Mitä ruokaa joulupäiväksi
Olemme aaton kylässä ja haluaisin joulupäiväksi kotiin varata jotain herkullista ruokaa valmiiksi jääkaappiin odottamaan. Olisiko kellään antaa kivoja ideoita? Sellaista minkä voisi tehdä valmiiksi etukäteen, mutta niiden valmisteluiden ei tarvitse olla mitenkään superhelppoja. Viiden hengen perheelle, lapsille kelpaa yleensä melkein kaikki. Jouluista saa olla, mutta ei perinteistä jouluruokaa.
Kommentit (50)
Meillä on aattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä sama menu: perinteisiä jouluruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palapaisti, poronkäristys, uunilohi, riistalihapullat, lisukkeeksi palsternakkapyre tai yrttiperunamuusi?
Jälkkäriksi sitten jotain jouluista, ja alkuruoaksi pieni kylmä lautanen lihasta tai kalasta?
Helppoja ja nopeita.
Ja arkisia. Nyt haen juhlaruokia, näitä meillä syödään pitkin vuotta. Ei millään pahalla ☺
Niin , noitakin kun voi tuunata juhlavammiksi. Boouillabassea itse mietit? Alun perin köyhien arkiruoka, eihän sekään sinulle voi siis sopia.
Joulupäivänä syödään lintupaisti. Tämä on ollut tapana meidän perheessä, perinteikkyydestä en tiedä sen siunaamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palapaisti, poronkäristys, uunilohi, riistalihapullat, lisukkeeksi palsternakkapyre tai yrttiperunamuusi?
Jälkkäriksi sitten jotain jouluista, ja alkuruoaksi pieni kylmä lautanen lihasta tai kalasta?
Helppoja ja nopeita.
Ja arkisia. Nyt haen juhlaruokia, näitä meillä syödään pitkin vuotta. Ei millään pahalla ☺
Niin , noitakin kun voi tuunata juhlavammiksi. Boouillabassea itse mietit? Alun perin köyhien arkiruoka, eihän sekään sinulle voi siis sopia.
Huono päivä sulla? 😘
MEILLÄ se ei ole arkiruoka niin kävisi oikein hyvin muuten, mutta nyt haluan jotain toisenlaista 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoja ja nopeita.
Huono päivä sulla? 😘
MEILLÄ se ei ole arkiruoka niin kävisi oikein hyvin muuten, mutta nyt haluan jotain toisenlaista 😉
Onko palsternakkapyre teillä arkiruoka?
Etukäteen alusta asti itse valmistettavia juhlavia ruokia? Jos vaatimukset ovat noin kovat, tiedät varmasti itse parhaiten, mikä sopii. Ellet, kannattaisi kysyä joltakin ammattilaiselta. Ei nimittäin tule yhtään mieleen, juhlaruokahan on yleensä tuoretta.
Jälkiruuaksi varmaan joku jäätelöpommi tai charlotte rousse luumu- tai lakkahyytelöstä. Tai vaikka teejäädyke. Puolukkajäädyke on varmaan liian rahvaanomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoja ja nopeita.
Huono päivä sulla? 😘
Onko palsternakkapyre teillä arkiruoka?
Aika paljon tehdään erilaisia kasvispyreitä, myös palsternakkapyrettä, mutta toki se käy juhlapöytäänkin. Pääasiassa tarkoitin noita liha-kalaruokaehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen alusta asti itse valmistettavia juhlavia ruokia? Jos vaatimukset ovat noin kovat, tiedät varmasti itse parhaiten, mikä sopii. Ellet, kannattaisi kysyä joltakin ammattilaiselta. Ei nimittäin tule yhtään mieleen, juhlaruokahan on yleensä tuoretta.
Jälkiruuaksi varmaan joku jäätelöpommi tai charlotte rousse luumu- tai lakkahyytelöstä. Tai vaikka teejäädyke. Puolukkajäädyke on varmaan liian rahvaanomainen.
Olenko nyt astunut jonkun varpaille tietämättäni 😮 Jos sinä et keksi, ehkä jollakin muulla on ideoita. Ideoita ja vinkkejä hain, eikö saisi sanoa jos ei ole omaan makuun joku juttu? Miksi täytyy edes vastata jos vastaus on tyyliin: "ei ole tota ongelmaa kun syödään perinteistä jouluruokaa" tai "kysy muualta kun vaatimukset on noin kovia". Niin minä mieleni pahoitin.
Ajattelin, että ehkä täällä jopa saattaisi olla ammattilaisiakin paikalla. Ravintoloissahan misataan kaikki ruuat melkein valmiiksi etukäteen, eli ei todella ole ihan samalla hetkellä tehtyä mikään.
Mä oon aina ihmetellyt, kun ihmiset sanoo ettei tykkää jouluruoista. Siis lihaa, kalaa, vihanneksia? Mistä sitten tykkää? Ymmärrän jos ei yhdestä laatikosta tykkää tai silleistä tms, mutta ei mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko nyt astunut jonkun varpaille tietämättäni 😮 Jos sinä et keksi, ehkä jollakin muulla on ideoita. Ideoita ja vinkkejä hain, eikö saisi sanoa jos ei ole omaan makuun joku juttu? Miksi täytyy edes vastata jos vastaus on tyyliin: "ei ole tota ongelmaa kun syödään perinteistä jouluruokaa" tai "kysy muualta kun vaatimukset on noin kovia". Niin minä mieleni pahoitin.
Ajattelin, että ehkä täällä jopa saattaisi olla ammattilaisiakin paikalla. Ravintoloissahan misataan kaikki ruuat melkein valmiiksi etukäteen, eli ei todella ole ihan samalla hetkellä tehtyä mikään.
Määrittele se teidän juhlava sitten? Tai konsultoi kovalla hinnalla vaikka Hans Välimäkeä? =D
Vierailija kirjoitti:
Lampaan kruunupaisti, bearnaisekastike, lohkoperunat ja vihreitä herneitä. Jos ei halua bearnaisekastiketta, niin vierelle sopisi hyvin bataattimuusi.
Jälkiruoaksi crème brûlée, jonka voi tehdä etukäteen jääkaappiin ja sitten juuri ennen tarjoilua paahtaa sokerin pintaan.
Lammas säilyy kylmässä ja kypsyy uunissa, kastikkeen voi tehdä päivä-pari etukäteen.
Tiedän, että lihakeitto on jossain päin maata perinne jouluna, mutta minä itse en sitä pidä mitenkään erityisen herkullisena tai juhlallisena jouluruokana. Sama palapaistin kanssa. Mutta nämä on niin makuasioita ja tottumiskysymyksiä.
Lammas olisi varmasti hyvää, kiitos tästä ajatuksesta, ehkä päädytään siihen tai sitten jonkun ehdottamaan kalkkunanrintaan. Lisukkeita ja mahdollista alkuruokaa jään vielä miettimään. Creme bruleekin maistuisi ainakin lapsille, ja joulua siihen voisi tuoda vaikka maustamalla vähän eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta musta on sääli, että on jo niin paljon ihmisiä, jotka eivät pidä perinteisistä jouluruuista, kuten laatikoista, rosollista, kinkusta jne. Johtuukohan siitä, että ostetaan kaupasta valmiina ja todetaan, ettei ole hyvää?
Itse kun rakastan kaikkia perinteisiä jouluruokia, olen opetellut ne itse tekemään ihan alusta lähtien, niin karjalanpiirakat kuin laatikotkin, ja voi kun ne ovat hyviä, ihan samanlaisia kuin aikanaan mummoni ja äitini tekemät.
Ne on maailman helpoimpia ruokia tehdä että en mä nyt kamalasti jaksais kehuskella sillä että osaat keittää lanttuja, soseuttaa ja heittää sekaan mausteet ja kermat ym. En mäkään ymmärrä miksi joku ostaa nuo valmiina kun ei paljon helpompia ruokia löydy vaikka kuinka miettis.
Mä luulin että se on ihan "tunnettu fakta" että joissain päin Suomea syödään joulupäivänä lihakeittoa. . ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele se teidän juhlava sitten? Tai konsultoi kovalla hinnalla vaikka Hans Välimäkeä? =D
No minulle juhlava tarkoittaa hyvistä, sesonginmukaisista raaka-aineista itse valmistettua ruokaa. Raaka-aineet ovat juhlaruoassa parempia kuin arkiruoassa (esim. parempaa ruhonosaa, arvokkaampaa kalaa tms.) eikä näitä ruokia syödä arkena. Tässä tapauksessa haen ehkä myös modernimpaa, tämän vuosituhannen ruokaa, uusia ideoita (tai vanhoja, mutta kivalla uudella twistillä). Mutta taisi olla väärä paikka kysyä. Olen pahoillani 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampaan kruunupaisti, bearnaisekastike, lohkoperunat ja vihreitä herneitä. Jos ei halua bearnaisekastiketta, niin vierelle sopisi hyvin bataattimuusi.
Jälkiruoaksi crème brûlée, jonka voi tehdä etukäteen jääkaappiin ja sitten juuri ennen tarjoilua paahtaa sokerin pintaan.
Lammas säilyy kylmässä ja kypsyy uunissa, kastikkeen voi tehdä päivä-pari etukäteen.
Tiedän, että lihakeitto on jossain päin maata perinne jouluna, mutta minä itse en sitä pidä mitenkään erityisen herkullisena tai juhlallisena jouluruokana. Sama palapaistin kanssa. Mutta nämä on niin makuasioita ja tottumiskysymyksiä.
Lammas olisi varmasti hyvää, kiitos tästä ajatuksesta, ehkä päädytään siihen tai sitten jonkun ehdottamaan kalkkunanrintaan. Lisukkeita ja mahdollista alkuruokaa jään vielä miettimään. Creme bruleekin maistuisi ainakin lapsille, ja joulua siihen voisi tuoda vaikka maustamalla vähän eri tavalla.
Haet erikoista ja juhlavaa, mutta päädyt kuivaan kalkkunaan ja keitettyyn maitoon? =D
Ravintoloissakin misataan samana päivänä tai edellisiltana, ABC käyttää sitten pakasteita ja pussitavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Blinejä erilaisilla täytteillä.
Hetken jo mietin näitäkin, mutta blinit kuuluu meillä uuden vuoden juhlintaan. Nam 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet erikoista ja juhlavaa, mutta päädyt kuivaan kalkkunaan ja keitettyyn maitoon? =D
Ravintoloissakin misataan samana päivänä tai edellisiltana, ABC käyttää sitten pakasteita ja pussitavaraa.
En tietääkseni ole mitään erikoista halunnut, juhlavaa ja arkiruoasta poikkeavaa kyllä. Jos kalkkunaan päädymme, ei siitä tehdä kuivaa 😄 Ravintoloissa toki misataan paljon samana päivänä mutta myös pari-kolme päivää aikaisemmin..
Olet oikeassa, Creme brulee on vähän tylsä, mutta kuten totesin aikaisemmin, maistuu se ainakin lapsille, me aikuiset emme jälkkäriä niin kaipaakaan.