Tunnetko yhtään romania?

Vierailija

Tämä Suomessa asuva vähemmistö jonka pukeutumisen kaikki tunnistavat, mutta joiden tavat ja kulttuuri on melko pitkälti suomalaisille hämärän peitossa.

Tunnetko sinä yhtäkään romania? Itse en tunne paremmin, mutta joskus olen tehnyt heidän kanssaan kauppaa ja hyvin on mennyt.

Kommentit (14)

Vierailija

Tunnen yhden, oli lukiossa luokallani. Pukeutui kuten valtaväestökin, oli huumorintajuinen ja mukava kaveri. Eipä häntä olisi romaniksi tunnistanut muuten kuin tummasta ulkonäöstä, nimestä ja perheestä.

Vierailija

Tunnen, mukava kaveri. Töissä ja kasvattaa lapsiaan. Tämä on mies ja jäi vuodeksi kotiin hoitamaan esikoista (hoitovapaalle) kun vaimolla oli iso projekti töissä. Aina auttamassa jos jollain on ongelmia, lapset rakastavat sitä kun se aina jaksaa heidän kanssa leikkiä. Muutenkin hauska, huumorintajuinen ja tekee mahtavaa ruokaa.

Ei ole minun mies, ystäväni meni hänen kanssa yhteen kun he olivat 20 vuotiaita. Tapasivat lukiossa, nyt ovat olleet yhdessä 20 vuotta ja kolme lasta. Naimisissa jo 15 vuotta.

Vierailija

Pintapuolisesti pari, nuoruudessa tunsin yhden hiukan paremmin. Nämä muut olivat mieheni palkkaamia työntekijöitä, jotka kummatkin istuvat tällä hetkellä pahoinpitelyistä linnassa. Sen jälkeen ei oo tullu tarvetta tutustua yhteenkään enempää.

Vierailija

Naapurini, oikeasti ilkein ja huonokäytöksisin (keski-ikäinen) nainen johon olen ikinä törmännyt, välttelen kuin ruttoa nykyään.

Vierailija

Eräs puoliromani tyttö kiusasi mua yläasteella, muuten on pelkästään hyviä kokemuksia. En silti tunne ketään mitenkään läheisesti.

Vierailija

Tunnen montakin, ja sanovat itseään kyllä mustalaisiksi (ja kaaleiksi). En minäkään rupea romanittelemaan heitä sitten, kun itsekin olen heille valkolainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä Suomessa asuva vähemmistö jonka pukeutumisen kaikki tunnistavat, mutta joiden tavat ja kulttuuri on melko pitkälti suomalaisille hämärän peitossa.

Tunnetko sinä yhtäkään romania? Itse en tunne paremmin, mutta joskus olen tehnyt heidän kanssaan kauppaa ja hyvin on mennyt.

Tuntemani romanit ovat olleet juuri niitä, joiden pukeutumista kukaan ei tunnista. Eli eivät elä yhteisönsä normien mukaan, vaan esim. pukeutuvat farkkuihin ja t-paitaan.

Vierailija

Ex-mieheni hyvä ystävä oli romani. En tätä toki silloin edes ymmärtänyt, vaikka hän käytti suoria mustia housuja ja näytti tummalta. Pidin häntä vain fiksuna kaverina, jolla on omanlaisensa pukeutumistyyli. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että hän on romani, kun törmäsin häneen jossain sijoitusmessuilla tai vastaavassa tapahtumassa. Hän oli pienen pörssiyhtiön johtoryhmässä ja vasta tämän tajuttuani kaikki palaset loksahtivat kohdalleen. Mustat housut ja sukunimi. Kyseessä on siis erittäin fiksu ja ahkera kaveri, joka on menestynyt urallaan. Arvostan ja kunnioitan suuresti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat