Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokaa joulupäiväksi

tonttu

Olemme aaton kylässä ja haluaisin joulupäiväksi kotiin varata jotain herkullista ruokaa valmiiksi jääkaappiin odottamaan. Olisiko kellään antaa kivoja ideoita? Sellaista minkä voisi tehdä valmiiksi etukäteen, mutta niiden valmisteluiden ei tarvitse olla mitenkään superhelppoja. Viiden hengen perheelle, lapsille kelpaa yleensä melkein kaikki. Jouluista saa olla, mutta ei perinteistä jouluruokaa.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Meillä syödään kalkkunaa joulupäivänä. Ja sen lisäksi jouluaatosta jääneitä ruokia. Itse varmaan tekisin etukäteen perheen suurimmat jouluruokaherkut esim. parhaan laatikon, jonkun kalan ja salaatin ja sitten jonkun lihan jonka voi vaan lykätä uuniin joulupäivänä. 

Vierailija

Itse teksin varmaan jonkun kalkkunan tai possun palan uunissa ja vaikka bataattimuhennosta, eli vähän sellaisen jenkkityylisen joulumenun. Alkuun kylmä kalapöytä ja sit toi paisti, jälkkäriksi vaan joulutorttuja ja -pipareita & juustoja.

sfdsfsdfs

Uunissa paistettu kinkku, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, rosolli... Mikä tässä nyt on vaikeaa??

Vierailija

Meillä on perinteisesti joulupäivänä palapaisti, joka on tehty lähes valmiiksi etukäteen. Lisäksi tietenkin aatolta jääneitä laatikoita ynnä muuta.

Vierailija

Lampaan kruunupaisti, bearnaisekastike, lohkoperunat ja vihreitä herneitä. Jos ei halua bearnaisekastiketta, niin vierelle sopisi hyvin bataattimuusi.

Jälkiruoaksi crème brûlée, jonka voi tehdä etukäteen jääkaappiin ja sitten juuri ennen tarjoilua paahtaa sokerin pintaan.

Lammas säilyy kylmässä ja kypsyy uunissa, kastikkeen voi tehdä päivä-pari etukäteen.

Tiedän, että lihakeitto on jossain päin maata perinne jouluna, mutta minä itse en sitä pidä mitenkään erityisen herkullisena tai juhlallisena jouluruokana. Sama palapaistin kanssa. Mutta nämä on niin makuasioita ja tottumiskysymyksiä.

Vierailija

Lihakeittoa joulupäivänä?? Enpä ole ikinä kuullutkaan tällaisesta perinteestä. Ei sen puoleen, ei ole tullut mieleen edes kysellä keltään joulupäivän menyytä, kun sen on jotenkin itsestään selvästi kuvitellut sisältävän perinteisiä jouluruokia - kinkkua tai kalkkunaa, kaloja, laatikoita tms.

Vierailija

Kinkku, uunilohi ja hirvenkäristys. Siinä jouluajan pyhä kolminaisuus. Nam! Niinä päivinä, kun porukkaa on kotona enemmän kuin 20, äiti tekee ison kattilan kermaista pororouhekeittoa. Onneksi kohta on joulu ja pääsee syömään! 😍

Vierailija

Vai lihakeittoa... juu ei. Kaikkea tekin uskotte.

Ap sanoi, ettei perinteistä jouluruokaa, mutta jouluista. Angloamerikkalaisesta jouluperinteestä löytyy paljon sopivaa, esim. kalkkunan rintafile uunissa plus kasvislisäkkeitä. Niitä ei voi tehdä kokonaan etukäteen, mutta osittain kyllä. Kannattaa katsoa vaikka bbc foodista tai Good Housekeepingistä lisää. Niiden lehdissä on usein valmiita menyitä ja neuvotaan mitä voi tehdä etukäteen.

Lasagne on muuten Englannissa aika tyypillinen joulunajan ruoka (paitsi joululounaalla) . Lohilasagne etenkin.

Vierailija

Vähän ohi aiheen, mutta musta on sääli, että on jo niin paljon ihmisiä, jotka eivät pidä perinteisistä jouluruuista, kuten laatikoista, rosollista, kinkusta jne. Johtuukohan siitä, että ostetaan kaupasta valmiina ja todetaan, ettei ole hyvää?

Itse kun rakastan kaikkia perinteisiä jouluruokia, olen opetellut ne itse tekemään ihan alusta lähtien, niin karjalanpiirakat kuin laatikotkin, ja voi kun ne ovat hyviä, ihan samanlaisia kuin aikanaan mummoni ja äitini tekemät.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat