tiedän 100 % varmasti, mikä päivä hedelmöittymiseen johtanut yhdyntä tapahtui.
Näin ollen voin sanoa, että suosittelen kyllä, että testaa noilla early detection -testeillä jo ennen kuin menkat on jääneet pois / menkkojen pitäisi tulla. Näin ollen aiemmin tässä ketjussa esitetty teoria, että raskauden voi havaita teoriassa 6-7 päivää hedelmöittymisestä pitää paikkansa eli ihan käytännössäkin näin.
Minulla taas ei koskaan edes haaleaa ole näyttänyt. Vasta kun olen ollut 5. viikolla, olen aina vasta plussannut. Tämä siitä huolimatta että selkeät oireet ovat olleet viikkoja ennen testiä. Ihan normaaleja raskauksia ovat olleet joten en ymmärrä mistä johtuu.
Mulla alkoi oireet molemmissa raskauksissa jo päiviä ennen kuin kuukautisten piti alkaa. Joku viikko tai vähän päälle ovulaatiosta/hedelmöittymisestä. Testit näytti myös jo plussaa pari pv ennen kuukautisten alkua, mutta en edes kokeillut testata aiemmin joten en tiedä miten ois käynyt.
Koska ovulaation voi tapahtua milloin tahansa. Yleisin on n. 14 kiertopäivä mutta tämä on nais ja kiertokohtainen. Sen takia se testi pitäisi tehdä vasta kun kuukautiset on myöhässä varmuudelta eikä laskea päiviä yhdynnästä