Miten ladulla kuuluu käyttäytyä?

Vierailija

Olen ajatellut, että tänä talvena aloitan hiihtämisen vuosien tauon jälkeen, kaupungin ylläpitämillä laduilla siis. Mutta minä en oikeasti tiedä (tai muista), miten ohittamiset tapahtuvat.

Olen hidas hiihtäjä, ja suurin osa varmasti ohittaa. Pitääkö minun antaa latua? Ihan lähiladuilla on se "kaistale" varmaan luistelijoita varten, mutta metsälatujakin on. Annanko latua, vai hiihtelenkö vaan, ja jätän ohittamisen takanahiihtäjän huoleksi. Ja miten sitä latua annetaan, siirrynkö siis kokonaan ladulta pois.

Ja kenen pitää väistää vastaantulevaa, jos on vain yksi latu?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Hiihtelet ihan rauhassa omaan tahtiin, takanta tuleva nopeampi hiihtäjä ohittaa sinut luistelu-uran kautta.

Yleensä kaupunkien ylläpitämät ladut ovat lenkkejä, joilla on määritelty kumpaan suuntaan sitä hiihdetään niin vastaantulijoita ei tule.

Mukavia hiihtoja :)

Vierailija

Noilla kapeilla metsäladuilla harvoin hiihdetään verenmaku suussa, joten siellä ei kannata paljon murehtia ohittelijoista. Tietysti jos huomaat että joku hengittää niskaan niin voi astua hetkeksi ladun viereen ja päästää nopeamman edelle.

Vierailija

Vaikka ne verenmaku suussa -hiihtäjät luulevat, että kyseessä on kilpabaana, niin ei se ole. Väistämisvelvollisuus koskee hiihtokisoja, ei kuntohiihtäjien latuja, joilla saa hiihtää ihan kaikentasoiset hiihtäjät. Nopeampi väistää, koska se on kaikille helpoin ja nopein tapa. Hiihtolenkeille on yleensä määritelty suunta ja sitä tulee noudattaa ehdottomasti, jos on pakko kääntyä takaisin jostain syystä, silloin ei saa pilata alamäen hiihtolatuja tamppaamalla ylöspäin mennessä! Vaarallistakin se on, jos joku tulee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä ollaan sukset solmussa keskellä kapeaa latua.

Vierailija

Oikea kiertosuunta on se tärkein juttu. Itse oon joskus törmännyt pahassa paikassa (jyrkkä alamäki, jonka loppupäässä jyrkkä mutka) väärään suuntaan hiihtäneisiin, ja se on kyllä kuumottava tilanne.

Itse annan kovemmille hiihtäjille nätisti latua, eli luisteluhiihtäjänä himmaan vauhtia ja teen vain kapeaa luisteluliikettä, jotta toinen hiihtäjä mahtuu helposti ohi.

Vierailija

Ainakin meidän kaupungin nettisivuilta löytyy ohjeet, miten laduilla toimitaan. Mutta kyseessä on siis suurempi kaupunki, jossa on paljon latuja ja paljon hiihtäjiä.

Vierailija

Jos jyrkissä alamäissä tarvitsee ruveta auraamaan, niin laske auraten joko siinä luistelu-uralla tai sitten niin että oikea suksi on pertsa-latu-uran vasemassa urassa ja auraa luistelu-uralla olevalla vasemmalla suksella. Ei siis niin, että laskee pertsan uraa normaalisti ja sitten alkaa aurata siinä ajetun latu-uran päällä. Tätäkin näkee paljon ja tämä pilaa ladun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikka ne verenmaku suussa -hiihtäjät luulevat, että kyseessä on kilpabaana, niin ei se ole. Väistämisvelvollisuus koskee hiihtokisoja, ei kuntohiihtäjien latuja, joilla saa hiihtää ihan kaikentasoiset hiihtäjät. Nopeampi väistää, koska se on kaikille helpoin ja nopein tapa. Hiihtolenkeille on yleensä määritelty suunta ja sitä tulee noudattaa ehdottomasti, jos on pakko kääntyä takaisin jostain syystä, silloin ei saa pilata alamäen hiihtolatuja tamppaamalla ylöspäin mennessä! Vaarallistakin se on, jos joku tulee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä ollaan sukset solmussa keskellä kapeaa latua.

