Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laittaa erityisherkkä joulu?

Vierailija
18.11.2015 |

Haluttaisiin kutsua kylään jouluksi sukulaisperhe, jossa äiti ja lapset on erityisherkkiä (valot, äänet, hajut, kosketus ym) Mitäköhän pitäisi ottaa huomioon? Mahtaakohan yhteinen joulunvietto isommalla joukolla onnistua? Kokemuksia erityisherkästä joulusta!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla kiva, jos järjestäisi vieraille yhden rauhallisemman huoneen, jossa olisi vähemmän ärsykkeitä ja jonne saisi välillä vetäytyä, jos ei jaksa juhlia isossa joukossa. Sellainen hämärä, tunnelmavalaistu, jossa olisi joku pieni jouluasetelma eikä mitään tuoksuvaa. Pehmeitä huopia ym. Lapsille vaikka kiva helppo palapeli puuhasteluksi. Rentoutumishuoneen ikkunasta saisi näkyä mielellään luontoa.

Juhlat voisi kokeilla muutenkin järjestää "vähemmän on enemmän"-otteella, eli vähän pelkistetympi joulupöytä (ei kymmentä ruokalajia vaan tärkeimmät), ja vähemmän kiiltäviä koristeita. Joulukuusesta saa kivan muutamalla vanhanaikaisella olkikoristeella. Ruokapöytään riittää koristeeksi olkipukki jne. Jos annatte toisillenne paljon joululahjoja, lahjojen avaamista voisi jakaa pidemmälle ajalle, ettei tule kamalaa hälinää jos lahjojen avaamisessa menee yhteensä tunti. Muillekin voisi tehdä hyvää sellainen kiireetön ja hälinätön joulu.

Miten sen luonnon näkee, kun ulkona on pimeetä jo kolmen aikaan?

Jos sattuu lunta ja kuutamo. 

Vierailija
22/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu. Me yrittettiin viettää joulua sähköallergisen perheen kanssa ja se oli täys katastrofi. Nyt jo vähän naurattaa, mutta oli se kamala kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas outo aloitus näin erityisherkän näkökulmasta. Minä voin syödä normaalia ruokaa, voin olla normaalissa valossa, voin olla iloisessa metelissä. Kuumuus saa kielen palamaan, mutta kunhan "kahvi on puoli tuntia jääkaapissa" kuten mieheni sanoo että voin juoda kahvia, niin sekin menee. Eli minä vain odotan, että kahvi, glögi tai ruoka jäähtyy riittävästi. Tulisuuttahan jouluruuissa ei yleensä ole, sitä en oikein kestä. Aistiyliherkkyys on eri asia kuin erityisherkkyys, mutta aistiyliherkkyys on erityisherkkyyden osa-alue. 

Mitä minä en kestä: tappelua, känniuhoamista, ilkeilyä, yms. Miksi käyn av:lla? Hyvä kysymys, täällä pahoittaa mielensä joka päivä. Masokisti kai sitten olen myös toisaalta. 

Valitsen aina päällä mukavat vaatteet, mutta sehän ei ole kenenkään muun ongelma eikä nyt ongelma yleensäkään. Minä siedän hajuja kohtalaisen hyvin, mutta haistan vain herkästi erilaiset hajut. No tuoksukynttiläosasto saa silmät vuotamaan sekä hajuvesissä uineet ihmiset, mutta noin normaalisti en normaalitasolla käytetyille hajusteille reagoi mitenkään. 

Niin tässä tapauksessa asianomaiset ovat juuri erityisherkkyyden ilmoitettaneet esteeksi yhteiselle joulunvietolle. Ajateltiin nyt että saataisiin heidät tänne jos jo ihan heti pystytään kertomaan miten heidän erityistarpeet on huomioitu. Että saataisiin näin suunnittelu käyntiin.

Vierailija
24/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda koko juttu. Me yrittettiin viettää joulua sähköallergisen perheen kanssa ja se oli täys katastrofi. Nyt jo vähän naurattaa, mutta oli se kamala kokemus.

kerro enemmän.

Vierailija
25/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kertoo, se oli ihan hirveetä . Siitä vois tehdä ihan oman alotuksen, mutta kukaan ei uskois sitä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerro enemmän.

Vierailija
26/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas outo aloitus näin erityisherkän näkökulmasta. Minä voin syödä normaalia ruokaa, voin olla normaalissa valossa, voin olla iloisessa metelissä. Kuumuus saa kielen palamaan, mutta kunhan "kahvi on puoli tuntia jääkaapissa" kuten mieheni sanoo että voin juoda kahvia, niin sekin menee. Eli minä vain odotan, että kahvi, glögi tai ruoka jäähtyy riittävästi. Tulisuuttahan jouluruuissa ei yleensä ole, sitä en oikein kestä. Aistiyliherkkyys on eri asia kuin erityisherkkyys, mutta aistiyliherkkyys on erityisherkkyyden osa-alue. 

Mitä minä en kestä: tappelua, känniuhoamista, ilkeilyä, yms. Miksi käyn av:lla? Hyvä kysymys, täällä pahoittaa mielensä joka päivä. Masokisti kai sitten olen myös toisaalta. 

Valitsen aina päällä mukavat vaatteet, mutta sehän ei ole kenenkään muun ongelma eikä nyt ongelma yleensäkään. Minä siedän hajuja kohtalaisen hyvin, mutta haistan vain herkästi erilaiset hajut. No tuoksukynttiläosasto saa silmät vuotamaan sekä hajuvesissä uineet ihmiset, mutta noin normaalisti en normaalitasolla käytetyille hajusteille reagoi mitenkään. 

Niin tässä tapauksessa asianomaiset ovat juuri erityisherkkyyden ilmoitettaneet esteeksi yhteiselle joulunvietolle. Ajateltiin nyt että saataisiin heidät tänne jos jo ihan heti pystytään kertomaan miten heidän erityistarpeet on huomioitu. Että saataisiin näin suunnittelu käyntiin.

Heh. Eli veljen vaimo ei halua pilata jouluaan ap:n seurassa, ja ap:n viestejä luettuani ymmärrän kyllä hyvin miksi. Ei ole mikään älynjättiläinen. Jos oikeasti ap haluaisi taata kaikkien viihtyvyyden, hän ottaisi selvää erityisherkkyydestä vaikkapa googlaamalla, tietoa löytyy vaikka kuinka paljon. Selviäisi myös se että mitään erityisjärjestelyjä ei tarvita. Ap vain yrittää kaivaa täältä keinoja vittuilla tälle sukujoulusta kieltäytyvälle.

Vierailija
27/28 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kertoo, se oli ihan hirveetä . Siitä vois tehdä ihan oman alotuksen, mutta kukaan ei uskois sitä.

No tee uusi aloitus. Alkoi kiinnostamaan. Tuollaisesta kärsivää ei vielä ole vastaan tullut.

Vierailija
28/28 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä näin aikuisen erityisherkän näkökulmasta on aika karseeta luettavaa nuo kommentit. Erilaisuutta ei näköjään hyväksytä ollenkaan:(  Ei erityisherkkä mikään vinksahtanut huopatossuhihhuli ole. Kyllä meille joulu sopii siinä  missä muutkin juhlat, mutta ongelmana useimmille on viettää pitkä aika isossa ihmisjoukossa, metelissä ja hälinässä. Tämän takia jo pelkkä ajatus isosta sukujoulusta yöpymisineen on lähtökohtaisesti huono. Eivät joulukoristeet tai -ruuat tms. ole mikään ongelma, vaan liian pitkä ajallinen altistus runsaisiin ärsykkeisiin. Niin ihania joululaulut kuin ovatkin, pianon pimputus ja laulaminen vuorokausitolkulla milloin mihinkin aikaan aiheuttaa ongelmia. Vrt. joulukonsertti, jolla on selkeä rajattu aika ja paikka.

Näin se vaan menee.

Oman näköistä joulua kaikille tasapuolisesti toivon ja soisin.

le tasap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä