Mitä ruokaa joulupäiväksi
Olemme aaton kylässä ja haluaisin joulupäiväksi kotiin varata jotain herkullista ruokaa valmiiksi jääkaappiin odottamaan. Olisiko kellään antaa kivoja ideoita? Sellaista minkä voisi tehdä valmiiksi etukäteen, mutta niiden valmisteluiden ei tarvitse olla mitenkään superhelppoja. Viiden hengen perheelle, lapsille kelpaa yleensä melkein kaikki. Jouluista saa olla, mutta ei perinteistä jouluruokaa.
Kommentit (50)
Lihakeitto on suomalainen jouluruoka. Isoisäni piti sitä arvostettuna herkkuna viimeiseen asti. Vaikka joulupöytä notkui herkuista, vanhus söi lihakeittoa aina ensin. Ymmärsin, että sotien aikaan ja pulavuosina pettuleivän aikoihin, kun ei ollut ruokapuolessa valinnanvaraa, tehtiin lihakeittoa jouluksi.
Olisin voinut antaa hyviäkin ehdotuksia, mutta aloittajan paskavammaisen asenteen takia pysyttelenkin hiljaa. Jestas mikä törppö.
Ap tässä on saanut vittuilua osakseen. Mielestäni hän on ollut ihan asiallinen kysymyksineen ja vastauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Lihakeitto on suomalainen jouluruoka. Isoisäni piti sitä arvostettuna herkkuna viimeiseen asti. Vaikka joulupöytä notkui herkuista, vanhus söi lihakeittoa aina ensin. Ymmärsin, että sotien aikaan ja pulavuosina pettuleivän aikoihin, kun ei ollut ruokapuolessa valinnanvaraa, tehtiin lihakeittoa jouluksi.
Itselleni tämä oli tosiaan ihan uusi juttu. Mistä päin on ihmiset joilla lihakeitto on jouluruoka? Itsellä juuret idässä, eikä ole tosiaan tullut koskaan vastaan omassa suvussa eikä kavereilla, vaikka eri puolelta Suomea tunnetaankin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tämä oli tosiaan ihan uusi juttu. Mistä päin on ihmiset joilla lihakeitto on jouluruoka? Itsellä juuret idässä, eikä ole tosiaan tullut koskaan vastaan omassa suvussa eikä kavereilla, vaikka eri puolelta Suomea tunnetaankin ihmisiä.
Pirkanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihakeitto on suomalainen jouluruoka.
Itselleni tämä oli tosiaan ihan uusi juttu. Mistä päin on ihmiset joilla lihakeitto on jouluruoka?
Pirkanmaalla.
Ei oo todellista!! Itse olen Pirkanmaalta kotoisin enkä ikinä koskaan ole törmännyt lihakeittoon joulupöydässä!! En ole edes koskaan kuullut moisesta ja ikääkin on jo aika lailla :)
Sen sijaan muistelisin, että Pohjois-Pohjanmaalla lihakeittoa pidetään joissain tilaisuuksissa parempana ruokana (esim. häissä) muttei sielläkään jouluruokana. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihakeitto on suomalainen jouluruoka.
Itselleni tämä oli tosiaan ihan uusi juttu. Mistä päin on ihmiset joilla lihakeitto on jouluruoka?
Pirkanmaalla.
Ei oo todellista!! Itse olen Pirkanmaalta kotoisin enkä ikinä koskaan ole törmännyt lihakeittoon joulupöydässä!! En ole edes koskaan kuullut moisesta ja ikääkin on jo aika lailla :)
Sen sijaan muistelisin, että Pohjois-Pohjanmaalla lihakeittoa pidetään joissain tilaisuuksissa parempana ruokana (esim. häissä) muttei sielläkään jouluruokana. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Pirkanmaalla ja Satakunnassa on tarjoiltu ja tarjoillaan edelleen lihasoppaa myös joissain hautajaisissa. Häissä en muista kuulleeni tarjottavan. Perinteikäs ruokahan se kyllä on.
Lisää ideoita? Samoissa ajatuksissa kuin ap.
Meillä Lapissa, siis meillä, ei kaikilla, syödään poronkäristystä ja muusia aaton jälkeen. Helppo tehdä käristys etukäteen valmiiksi, muusinkin saa vaikka pussista.
Luulet olevasi kovakin ruokahifistelijä, mutta vähänpä taidat ruoasta oikeasti tietää.