Asuntolainaa hakeneet, kaipaan neuvoja

Vierailija

Nyt on siis semmoinen tilanne, etten haluaisi enää asua vuokralla.
Olen asunto-osakkeen ja kesämökin osaomistaja.
Olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja mietinkin, että kuinka vaikeaa olisi saada nyt lainaa. Mies on töissä. (Minullakin siis vakityöt).
Säästöjä meillä ei paljoa ole, minulla on kyllä asp-tili johon laitan joka kuukausi hieman säästöjä..

Kiinnostaisi siis tietää, mitä lainaahakiessa kysytään. Toki varmasti riippuu pankista, mutta kertokaa teidän kokemuksenne!
Eniten kiinnostaa juuri tuo, että jos ei ole paljon säästöjä, mutta omaisuutta löytyy kuitenkin jonkin verran, niin kuinka helposti lainaa sitten voisi saada.

Kommentit (3)

Vierailija

jos se omaisuus on rasituksista vapaata eli tarpeen vaatiessa realisoitavissa lainan vakuudeksi  - se ei ole nyt jonkun toisen lainan vakuutena, siinä ei ole jonkun mummon elinikäistä asumisoikeutta ja kimppaomistus on jotenkin sun ja miehesi välillä, eikä esim sun ja kahdeksan eripuraisen serkuksen välillä - niin tämä muu omaisuus kelpaa lainan vakuudeksi ihan hienosti sen ostettavan asunnon lisäksi. Jos sitä on tarpeeksi, niin voitte saada lainaa ihan koko ostettavan asunnon ja remonttitarpeen verran.

Ylläoleva sillä ehdolla, että lainan maksueriksi noin 4-5 prosentin korolla ja maksimissaan 20 vuoden laina-ajalla tulee enintään kolmannes teidän nettokuukausituloista.

Vierailija

Ostettava asunto käy 70% vakuudeksi lainasta, jos lainamäärä siis on järjellinen. Lopulle täytyy löytyä vakuudet, teillä ilmeisesti kunnossa. Tulot/menot myös syynätään, tee valmiiksi laskelma kaikista tuloista ja menoista kuukaudessa, mitä tarkempi, sen parempi. Löytyy mm OP:n sivuilta. Työnantajat kysytään ja onko vakisuhde ym.

Vierailija

Kiitos vastanneille!
Mökki ja asunto-osake on omat, ei lainoja niissä ja omistamme sen sisarusteni kanssa.
On siis ihan ok hakea lainaa vaikka on äitiyslomalla? Enkä ihan hetkeen ole töihin menossakaan, ehkä vuoden päästä. Tästä olisi varmaan hyvä olla pankissa jokin selkeä suunnitelma, että koska palaan työelämään?
Vaikuttaako muuten pikavipit lainan hakuun, siis olen kerran sortunut semmoiseen kun tuli yksi yllättävä lasku johon ei juuri silloin ollut varaa. (Harmittaa, mutta hoidin sen eräpäivään mennessä pois enkä ole ottanut toistamiseen). Katsooko ne siis esim tiliotteita?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat