Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yhdistää perhe ja työ, kun lapset alle kouluikäisiä?

Vierailija

Ja mies aina töissä.

Kommentit (6)

Vierailija

Sanoppa se. .. pienten lasten hoitoon vienti ennen seitsemää ei mielestäni ole inhimillistä, joten minä teen satunnaisia keikkoja ja pätkätöitä siihen saakka ainakin kun nuorinkin eskarissa.

Vierailija

Siinä se vasta punnitaan, kun yksin pitää selvitä arjesta ja lapsi on koulussa 20h eikä saa iltapäivähoitopaikkaa (aamuksi sellaista ei edes ole). Päiväkodissa sai olla viiteen saakka (ja aamulla sai viedä niin aikaisin, kun jaksoi eli muistaakseni vaikka jo kuuden jälkeen), nyt lapsi kotona klo 12:n tai 13:n jälkeen ja monta tuntia yksin, samoin kuin jonkun aikaa aamuisin.... Eikä 7-8 v osaa vielä kelloa kunnolla ja kokee ikävää :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapset päiväkotiin!

Minun alalla työt alkaa jo hyvin aikaisin aamulla, joten en näe sitä vaihtoehtona.

Kolmesta lapsesta kuitenkin nuorinkin jo 2,5 vuotias ja vanhin eskarissa.

Kuinka tässä tilanteessa pystyy työskentelemään?

Eskari pitää joka aamu viedä tarhaan ja miehellä kolmevuorotyö. Tämä siis käytännössä minun vastuulla.

Huoh. . on tämä hankalaa. Töihin mielellään jo menisin.

Vierailija

Meillä alkoi työ/hoitoarki kolmen kanssa, kun kuopus oli vuoden ja vanhimmat 2,5 ja 3,5. Aikaisemmin sitä luonnollisesti tehtiin aluksi yhden ja  kahden lapsen kanssa.

Viikottain istuttiin alas kalenterit vierekkäin ja katsottiin, kuka on milloinkin työmatkalla tai töissä ja jaettiin aamuvienti- ja iltahakuvuorot.  Samalla katsottiin pari viikkoa eteenpäin noin karkealla tasolla. 

Kotihommat tehtiin perusteellisemmin viikonloppuina silloin täydennettiin myös ruokavarastot. Viikolla välttämättömät täydennykset. Ei mitään turhia töitä kuten alkkareiden silittämisiä. Tärkeät asiat tehtiin ensin ja muut jos ehdittiin ja viitsittiin. Aikaiset aamut ja myöhäiset illat hyödynnettiin työnteossa. Lasten ollessa hereillä oltiin lasten kanssa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat