Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5 työhaastattelua, 5 ei-vastausta. Missä vika?

Vierailija

Olen vastavalmistunut ja saanut ihan kiitettävästi haastatteluja työkokemukseeni ja tähän nykyiseen työllisyystilanteeseen nähden. Se, että kelpaan persoonattomalla paperilla, mutta en itsenäni työhaastattelutilanteessa syö kyllä itsetuntoa vielä enemmän kuin se, että olisin lähettänyt 100 hakemusta saamatta vastauksia.. :/

Viimeisimpiin haastatteluihin olen valmistautunut huolellisesti. Vastaan kysymyksiin kattavasti, kerron esimerkkejä, että miten joku mainitsemani ominaisuus näkyy työssäni yms. Suullinen ulosantini on tietääkseni selkeää, ja ääneni normaali, tosin hermostuneena alan helposti puhua liikaakin/liian nopeasti. Yritän korostaa motivaatiotani juuri kyseistä tehtävää varten, ja antaa kuvan että juuri tämä tehtävä on ensisijainen minulle ja sopii täydellisesti elämäntilanteeseeni ym.

Pukeudun perussiististi, olen nuori nainen, kauniskin. Tosin siitä tuskin on mitään hyötyä, sillä kaikki haastattelijat ovat olleet itseäni n. 5-20 v vanhempia naishenkilöitä. Näytän kyllä (mielestäni) lähes aina vähän väsyneeltä, mutta sille en mahda mitään. Koitan olla olematta liian näyttävä ja meikkaan todella huomaamattomasti, etten vaikuta pynttäytyjältä.

Mitähän voisi parantaa, epävarmuus ehkä näkyy? Ja lisääntyy vaan jatkuvasti ei-vastausten myötä.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Ei ole välttämättä mistään epävarmuudesta kyse. Kyse voi olla ihan siitä, että sinulla on ollut huono tuuri, ja toisaalta siitä että tällä hetkellä Suomessa ei rekrytä. Paras oli kun itse olin haastattelussa, en saanut paikkaa, mutta ei saanut ilmeisesti kukaan muukaan. Miksi joku firma edes vaivautuu kutsumaan haastatteluun jos ei ole aikomuskaan palkata KETÄÄN? Kyseessä ei ollut se etteikö kyvykästä, ansioitunutta sekä muutenkin fiksua porukkaa olisi ollut tarjolla :D

Ajat nyt vain ovat tällaiset.

Vierailija

Kyllä niihin haastatteluihin yleensä kutsutaan muutamia henkilöitä. Ihan jo sen takia että jos se "ykkösvalinta" ilmoittaakin etten tulekkaan tms niin voidaan palkata seuraava, eikä tarvitse pitää uusia haastatteluita. Eli se nyt vaan et ole ollut se ykkösvalinta näissä haastatteluissasi. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. 

Vierailija

Sama ongelma mullakin. En tosiaan tiedä missä vika. No yksi haastattelu meni ihan päin seiniä oman hermoilun takia, mutta muuten haastattelut on mennyt ihan tai todella hyvin. Silti jää aina paikka saamatta.

Hakijoita on todella paljon. Viimeisimpään työhön oli yli 300 hakijaa joista kuusi haastateltiin. Kai sieltä vaan sitten löytyi joku parempi, juuri tuohon paikkaan sopivampi ihminen. En oikeasti osaa sanoa, mitä olisin itse tehnyt väärin tuossa haastattelussa. Harmittaa.

Tsempit ap:lle. Ei ole helppoa saada työtä tänä päivänä.

Vierailija

Kuulostat fiksulta ja varmasti vaan tuurista kiinni. Kuitenkin jos tosiaan näytät jotenkin tosi väsyneeltä, niin voihan sekin vaikuttaa. Käy Sokoksella tms pyytämässä apuja miten meikata väsymys pois (silmäpussit& valokynä?).

Vierailija

Oleellista olisi tietää, miten rekrytointiprosessi oikeasti meni. Oliko paikka oikeasti auki?  Hyvin usein paikka ei ole auki, tekijä on jo valittu ja koko rekrysirkus pyöritetään joko koska laki sitä vaatii tai sitten jostain muusta syystä joka on kaikille mysteeri. 