Sujuvinta ja mukavinta hiihtäminen on silloin kun kaikki ottavat huomioon myös toiset hiihtäjät, eikä noin että ajatellaan että "minun ei tarvitse sitä eikä tätä, toisen velvollisuus". Takaa tuleva on väistämisvelvollinen, mutta esim. kapeissa kohdissa se ohitettavakin voi käyttää pelisilmäänsä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ladulle ei saa sontia.

Eikä harjata pitämistään irtokarvoja. Jotkut valopääkoiranomisjat tekee tätäkin jatkuvasti. En tiedä ovatko vaan idiootteja vai brittiläisiä vai molempia. Se on hiihtolenkkisiinä kun vetää ministeri pohjilla karvatukkoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladulle ei saa sontia.

Eikä harjata pitämistään irtokarvoja. Jotkut valopääkoiranomisjat tekee tätäkin jatkuvasti. En tiedä ovatko vaan idiootteja vai brittiläisiä vai molempia. Se on hiihtolenkkisiinä kun vetää ministeri pohjilla karvatukkoihin.

Automaattikorjaus iski taas: Piti olla "Eikä harjata piskistään ..."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen hiihtänyt kymmeniä vuosia ja kymmeniätuhansia kilometrejä, enkö ole vielä kertaakaan tavannut kansanhiihtoladulla verenmaku suussa hiihtäjiä. Mistä ne erottaa? Valuuko niillä veri suupielistä, vai lukeeko niillä selässä, että olen verenmaku suussa hiihtäjä?

En ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä ja olen satavarma, että liikenteessäkään et nopeammille tietä anna, vaan jurnutat keskiviivan tuntumassa ja tarkkailet herkeämättä sivupeiliä valmiina painamaan kaasua, jos joku yrittää ohittaa.

Ap:lle tiedoksi, että ihan maalaisjärjellä ja kohteliaalla, sekä joustavalla mielenlaadulla pärjää ihan loistavasti laduilla, niin kuin muuallakin elämässä.

Jos samaan suuntaan on enemmän kuin yksi latu-ura, tai latu-uran lisäksi myös luistelubaana, niin sinun ei tarvitse pätkän vertaa välittää toisten vauhdista, koska nopeammat pääsevät kyllä ohitsesi ja sinä vastaavasti pääset hitaammistasi ohitse.

Jos sen sijaan on vain yksi latu-ura eikä myöskään luistelubaanaa vieressä, niin mitäpä sanoo maalaisjärkesi siinä kohtaa? Jurnutatko vaan uskollisesti eteenpäin kilometrikaupalla, välittämättä niskaasi hengittävästä kanssahiihtäjästä, vai siirrytkö pariksi sekunniksi syrjään hymyillen kauniisti kanssahiihtäjäsi kiittäessä kohteliaasta eleestäsi? Ja juu, Perustuslaki, eikä mikään muukaan lakipykälä määrää sinua väistämään nopeampaasi, mutta kuntoilusta tulee huomattavasti kivempaa, kun ladulle ei lähde hampaat irvessä muiden kuntoilua vaikeuttamaan, vaan hyvällä fiiliksellä muut kanssakuntoilijat huomioden.

Mitä sitten tulee latuihin, jossa yhtä uraa voidaan käyttää molempiin suuntiin, niin tällaisiakin siirtymälatuja todella löytyy, tosin ne ei yleensä ole kunnan ylläpitämiä, vaan yksityisten tekemiä, esim vaikkapa järvenjäällä. Eihän tuollaisilla laduilla mitään sääntöä ole, eli se väistää, kumpi kerkeää ensis siirtymään ladulta syrjään. Kuitenkin jos itse tuollaiselle ladulle "eksyn" niin jos kyseessä ei ole oma tekemäni latu, niin hyppään jo hyvissä ajoin sivuun, koska vastaantulija saattaa olla sen ladun tekijä ja ylläpitäjä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen hiihtänyt kymmeniä vuosia ja kymmeniätuhansia kilometrejä, enkö ole vielä kertaakaan tavannut kansanhiihtoladulla verenmaku suussa hiihtäjiä. Mistä ne erottaa? Valuuko niillä veri suupielistä, vai lukeeko niillä selässä, että olen verenmaku suussa hiihtäjä?

En ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä ja olen satavarma, että liikenteessäkään et nopeammille tietä anna, vaan jurnutat keskiviivan tuntumassa ja tarkkailet herkeämättä sivupeiliä valmiina painamaan kaasua, jos joku yrittää ohittaa.

Ap:lle tiedoksi, että ihan maalaisjärjellä ja kohteliaalla, sekä joustavalla mielenlaadulla pärjää ihan loistavasti laduilla, niin kuin muuallakin elämässä.

Jos samaan suuntaan on enemmän kuin yksi latu-ura, tai latu-uran lisäksi myös luistelubaana, niin sinun ei tarvitse pätkän vertaa välittää toisten vauhdista, koska nopeammat pääsevät kyllä ohitsesi ja sinä vastaavasti pääset hitaammistasi ohitse.

Jos sen sijaan on vain yksi latu-ura eikä myöskään luistelubaanaa vieressä, niin mitäpä sanoo maalaisjärkesi siinä kohtaa? Jurnutatko vaan uskollisesti eteenpäin kilometrikaupalla, välittämättä niskaasi hengittävästä kanssahiihtäjästä, vai siirrytkö pariksi sekunniksi syrjään hymyillen kauniisti kanssahiihtäjäsi kiittäessä kohteliaasta eleestäsi? Ja juu, Perustuslaki, eikä mikään muukaan lakipykälä määrää sinua väistämään nopeampaasi, mutta kuntoilusta tulee huomattavasti kivempaa, kun ladulle ei lähde hampaat irvessä muiden kuntoilua vaikeuttamaan, vaan hyvällä fiiliksellä muut kanssakuntoilijat huomioden.

Mitä sitten tulee latuihin, jossa yhtä uraa voidaan käyttää molempiin suuntiin, niin tällaisiakin siirtymälatuja todella löytyy, tosin ne ei yleensä ole kunnan ylläpitämiä, vaan yksityisten tekemiä, esim vaikkapa järvenjäällä. Eihän tuollaisilla laduilla mitään sääntöä ole, eli se väistää, kumpi kerkeää ensis siirtymään ladulta syrjään. Kuitenkin jos itse tuollaiselle ladulle "eksyn" niin jos kyseessä ei ole oma tekemäni latu, niin hyppään jo hyvissä ajoin sivuun, koska vastaantulija saattaa olla sen ladun tekijä ja ylläpitäjä.

Me mitä ilmeisimmin hiihdetään eri paikoissa. Täällä, missä mä hiihtelen, on käytössä paljon erilaisia latuja ja ainakin tuossa ns. pelipaikoilla on niitä hiihtäjiä, jotka menevät eteenpäin ns. verenmaku suussa, saattavatpa jopa kiroilla pienille lapsille tai hitaille aikuisille ja etenkin luisteluhiihtäjissä on niitä, jotka eivät yhtään ajattele, kuinka korkealle se sauva lentää takana, mun lapsi sai viime vuonna sauvasta päähänsä :-(  Ja hiihtää ihan nätisti uralla ja kohtalaista vauhtiakin, on jo 12-vee.  Harvinaisiahan nää sankarit toki on, mutta kyllä niihin kuitenkin saattaa törmätä.

Ja täällä on myös ihan kaupungin ylläpitämiä latu-uria, joissa on siis vaan se yksi ainoa perinteisen ura, jota kuljetaan molempiin suuntiin.

Enkä ihan ymmärrä angstiasi tuota edellistä kirjoittajaa kohtaan, mielestäni hänellä oli ihan fiksu kirjoitus.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat