Koulun työharjoittelu ja taidan olla aivan väärällä alalla :(
Olen tehnyt vasta 2 viikkoa harjoittelua josta olen ollut jo 4 päivää pois. Ihan kamalaa! Jotenkin nyt läpsähti vasten kasvoja että ala ei tod. ole mua varten. En tajua miten kukaan voi tehdä tuota p*skaa työkseen. Aloitin opinnot innoissani elokuussa joten tää on mun eka vuosi. Kuvittelin olevani alalle soveltuva :(
Onko kellään kokemusta tällaisesta? Jätittekö koulun kesken?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on käytössä yhtään ylimääräistä rahaa niin tee näin:
Osta urheilukamera (esim gopro)
Laita kamera kiinni kypärään ja kypärä päähän töissä. Sano kollegoille että kuvaat työpäivääsi oppimispäiväkirjana ja tarvitset materiaalia kouluun opiskelua varten.
Eiköhän muutu ääni kellossa kun luulevat heidän epäteilun kohtelunsa tallentuvan.En kyllä neuvoisi tähän. Kuvaaminen tutkimustarkoituksessa päiväkodissa edellyttää kaikkien osallisten ja ennen kaikkea lasten vanhempien suostumuksen. Eli itse olisin aika nopsaan yhteydessä ohjaajaan, jos harjoittelijani sanoisi, että hän aikoo kuvata päivät opiskeluja varten.
Missä kohtaa ohjetta sanottiin että pitäisi kuvata?
Sinä kehotit häntä väittämään, että kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vasta 2 viikkoa harjoittelua josta olen ollut jo 4 päivää pois. Ihan kamalaa! Jotenkin nyt läpsähti vasten kasvoja että ala ei tod. ole mua varten. En tajua miten kukaan voi tehdä tuota p*skaa työkseen. Aloitin opinnot innoissani elokuussa joten tää on mun eka vuosi. Kuvittelin olevani alalle soveltuva :(
Onko kellään kokemusta tällaisesta? Jätittekö koulun kesken?Kiva provo, mutta ensimmäisenä vuonna ei ole noin pitkää työharjoittelua.
Meillä harjoittelun saa suorittaa minä vuonna vaan, kunhan sitä tekee yhteensä 800h
Vierailija kirjoitti:
Koko talon ikkunoiden pesu on selkeästi asia jonka tekeminen ei kuulu opiskelijalle. Eri taloissa nämä jutut on järjestetty eri tavoin, meillä ikkunoiden pesu kerran vuodessa mm kuuluu hoitajille mutta se tehdään yhdessä eikä siihen todellakaan nakiteta yhtä ihmistä. Meillä opiskelijat kyllä useimmiten myös "joutuvat" osallistumaan ikkunoiden pesuun mutta kuten sanoin niin ei siihen ikinä yhtä ihmistä vaan laiteta vaan vähintään kolme ihmistä meillä siinä ollut aina.
Sen sijaan mistään oikeasti hoitajan työhön kuuluvista hommista ei kannata valittaa, sanojen merkitys on suuri ja vaikuttaa siihen miten muut asennoituvat sinuun. Eli älä sano "En halua enää vaihtaa pissa- ja kakkavaippoja" vaan sano että haluat tehdä monipuolisempia hommia, ehdota itse mitä haluaisit tehdä (esim vetää ryhmälle piirihetken, suunnittele joku askartelu jne). Valitettavasti on niin että passiivinen opiskelija usein tulee komennetuksi tiettyihin tehtäviin kun taas aktiivinen opiskelija pitää itsensä kiireisenä eikä ole aina seisoskelemassa siinä vessan nurkalla kun joku kakkaa housuun.
Tauot on lakisääteiset ja ne kuuluvat opiskelijallekin. Kaikki eivät tietenkään voi olla tauolla samaan aikaan eli siinä on vain pidettävä puoliaan ja kysyttävä että onko ok jos minä menen tauolle nyt kun sinä tulit sieltä. Taukojen ajoitus päivään vaatii ymmärryksen siitä miten päiväkodin rutiini toimii (tauolle ei voi lähteä esim silloin kun lähdetään pukemaan lapsia tai ovat tulossa sisälle) ja se vaatii sen että suunnittelee omat hommansa niin että sen tauon ehtii pitää.
Opiskelijan kuuluu saada monipuolinen kokemus päiväkodin työtehtävistä ja siihen kuuluu aika paljon myös ns hanttihommaa omasta mielestäni, osaston siistimistä, pyykkihuoltoa, ruokahuoltoa, vaipparumbaa, järjestelyä jne. Ap:n kertoman mukaan hänelle on annettu yksi luultavasti työhön täysin kuulumaton tehtävä eli se ikkunoidenpesu, siitä kannattaa olla heti yhteydessä oppilaitoksen ohjaajaan. Samalla voit kertoa että työtehtävät ovat sinusta liian yksitoikkoisia etkä pääse kokeilemaan kaikkea mutta muista että tämä vaatii myös sitä oma-aloitteisuutta, ehdota itse mitä voisit tehdä sen sijaan että odotat vain ohjeita. Harjoittelupaikan henkilösuhteet ovat usein selkeästi vaikein asia, kun ei puhuta suoraan ja selvitetä väärinkäsityksiä niin syntyy ristiriitoja ja ja turhaa asenteellisuutta toisia kohtaan.
Tässä on tietenkin kaksi vaihtoehtoa. Joko ap haluaa aidosti selvittää ongelmat ja jatkaa opintoja tai sitten ei halua eikä edes yritä parantaa tilannetta. Mikäli opintojen jatkaminen ei kiinnosta niin lopeta kaikkien ajan tuhlaaminen ja lopeta opinnot. Jos taas opinnot kiinnostaa niin lopetat lintsaamisen ja jatkat harjoittelussa kunnes asiat saadaan selvitettyä ja saat kenties toisen harjoittelupaikan.
Aika paljon kasaat ilmaisen harjoittelijan niskaan. Taisi osua ap:n harjoittelupaikan työntekijä ketjuun?
Koulu maksaa harjoittelupaikalle sinun perehdytyksestä, joka ei nyt kyllä vastaa yhtään alaa jota opiskelet. Opettajaan heti yhteys! Tämähän tekee vain hallaa sinun opinnoillesi. Ja kiusaamisesta saat kyllä sairauslomatodistuksen jos koulu vaatii. Tsemppiä! Toivottavasti saat pian toisen paikan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko talon ikkunoiden pesu on selkeästi asia jonka tekeminen ei kuulu opiskelijalle. Eri taloissa nämä jutut on järjestetty eri tavoin, meillä ikkunoiden pesu kerran vuodessa mm kuuluu hoitajille mutta se tehdään yhdessä eikä siihen todellakaan nakiteta yhtä ihmistä. Meillä opiskelijat kyllä useimmiten myös "joutuvat" osallistumaan ikkunoiden pesuun mutta kuten sanoin niin ei siihen ikinä yhtä ihmistä vaan laiteta vaan vähintään kolme ihmistä meillä siinä ollut aina.
Sen sijaan mistään oikeasti hoitajan työhön kuuluvista hommista ei kannata valittaa, sanojen merkitys on suuri ja vaikuttaa siihen miten muut asennoituvat sinuun. Eli älä sano "En halua enää vaihtaa pissa- ja kakkavaippoja" vaan sano että haluat tehdä monipuolisempia hommia, ehdota itse mitä haluaisit tehdä (esim vetää ryhmälle piirihetken, suunnittele joku askartelu jne). Valitettavasti on niin että passiivinen opiskelija usein tulee komennetuksi tiettyihin tehtäviin kun taas aktiivinen opiskelija pitää itsensä kiireisenä eikä ole aina seisoskelemassa siinä vessan nurkalla kun joku kakkaa housuun.
Tauot on lakisääteiset ja ne kuuluvat opiskelijallekin. Kaikki eivät tietenkään voi olla tauolla samaan aikaan eli siinä on vain pidettävä puoliaan ja kysyttävä että onko ok jos minä menen tauolle nyt kun sinä tulit sieltä. Taukojen ajoitus päivään vaatii ymmärryksen siitä miten päiväkodin rutiini toimii (tauolle ei voi lähteä esim silloin kun lähdetään pukemaan lapsia tai ovat tulossa sisälle) ja se vaatii sen että suunnittelee omat hommansa niin että sen tauon ehtii pitää.
Opiskelijan kuuluu saada monipuolinen kokemus päiväkodin työtehtävistä ja siihen kuuluu aika paljon myös ns hanttihommaa omasta mielestäni, osaston siistimistä, pyykkihuoltoa, ruokahuoltoa, vaipparumbaa, järjestelyä jne. Ap:n kertoman mukaan hänelle on annettu yksi luultavasti työhön täysin kuulumaton tehtävä eli se ikkunoidenpesu, siitä kannattaa olla heti yhteydessä oppilaitoksen ohjaajaan. Samalla voit kertoa että työtehtävät ovat sinusta liian yksitoikkoisia etkä pääse kokeilemaan kaikkea mutta muista että tämä vaatii myös sitä oma-aloitteisuutta, ehdota itse mitä voisit tehdä sen sijaan että odotat vain ohjeita. Harjoittelupaikan henkilösuhteet ovat usein selkeästi vaikein asia, kun ei puhuta suoraan ja selvitetä väärinkäsityksiä niin syntyy ristiriitoja ja ja turhaa asenteellisuutta toisia kohtaan.
Tässä on tietenkin kaksi vaihtoehtoa. Joko ap haluaa aidosti selvittää ongelmat ja jatkaa opintoja tai sitten ei halua eikä edes yritä parantaa tilannetta. Mikäli opintojen jatkaminen ei kiinnosta niin lopeta kaikkien ajan tuhlaaminen ja lopeta opinnot. Jos taas opinnot kiinnostaa niin lopetat lintsaamisen ja jatkat harjoittelussa kunnes asiat saadaan selvitettyä ja saat kenties toisen harjoittelupaikan.
Hiukan nyt tulee sellainen olo, että vastuutat ap:tä kaikesta, ja annat synninpäästön sille työyhteisölle. Aika paha on kiltin ja ujon ihmisen alkaa lyödä nyrkkiä pöytään yhteisössä, jossa muut tuntuvat liittoutuneen häntä vastaan. Eikös se nyt ole enemmänkin sen tarhan vastuulla huolehtia, että harjoittelija saa pidettyä lakisääteiset taukonsa? Ja pääsee tekemään töitä, joita on tullut harjoittelemaankin?
Toisin sanoen - kun tarha mitä ilmeisimmin hyödyntää harjoittelujärjestelmää saadakseen ilmaisen työntekijän, silläkin on hitto vie vastuunsa järjestää se harjoittelu asiallisesti. Ei voi olla nuoren ja kokemattoman harjoittelijan vastuulla järjestää asioita oudossa paikassa järkeviksi!
Nämä viestit tuskin tavoittavat kyseistä työyhteisöä joten heitä ei tässä varmaan kannata neuvoa? Siinä syy miksi kirjoitin asioista joita ap voisi tehdä tilannetta auttaakseen, en näe miten se häntä auttaa että haukun päiväkodin henkilökunnan tai kerro mitä heidän pitää tehdä toisin. Pahoittelen jos tekstini oli kovin ikävän sävyinen :(
Minun on todella vaikea uskoa että ap ei olisi päässyt tekemään mitään muuta kuin pesemään ikkunoita ja vaihtamaan vaippoja. Ja näistäkin toinen kuuluu siihen työhön jota hän on ollut harjoittelemassa! Työtehtävien yksitoikkoisuuteen vaikuttaa varmasti myös tuo että on ollut lähes puolet harjoitteluajasta poissa, yhden päivän pesi ikkunoita (selvästi väärin) niin ei siinä ole kuin viisi päivää jolloin on ollut mahdollisuus muihin tehtäviin ja harjoittelun alussa on aika tavallista että "pääsee" tekemään sitä ns hanttihommaa eikä varsinaisesti kasvattamaan lapsiryhmää. Ja syykin tähän on ihan selvä, ap on opiskellut alaa pari kuukautta ja on ensimmäisessä harjoittelussaan eli luonnollisesti työtehtävät on mitoitettava sen mukaan.
Tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään mutta kyllä opiskelijalla itsellään on suuri vastuu opintojensa edistymisestä ja sitä myötä myös harjoittelusta. Tällä en tarkoita että opiskelijan pitää korjata huono työyhteisö tai lähteä taisteluun oikeuksistaan vaan sitä että kun harjoittelussa ilmenee ongelma niin opiskelija kertoo siitä joko ohjaajalleen harjoittelupaikassa tai ryhmänohjaajalleen koulussa. Ja tekee sen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan nyt tulee sellainen olo, että vastuutat ap:tä kaikesta, ja annat synninpäästön sille työyhteisölle. Aika paha on kiltin ja ujon ihmisen alkaa lyödä nyrkkiä pöytään yhteisössä, jossa muut tuntuvat liittoutuneen häntä vastaan. Eikös se nyt ole enemmänkin sen tarhan vastuulla huolehtia, että harjoittelija saa pidettyä lakisääteiset taukonsa? Ja pääsee tekemään töitä, joita on tullut harjoittelemaankin?
Toisin sanoen - kun tarha mitä ilmeisimmin hyödyntää harjoittelujärjestelmää saadakseen ilmaisen työntekijän, silläkin on hitto vie vastuunsa järjestää se harjoittelu asiallisesti. Ei voi olla nuoren ja kokemattoman harjoittelijan vastuulla järjestää asioita oudossa paikassa järkeviksi!Nämä viestit tuskin tavoittavat kyseistä työyhteisöä joten heitä ei tässä varmaan kannata neuvoa? Siinä syy miksi kirjoitin asioista joita ap voisi tehdä tilannetta auttaakseen, en näe miten se häntä auttaa että haukun päiväkodin henkilökunnan tai kerro mitä heidän pitää tehdä toisin. Pahoittelen jos tekstini oli kovin ikävän sävyinen :(
Minun on todella vaikea uskoa että ap ei olisi päässyt tekemään mitään muuta kuin pesemään ikkunoita ja vaihtamaan vaippoja. Ja näistäkin toinen kuuluu siihen työhön jota hän on ollut harjoittelemassa! Työtehtävien yksitoikkoisuuteen vaikuttaa varmasti myös tuo että on ollut lähes puolet harjoitteluajasta poissa, yhden päivän pesi ikkunoita (selvästi väärin) niin ei siinä ole kuin viisi päivää jolloin on ollut mahdollisuus muihin tehtäviin ja harjoittelun alussa on aika tavallista että "pääsee" tekemään sitä ns hanttihommaa eikä varsinaisesti kasvattamaan lapsiryhmää. Ja syykin tähän on ihan selvä, ap on opiskellut alaa pari kuukautta ja on ensimmäisessä harjoittelussaan eli luonnollisesti työtehtävät on mitoitettava sen mukaan.
Tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään mutta kyllä opiskelijalla itsellään on suuri vastuu opintojensa edistymisestä ja sitä myötä myös harjoittelusta. Tällä en tarkoita että opiskelijan pitää korjata huono työyhteisö tai lähteä taisteluun oikeuksistaan vaan sitä että kun harjoittelussa ilmenee ongelma niin opiskelija kertoo siitä joko ohjaajalleen harjoittelupaikassa tai ryhmänohjaajalleen koulussa. Ja tekee sen heti.
Opiskelijalla on vastuunsa opintojaan kohtaan, mutta hän ei ole vastuussa myöskään opintojen JÄRJESTÄMISESTÄ. Ihan kuten hän ei ole vastuussa harjoittelun JÄRJESTÄMISESTÄ.
Täällä palstailee paljon melkein minkä alan työntekijöitä tahansa. Aika yleisesti työpaikoilla on harjoittelijoita. Me olemme kaikki vastuussa siitä, miten heihin suhtaudutaan. Joten siinä mielessä ei ole ihan evvk, miten kommentoimme tällaisia.
On aika kamalaa, jos sakilla on yleisesti asenne, että ilmaisia harjoittelijoita sopii kyykyttää miten tahansa, ja se on harjoittelijan itsensä vastuilla oudossa työyhteisössä ideoida ja toteuttaa (missä välissä?) jotain mielekkäämpää tekemistä. Saati pitää lakisääteisiä taukoja.
Ap:n kannattaa ilman muuta heti olla yhteydessä harjoittelun ohjaajaansa ja nostaa kissa pöydälle. Mutta aivan erinomaisesti ymmärrän, jos hän kokee, ettei uskalla alkaa siellä harjoittelupaikassa vaatia asioita, jos häntä on ekat kaksi viikkoa kyykytetty siellä.
18
Lähihoitajaopiskelijan ensimmäisen päiväkotiharjoittelun ensimmäinen viikko. Silloin ei todellakaan laiteta opiskelijaa pesemään ikkunoita. Vaikka yksikkö olisi kodinomainen, se ei opiskelijan tehtävälistalla ole mikään prioriteetti.
Aina täytyy muistaa, että opiskelijoista tulisi opettaa itselleen uusia työkavereita.
Ohjaajan ja ohjaavan opettajan kanssa täytyy aina keskustella tällaisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaopiskelijan ensimmäisen päiväkotiharjoittelun ensimmäinen viikko. Silloin ei todellakaan laiteta opiskelijaa pesemään ikkunoita. Vaikka yksikkö olisi kodinomainen, se ei opiskelijan tehtävälistalla ole mikään prioriteetti.
Aina täytyy muistaa, että opiskelijoista tulisi opettaa itselleen uusia työkavereita.
Ohjaajan ja ohjaavan opettajan kanssa täytyy aina keskustella tällaisissa tilanteissa.
Juu tosiaan eka viikolla sain pestä nuo ikkunat, muitakin "ei mulle kuuluvia" on ollut paljon, nostin vaan tämän esimerkiksi. Olen yrittänyt mm. lukea ja laulaa lapsille, tästä on tullut haukut joka kerta sillä "virikkeet täytyy suunnitella etukäteen". Työntekijät myös antavat sekavia ohjeita. Esim. "Mirkku" käskee mennä huoneeseen x lukemaan lapsille. Kun menen ja aloitan sadun lukemisen, tulee "Sirkku" ihmettelemään hittojako laiskottelen siellä kun pitäisikin olla huoneessa x. Yhtenä päivänä sain neljältä eri työntekijältä täysin toisistaan poikkeavat ohjeet. (Esim. pue lapset lähdetään ulos, puen, kohta tulee joku huutamaan miksi puen kun ei vielä mennä ulos) Lapsetkin näyttävät olevan ymmällään muuttuvista säännöistä, heitä pompotetaan smalla tavalla ja säännöt muuttuu mielivaltaisesti.
Harjoittelu on tosiaan sen 6 viikkoa. Ap
En lukenut ketjua, joten todennäköisesti toistan muita, mutta haluan vain muistuttaa että lh:lla ja sh:lla on vaikka kuinka paljon täysin erilaisia työpaikkoja! Muistan itse kuinka koulun aloittaneena opiskelijana tulin suunnilleen itku silmässä kotiin vuodeosastoharkasta kun en vaan tajunnut miksi oon valinnut sellaisen alan. En voinut sietää myöskään mm. kotihoitoa tai leikkaussalityöskentelyä. Sitten kun löysin oman alan, lähdin itku silmässä harkan loputtua kotiin, koska olisin halunnut jäädä sinne saman tien töihin!
Ja jos harjoittelu on vaikea hirveän ohjaajan tai paikan vuoksi, kannattaa ottaa heti yhteyttä opettajaan koska paikkaa pystyy vaihtamaan jos harkasta ei tule mitään.
T: Psyk.sh.
Samaa mieltä. Harjoittelujärjestelmää hyödynnetään ilmaisen työvoiman hankkimisessa, ja sitten väistetään vastuuta järjestää harjoittelijalle EDES asianmukaiset tauot ja järjellistä työtä. Palkkaahan hän ei saa kompensaationa ikävästä työstä, joten oiskohan nyt edes kohtuullista, että harjoittelun järjestelijä hoitaa asianmukaiset tauot ja ohjauksen. Eikä niin, että "oma moka, jos et vaadi taukoja ja ideoi itsellesi mukavampaa tekemistä". Missäköhän välissä ap sitä ideoisi ja saati toteuttaisi, jos ei ehdi edes taukoja pitää?
18