Minä olen todistanut tässä juuri seuraavanalista rekrytointia: hyvä työpaikka auki. Parisataa hakijaa. Työntekijä ehdottaa esimiehelle työhön ihmistä, joka ei ole vielä edes hakenut paikkaa, vaan ajatteli ensin kysellä joko siihen on tekijä valittu. Säästää nääs vaivaa. Esimies kyselee työntekijästä selän takana sekä suosittelijalta että tutuiltaan tukun epäkorrekteja kysymyksiä, joista yksikään ei liity hakijan koulutukseen eikä ammattitaitoon. Tärkeimpiä ominaisuuksia ovat sukupuoli, perhesuhteet, lasten iät, luonneviat. Väärä sukupuoli, pienet lapset, väärät perhesuhteet ja sellaiset luonneviat joita esimiehellä ei ole, ovat nounou. Nyt meni kaikki kohdilleen,  tyyppi sai työn. Ilman hakemuksia, todistuksia, dokumentteja. Haastattelu oli nimellinen rupattelu kahvikupin ääressä. Loput 200, jotka olivat työstäneet hakemuksiaan ja tehneet niistä persoonallisia ja yrittäneet kaikkensa, luulevat nyt että heissä on kenties joku vika kun ei tullut edes kutsua haastatteluun. Ei kukaan niitä hakemuksia edes lukenut missään vaiheessa.

Veikkaan että vähän tän suuntaista on voinut olla noissakin paikoissa joita sinä hait.

Vierailija

Ei ap sinussa mitään tarvitse olla. Jokainen työpaikka valitsee sen itselleen sopivimman. Tämä sopivuus voi olla kiinni suunnilleen jostain henkimaailman asioista, eli sitä ei ulkopuolinen voi edes tietää.

Älä lannistu, kyllä se sinun vuorosi vielä tulee. Pienen hermostumisen työhaastattelussa ymmärtää kyllä rekrytoijakin, sehän on aika luonnollista.

Hyvin tunnut olevan valmistautunut. Pidän peukkuja seuraavaa kertaa varten.

Jenna

Olit varmasti hyvä. Ehkä et vaan ollut sitä mitä hakivat. Ei tarkoita että olisit huono, monessa työpaikassa laitetaan paikka hakuun pakosta vaikka on jo päätetty kuka sen saa. Sain oman ylemmän työn haastattelemalla saman työn hakijoita.

Vierailija

Huonoa tuuria...

...tai sitten tämä:

"Yritän korostaa motivaatiotani juuri kyseistä tehtävää varten, ja antaa kuvan että juuri tämä tehtävä on ensisijainen minulle ja sopii täydellisesti elämäntilanteeseeni ym."

Melkeinpä riippumatta siitä, minkä alan työpaikkaa olet hakemassa, ainakin suomalaiseen työpaikanhakuun kuuluu näyttää ammattimaisuutta olemalla jalat tukevasti maassa, olematta liikaa hehkuttamatta sitä, miten hienosti työpaikka sopisi juuri sinulle ja tuoda esille realistinen itsensä (ei mitään "opettelin muuten yrityksenne arvot ja mission ulkoa, haluatteko kuulla niistä oman analyysini?" -tyyppistä epätoivoiselta vaikuttavaa yli-innokkuutta.

Toisaalta työnhaastattelussa on se yksi tärkeä asia: tiedä, kuka sinua milloinkin haastattelee. Jos se on joku HR-osaston idiootti (sori nyt vaan), niin edelläoleva ei pidä paikkaansa ja sinun ehkä nimenomaan kuuluu olla naurettavuuksiin asti innokas ja aloitteellinen innovaattori, mutta jos haastattelija on firman joku oikeaa esimiestyötä tekevä ihminen, niin kannattaa miettiä, että esiintyisi sen mukaan millainen itse todellisuudessa on, ja ehkä korkeintaan ihan hieman vetää siihen suuntaan millaisen alaisen tämä ehkä haluaisi.

Jos paperisi on persoonaton, niin se on sinun mokasi. Jos pääset sillä haastatteluun, niin persoona ei ehkä ole ensimmäinen valintakriteeri.

Vierailija

Huonoa tuuria, vaikutat hyvin valmistautuneelta. Toki voi olla, että ovat googlettaneet nimesi ja löytäneet netistä jotain kuvia/blogikirjoituksia joista eivät pidä. En tarkoita, että välttämättä juuri sinun kuvia tms ovat mutta samannimisen tai vain nimelläsilöytyi

Vierailija

Tsemppiä! Itse olen vähän vastaavassa tilanteessa. Kun minua ei valittu yhteen paikkaan, niin minulle selvisi jälkikäteen kaverin kaverin kautta, että hakemaani paikkaan oli valittu työntekijä jo ennen haastattelua, mutta he järjestivät kuitenkin muodollisen hakuprosessin jostain syystä (en ymmärrä miksi). Voi siis olla, että sinun hakemiisi paikkoihin on jo valittu henkilö ennen kun sinua on edes haastateltu. Toinen tekijä voi olla ulkonäkösi. Minua ei valittu paikkaan, jossa haastattelijoina oli meikittömiä ja hiukan ylipainoisia naisia ja uskon, että se, että minua ei valittu,johtui vain ja ainoastaan ulkonäöstäni (koska katsoin valitun kuvan netistä ja hän oli hyvin samantapainen kuin haastattelijat). Itse pyrin pitämään itseni normaalipainoisena ja tykkään näyttää huolitellulta (haastatteluihin laitan kyllä mahdollisimman luonnollisen meikin). Tokihan tehtävään valitaan työnantajan näkökulmasta sopivin, minä en ollut sitä ulkonäköni puolesta (tiedän, että työkokemuksenkin perusteella olisin ollut vahvoilla verrattuna valittuun).
Tsemppiä työnhakuun, ole tyytyväinen siitä, että olet päässyt haastatteluihin! Kyllä sinua varmasti pian onnistaa 😊!

Käyttäjä14
Seuraa 
Liittynyt6.10.2015

Kysy niiltä jälkeenpäin miksi et saanut paikkaa. Sitten tiedät mkä on vikana.

Keskity aina siihen, mitä annettavaa sulla on, eikä siihen mitä sä saat firmalta. Anakin sun hakemus on kunnossa kun pääset haastatteluihin. Tsemppiä.

Vierailija

Ei sinussa mitään vikaa tarvitse olla. Jos hakijoita on paljon ja esim. vain 4 haastatellaan, niin on pienestä kiinni kenet valitaan. Minkä tasoista työtä haet? Sekin kertoo jotain millaisia asioita painotetaan paikkaa täytettäessä. 

Vierailija

Ap, minä olen kuin sinä paitsi työkokemustakin löytyy runsaasti. Ikää 33. Viime kiekalla tein 40 hakemusta ja vasta kymmenes haastattelu tärppäsi. Kyllä söi. Useimmiten oli itkupäivä haastatteluhylsyn jälkeen. Toisaalta monet kerrat huomasin, että valittu oli ollut ko. paikassa jo aiemminkin töissä (googletin valittua ja nimi usein löytyikin paikan sivuilta jo edellisenä vuonna, vaikka haastattelussa vakuutettiin, että on aidosti auki) ja meitä otettiin 5-10 sinne sitten marioneteiksi heidän omaan peliinsä. Loppujen lopuksi noista kymmenestä haastattelupaikasta 3 tai 4 oli aidosti auki. Sinänsä kyse on pelleilystä. Mikään laki ei velvoita haastattelemaan turhan takia ihmisiä. Kyse oli määräaikaisista töistä ja niihin saa todellakin ihan papereiden perusteella esimies valita suoraan entisen työntekijän jatkamaan. Itseasiassa vakituisen virankin voi täyttää noin. Pitää vaan seistä päätöstensä takana ja olla varma siitä, että paras valittiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat