Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laittaa erityisherkkä joulu?

Vierailija

Haluttaisiin kutsua kylään jouluksi sukulaisperhe, jossa äiti ja lapset on erityisherkkiä (valot, äänet, hajut, kosketus ym) Mitäköhän pitäisi ottaa huomioon? Mahtaakohan yhteinen joulunvietto isommalla joukolla onnistua? Kokemuksia erityisherkästä joulusta!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Kunhan ei mitään vilinää vilskettä.. Itse en voisi kuvitella mitään isoja joulupäivällisiä ja häslinkiä. Mutta odotan sellaista rauhallista, hiljaista, hämärää aatto-iltaa, kun saa vain napottaa sohvan nurkassa. Herkkyyttä vaan on niin monenlaista, että ei kai siihen osaa muut vastata kun vieraasi itse.

Vierailija

Juu, provo on. Juuri aiemmin päivällä keskusteltiin erityisherkkyydestä ja kappas, teille on nyt tulossa oikein perheellinen sellaisia jouluksi. Huono.

Vierailija

Kiva provo taas, saitko jo orgasmin? Luulen ettei sulla edes ole tuota ongelmaa, koska ehkä sut on jo siivottu pois hieman herkemmän ihmisen elämästä, koska ilkeytesi on varmasti nähty ja todettu riittävän moneen kertaan. Niin että syö sinä vaikka paskaa joulunasi ja tukehdu siihen.

Vierailija

Voisi olla kiva, jos järjestäisi vieraille yhden rauhallisemman huoneen, jossa olisi vähemmän ärsykkeitä ja jonne saisi välillä vetäytyä, jos ei jaksa juhlia isossa joukossa. Sellainen hämärä, tunnelmavalaistu, jossa olisi joku pieni jouluasetelma eikä mitään tuoksuvaa. Pehmeitä huopia ym. Lapsille vaikka kiva helppo palapeli puuhasteluksi. Rentoutumishuoneen ikkunasta saisi näkyä mielellään luontoa.

Juhlat voisi kokeilla muutenkin järjestää "vähemmän on enemmän"-otteella, eli vähän pelkistetympi joulupöytä (ei kymmentä ruokalajia vaan tärkeimmät), ja vähemmän kiiltäviä koristeita. Joulukuusesta saa kivan muutamalla vanhanaikaisella olkikoristeella. Ruokapöytään riittää koristeeksi olkipukki jne. Jos annatte toisillenne paljon joululahjoja, lahjojen avaamista voisi jakaa pidemmälle ajalle, ettei tule kamalaa hälinää jos lahjojen avaamisessa menee yhteensä tunti. Muillekin voisi tehdä hyvää sellainen kiireetön ja hälinätön joulu.

Vierailija

Aika törkeää vääntää vitsiä toisten ihmisten hermoston ominaisuudesta, johon itse ei voi vaikuttaa. Vitsailisitko samoin vaikka lukihäiriöstä?

Erityisherkkyyttä on eritasoista ja ihminen itse voi vain yrittää järjestää elämänsä niin, että pärjää. Näiden aikuisten kiusaajien kanssa on vain tehtävä pesäero.

Vierailija

Vähän yllätyin kyllä näistä kommenteista!

Siis tilanne on se, että veljeni vaimo ja heidän alle kouluikäiset lapset ovar vakavasti erityisherkkiä. He myös asuvat toisella puolella Suomea kuin meidän muu suku.

Olemme päättäneet viettää oikein kunnon perinteisen sukujoulun isovanhempien ja sisarusten ja lasten kanssa. Haluamme myös veljen perheen mukaan.

Ajattelin vain ihan ensin kartoittaa vähän tilannetta, jotta osaisimme miettiä erityisherkkyyden asettamat vaatimukset etukäteen. Siis esim mitä yöpymiseen tulee. Samoin perinteisten joulujuttujen osalta, eli voiko olla kuusi, kynttilöitä ja joulukukkia, mitkä ruuat sopii, voiko glögiä lämmittää jne.

Veljeni perhe on aina viettänyt joulua veljen vaimon vanhempien ja sisarusten luona, joten kyllä erityisherkätkin varmaan voivat joihinkin jouluperinteisiin osallistua. Ajattelin tosiaankin vain kartoittaa vähän tilannetta etukäteen ennenkuin puhun asiasta veljelleni, ettei tule yllätyksiä tai pettymyksiä. . Eli kokemukset erityisherkästä joulusta ovat enemmän kuin tervetulleita!

En kyllä ymmärrä miksi tästäkin piti noin suuttua?

Vierailija

Ja kiitokset 10:lle asiallisesta vastauksesta! Meillä on sivurakennuksessa tupamallinen huone, oikein idyllinen, hirsiseinät ym, johon veljen perhe voisi majoittua. Ainoa ongelma vaan on, että huoneen ainoa lämmönlähde on pönttöuuni. Täytyy kysäistä veljeltä, sopiiko puulämmitys erityisherkille. Huoneessa ei myöskään ole kirkkaita valoja, joten sekin ongelma olisi hoidossa.

Eniten huolestuttaa musiikki ja joululaulut. Meillä nimittäin soitetaan ja lauletaan joka joulu yhdessä ja tästä traditiosta olisi vaikea luopua.

Vierailija

Tässä taidetaan puhua pikemminkin aistiyliherkkyydestä? Itse ainakin käsitän että aistiyliherkkyys ja viime aikoina paljon puhuttu erityisherkkä persoonallisuus ovat eri asioita. Luulen että ihmiset hämmentyvät eivätkä ole varmoja mistä puhutaan kun näitä termejä käytetään sekaisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä taidetaan puhua pikemminkin aistiyliherkkyydestä? Itse ainakin käsitän että aistiyliherkkyys ja viime aikoina paljon puhuttu erityisherkkä persoonallisuus ovat eri asioita. Luulen että ihmiset hämmentyvät eivätkä ole varmoja mistä puhutaan kun näitä termejä käytetään sekaisin.

Minulle on kyllä ihan asianomaiset itse sanoneet kyseessä olevan nimenomaan erityisherkkyyden ja että he eivät siedä voimakkaita valoja, hajuja, kiristäviä tai löysiä vaatteita. Olenkohan nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin? Kovin paljon emme ole olleet tekemisissä, kun veljen perheellä on niin tarkat rutiinit ym juuri tämän herkkyyden takia ettei esim kyläily yleensä onnistu. Nyt haluaisin yrittää kerrankin yhteistä joulua :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat