Lapset "asuvat" mummolassa
Tiedän tapauksen, jossa lapset käytännössä asuvat mummolassa. Kaksi lasta olivat kaikki viikonloput mummolassa hoidossa, mutta tähän kuvioon piti nyt tehdä vielä uusi vauva. No, vauva oli keväällä alle kuukauden ikäisestä jo "pitkiä viikonloppuja" mummolassa. Eroahdistusiässä roikkui itkeä vollottaen mummonsa jalassa, eikä päästänyt tätä edes vessaan. Vanhempiensa sylissä suostui olemaan itkua niellen ja mummoa jatkuvasti katseellaan seuraten. Isommat tytöt (3 ja 5v) kutsuvat isovanhempiaan isäksi ja äidiksi, ja vuolaasti itkien lähtevät pitkien hoitojaksojen jälkeen mummolasta kotiin.
Molemmat isovanhemmat työelämässä ja aivan nääntyneitä, kun työpäivän jälkeen pitää keksiä viihdykettä ja tehdä ruokia kolmelle lapselle (usein lasten vanhemmat tuovat lapset illalla yöhoitoon ja odottavat kieli pitkällä, että myös heille itselleenkin on lämmin ruoka odottamassa) . Nykyisin ovat hoidossa kaikki kolme aina viikonloput, arkisin melkein yleensä illat ja yöt, mahdollisuuksien mukaan myös päivällä edes osa lapsista, jos jompi kumpi isovanhemmista suinkin olisi jo vaikka aiemmin töistä kotona. Isovanhemmat ovat tilanteessa, jossa eivät ole koskaan kotona kahdestaan, ilman näitä lapsia. Lasten vanhemmat ovat työttöminä kotona, elävät kuin teini-ikäiset. Isovanhemmat ovat joutuneet myös valvomaan mm. hampaita tekevän vauvan kanssa ja lähtemään sitten itse ansiotyöhön. Mietityttää, miksi isovanhemmat suostuvat tuollaiseen! Ja kuka kehtaa tehdä noin omille vanhemmilleen tai appivanhemmilleen?
Kommentit (279)
Kaikenlaisia "vanhempia" sitä onkin. Varmaan kohta on seuraava lapsi jo tulossa kun nyt saavat oikein luvan kanssa laiskotella!
Kyllähän näitä valitettavasti on. Itse seurannut sivusta kun yksi täysipäiväisesti töissä oleva mummo tuhoaa jaksamisensa hoitamalla patalaiskan lapsensa lapsia kaiken vapaa-aikansa. Mitä enemmän auttaa, sitä enemmän vaaditaan :/
tämmöset tekee vielä aina kauheasti lisää lapsia
Joo onhan näitä. Nimimerkillä vierestä seuraan kun vastaavaan tilanteeseen on nyt neljäs lapsi tulossa, "jos saisi vihdoin oman prinsessan". Mummolaan vaan entiset jaloista että odottava äiti saa levätä. Valitsivat jopa lasten päivähoitopaikat läheltä isovanhempia, niin voivat sen varjolla pitää viikotkin siellä yötä, "on niin kätevä teidän aamulla heittää hoitoon päiväkotiin ennen töihinlähtöä!"
Tämmöisestä perheestä pitää tehdä lastensuojeluilmoitus! EI OLE NORMAALIA, että 2-vuotias lapsi on viikon yhtä soittoa mummolassa ja vähän väliä! En ymmärrä äitejä ja isiä, jotka pystyvät jättämään pienen, alle kouluikäisen lapsen - ja jopa pienen vauvan - yksin mummolaan!
Lapsi saa traumoja ja lapsi ei kiinny turvallisesti omiin vanhempiinsa, koska hän joutuu jatkuvasti olemaan erossa äidistään ja isästään. Missä lapsiparan vanhemmat ovat? Baarissa ryyppäämässä? Istumassa kaljaterasseilla? Kotona juovuksissa tai krapulassa? Lomamatkalla ilman lasta?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myös perheen, jonka 2v saattaa viettää viikonkin vähän väliä mummulassaan. Perheenäiti haaveili aikoinaan jopa neljästä lapsesta mitä ihmettelin, koska hän on aina ollut todella laiska. Taisi kuitenkin kerrasta ymmärtää, ettei hänestä todellakaan olisi siihen.
Tehkää lastensuojeluilmoitus, jos lapsen vanhemmat - äiti ja isä - eivät halua, osaa ja viitsi huolehtia omista lapsistaan! Jos lapsia hoidatetaan jatkuvasti mummoloissa, sukulaisilla ja naapureilla, niin lapsen omilla vanhemmilla on kyllä arvomaailma pahasti pielessä!
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä. Jos imeväisikäinen vauva on yöhoidossa ja koko päivän tai kauemmin erossa omasta äidistään, niin miten tämä äiti imettää lastaan??? Alle kouluikäistä lasta en jättäisi ollenkaan yöhoitoon. Lapset saavat traumoja, kun ovat erossa omista vanhemmistaan.
Pienet lapset ja iäkkäät isovanhemmat on huono yhtälö. Isovanhemmilla on vahvoja lääkkeitä ja niitä säilytetään huolimattomasti pitkin pöytiä. Pillereitä voi löytyä myös lattioilta. Konetiskiaineita ja vahvoja pesuaineita on lukitsemattomissa kaapeissa. Tulee vaaratilanteita. Iäkäs, monisairas ja autoileva isovanhempi on tikittävä aikapommi tieliikenteessä.
Vieläkö sama rumba jatkuu, aloituksesta melkein 11 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näitä valitettavasti on. Itse seurannut sivusta kun yksi täysipäiväisesti töissä oleva mummo tuhoaa jaksamisensa hoitamalla patalaiskan lapsensa lapsia kaiken vapaa-aikansa. Mitä enemmän auttaa, sitä enemmän vaaditaan :/
Itsehhän hän on tämän tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vastaavia tapauksia löytyy!
Vierailija kirjoitti:
No, ketju meni näköjään minun syyllistämiseksi ja arvuutteluksi, että olenko sukua ja miten näille ihmisille. Ei kai olisi pitänyt mainita mitään tuosta omasta lauantain hoitoavun tarpeesta. Tai sitten täällä vaan porukalla on tapana pitää omatkin lapset aina isovanhemmilla, kun näin moni on mielensä pahoittanut keskustelusta. AP
Se minusta tässä onkin outoa, että kun näin huolissasi olet noiden isovanhempien lapsenhoitamistaakasta, niin sitten olet vielä tyrkyttänyt omaakin lastasi sinne heille hoitoon.
Tulee väkisinkin ajatus, että koska et saanut häntä sinne, niin nyt purat vain omaa mieltäsi ja suuttumustasi tässä.
Pakko se muuten on olla niin, että ne on joko sinun tai miehesi vanhemmat, joista nyt kerrot. Tuskin sinä muille olisit lastasi hoitoon halunnut.
Ei sillä, jos tuo kaikki on totta, niin vaikeassa tilanteessa ovat nämä ihmiset. He varmaan tietävät, että jos eivät ota ja hoida, ne lapset jää heitteille. Tai sitten vain tulee muuta epäsopua, jota eivät halua.
Olen minä itsekin ollut lapsenlapsia paljon hoitanut isovanhempi. Nyt ne on jo aikaihmisiä.
Jotkut jo kysyi minulta, että miten ihmeessä jaksat ja viitsit, mutta minulle se ei ollut siitä kiinni. Olin valtavan kiintynyt niihin lapsiin ja ne olivat tavallista helpompia hoidettavia, hyvin rauhallisia ja mukavia. Minulla on heihin erittäin hyvät välit vieläkin ja nyt he jo auttelevat minua tarvittaessa. On aina ihanaa, kun pistäytyvär käymään, kuulemma katsomaan, mitä mummelille kuuluu. Olen kyllä ihan kunnossa oleva terve naisihminen vieläkin, mutta hyvähän on, että käyvät, ja käyhän tietysti heidän vanhempansakin.
Mutta kyllähän tuo kertomasi noista isovanhemmista kuulostaa aika lailla jo hyväksikäytöltä. Toivottavasti kuvioon ei kuulu vielä sekin, että ostavat lapsille kaiken tarvittavan, vaatteita ja välineitä myöten.
Mutta anna heidän tehdä niin kuin tekevät. Näin Se oli minullakin lapsena, että.isovanhemmat ei elämääni juuri kuuluneet. Sen sijaan serkkuni asuivat samassa taloudessa maalaistalossa isovanhempiensa kanssa. Heistä tehtiin kerran lehtijuttu kun, kuinka kolmen sukupolven yhteiselämän on arvoista ja lapset onnellisia, kun saavat olla koko ajan myös isovanhempiensa kanssa ja isovanhemmat saavat jakaa neuvojaan ja muistojaan tälle nuoremmalle polvelle. Mummo siinä kuvassa piteli kahta lapsenlastaan sylissään ja kaikki oli niin herttaisen oloista.
Minä sitten siinä sitä juttua lukiessani ajattelun, ettei minua sama mummo ikinä ollut sylissään pidellyt eikä minulle neuvoja ja vanhoja viisauksia koskaan kertoilleet.
Vierailija kirjoitti:
Ja naurattaa, kun tuossa näytti vuoden 2016 kohdala olevan joka toinen kommentti "op" tai "nosto" ihan kuin joku väenvängällä (ap?) haluaa pitää tätä ketjua pinalla. ja bielä nytkin armon vuonna 2026 ketju on pitänyt nostaa. Tämän ketjun nostattajalle sanoisin, että hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavia tapauksia löytyy!
Mutta kuuluuko tuokaan asia kenellekään ulkopuolille, jos se sopii noille asianomaisille?
Muistan, että joskus aikoinaan otin yhden sukulaiseni lapsen meille aina kesällä pitemmäksi aikaa omalle lapselle seuraksi niin siitäkin yksi ulkopuolinen oli vetänyt herneet nenään ja kuulutti kaikkialla, miten tuo minun sukulainen kuulemma hoidatti lapsensa minulla.
Suutuin kyllä, kun kuulin mitä paskaa hän ihmisille höpöttää.
Meille oli koko perheelle ilo ja kunnia saada tuo lapsi meille kesällä, eikä hän todellakaan ollut mikään taakka, eikä meille väkisin tuotu.
Ihmisten ei tarvitse puuttua asioihin jotka ei heille kuulu ja joista he eivät mitään tiedä.
Miksei kukaan perustele tässä ketjussa miksi ite hoidattaa lapsensa mummolassa? AP:tä kyllä vuolaasti haukutaan....