Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä mä saan mun käsi-ihottuman kuriin?

Vierailija

Mulla on atooppinen iho ja olen huomannut että ihottumaa pahentaa stressi muiden ulkoisten ja sisäisten tekijöiden lisäksi.

Sormet on raavittu ihan ruvelle. Koko ajan kutisee ja kirvelee. Apua en ole saanut Apolar-voiteesta, joka on keskivahva steroidi enkä Sibicortista. Perusvoiteet lehauttaa ihottuman aivan punaiseksi ja lisää turvotusta sormissa. Öisin mulla on ollut raapimisen takia puuvillahanskat ja rasvaa käsissä. En edes herää kunnolla kun raavin sormet rikki.

Mä en enää keksi mikä tähän auttaisi.

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Vaatii vahvemman lääkevoiteen kuin Sibicort. Lääkärille vain! On monia voimakkaampia kortisonivoiteita, joita ei tarvii kuin ohuelti laittaa, niin kuriin saa tuon vaivan suht pian. Bemetson esimerkiksi.

Vierailija

Toi Apolar on voimakkaampaa mutta ei mitään tehoa. Tosi nihkeesti sain tuonkaan rasvan reseptin kun on olevinaan niin voimakas rasva. Taidan vaihtaa lääkäriä että saisi apua tähän ihottumaan. Tätä menoa joudun kohta antibioottikuurille kun iho on niin tulehtunut. Ap

Vierailija

Kannattaa mennä toiselle lääkärille. Mulla on hankala käsi-ihottuma ollut, ja usko pois että rasvat löytyy kyllä.

Vierailija

Kokeile viljatonta ruokavaliota. Kaikki ruoka myös normaalirasvaisena. Ei mtään kevyt ja light-juttuja.

Atooppiseen ihoon vaikuttaa syöty ruoka.

Vierailija

Sain varattua ihotautilääkärille ajan. Maksaahan toi kun yksityiselle menen mutta jospa nyt saisin tuota kautta jotain oikeasti toimivaa rasvaa käsilleni. Itselläni on ehtinyt käydä mielessä jo ties mitkä ruoka-aineallergian mahdollisuudetkin kun on niin sitkeessä tää ihottuma mutta tiedä tuosta nyt sitten.. Allergiatestit on otettu viimeksi joskus 1980-luvulla ja silloin olin allerginen eri siitepölyille. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sain varattua ihotautilääkärille ajan. Maksaahan toi kun yksityiselle menen mutta jospa nyt saisin tuota kautta jotain oikeasti toimivaa rasvaa käsilleni. Itselläni on ehtinyt käydä mielessä jo ties mitkä ruoka-aineallergian mahdollisuudetkin kun on niin sitkeessä tää ihottuma mutta tiedä tuosta nyt sitten.. Allergiatestit on otettu viimeksi joskus 1980-luvulla ja silloin olin allerginen eri siitepölyille. Ap

Voiteilla hoidat vain oiretta, itse sairaus ei häviä.

Ruokavaliohoito on ainoa, joka hoitaa myös sairautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Atooppinen ekseema ei läheskään aina johdu ruokavaliosta tai ruoka-aineallergioista mutta voi olla yksi ihottuman aiheuttajista. Allergiatestejäkään ei aleta tekemään jos ei ole vahvaa epäilyä siitä että jokin ruoka-aine aiheuttaa oireet.

Vierailija

Mä sain apua Elocon-kortisonista myös, kuten joku muukin täällä. Teini-iästä eteenpäin tein kaiken muoviset "kirurginhanskat kädessä": siis pesin tukan, laitoin muotoilutuotteet, leivoin jne. Lääkärit lupaili, että käsi-ihottuma paranee kun murrosikä on ohi. Taisin olla 25v kun se alkoi vihdoin parantua. Nyt oon 40v ja viimeinen Elocon-tuubi on varmaan 10v vanha, mutta jos yhtään alkaa tulla ihottumaa niin laitan sitä heti ja se menee ohi. Leivon edelleen hanskat kädessä kun en ole tottunut siihen, että taikina menee kynsien alle. :)

Vierailija

Suosittelen käymään myös kilpirauhaskokeissa jos voiteet ei auta. Itsellä tuli vajaatoiminnasta juurikin todella paha käsi-ihottuma johon ei auttanut mikään. Ihotautilääkäri totesi vain ekseemaksi vaikka sitä aika kauan pällisteltiin. Lääkityksen aloittamisen jälkeen kaikki hävisi itsestään.

Vierailija

Mikään tai kukaan ei auta on oma kokemukseni Hygienia ja stressittömyys a ja o. Vain itse osaa pitää kurissa en enää edes käy lääkäreillä vaan noudan sen kortisonireseptin krooniseen ihottumaan. Sateinen kausi pahentaa aurinko tuuli ja merenranta auttaa hieman. Olen käynyt allergiasairaalassa ja keskustelemassa hoidosta jne mikään ei vain yksinkertaisesti auta. Stressi pahentaa joten turha kiusata itseään, myös entinen työni voimisti ihottumiani. Tiedän inhottavaa on ettei mikään oikein auta ja mikä toista atoopikkoa helpottaa ei helpota toista ollenkaan. Viime kesä oli vaikea, olen miettinyt että asunnotkin vaikuttavat ja itse esim haistan/maistan homeisen talon suussa ja nenässä sillä sekunnilla kun astun sisään ja jotkut kerrostalo-asunnot saavat ihoni kutisemaan. Myös ympäristön saasteet vaikuttavat ihooni muita voimakkaammin. Huom alkuperäiskansoilla on vähemmän näitä "allergioita" vaan on huomattavasti vähemmän saastutettu ympäristökin. Seuraava ongelma  on ettei kukaan halua tutkia tällaisia ihottumia kun ne "hoidetaan" kortisonilla joka on halpa ja jo keksitty keino, eli ketään ei kiinnosta.

Omia tutkimuksia vaan tekemään ei auta kuin elämän koulu tähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ettei olis muutakin? Meillä meni pojan kasvot KOLME kertaa märkäruvulle asian suhteen kerran oltiin osasto hoidossakin kun laajeni koko kasvoihin!
! EIKÄ lähetettä allergiasairaalaan perkele! Vaikka anomalla anoin sitä...
Kolmannen jälkeen vietiin sitten yksityiselle jotta yks lähete saatiin!
Ja turha valittaa että kuormitamme terveydenhuoltoa.. tekevät sen ihan itse.. olis muutaman tonnin yhteiskunta säästänyt ku olis vaan heti kirjoittaneet sen läheteen jota pyysin.. taust omaavana tiesin että lähete tarvitaan kuitenkin!
allergiatestit eivät näyttäneet mitään mutta oma kokemuksemme on raaka porkkana ja tomaatti lisää heti kosketuksesta punaista alkavaa ihottumaa kasvoissa!
Pelastuksemme oli juuri markkinoille tullut uusi rasva elidel, aivan mahtava tuote vaikkakin kallis n.1000 kilo hintaa.. mutta eipä ole märkärupea näkynyt sen käytön aloitettuamme!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Atooppinen ekseema ei läheskään aina johdu ruokavaliosta tai ruoka-aineallergioista mutta voi olla yksi ihottuman aiheuttajista. Allergiatestejäkään ei aleta tekemään jos ei ole vahvaa epäilyä siitä että jokin ruoka-aine aiheuttaa oireet.

Ei tietenkään välttämättä johdu ruoka-allergiasta. Ruoka on kuitenkin lääke atopiaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat