" cord blood" ia
olen " pyöriny" jonkun verran englanninkielisillä sivuilla ja törmäänny useaan otteeseen (sitä suorastaan tyrkytetään) siihen et säästeätän " cord blood" ia, eli napanuorasta saatu verta ja ihmetyttää et miksei suomessa, mis on muutenkin terveydenhuolto hyvin kehittynyt?
ihmettelen vaan..
my_selene ja Frööken rv 24++
Kommentit (9)
..onko tätä mahollisuutta jossain muuallakin esim. HUS:in sairaaloissa?
my_selene ja F
Mulla ainakin olis sellainen käsitys, että tuota istukkaverta kerätään ainoastaan naistenklinikalla. Mutta voithan soittaa paikalliseen veripalveluun ja kysäistä sieltä. Siellä ainakin tiedetään. Mutta sellainen muistikuva mulla olis... erinäisiä kertoja kun on tullut lueskeltua verenluovutuksen jälkeen kaikkee ennen kotiinlähtöä =D
en oo vielä ihan varma mitä mieltä olen mut tavallaan kiinnostaa tää juttu. mitä jos sitä tarvittais...
eikö millikään saa unta? mulla hirveet uni-ongelmat ja kaikenlaista tulee kelattu..
m_s ja F
Muistelisin myös että vain Naistenklinikalla otetaan tuo napanuoraveri talteen. Ainakaan vuonna 2004 Jorvissa ei ollut tuota mahdollisuutta kun silloin sitä kyselin synnytyksen yhteydessä.
istukkaverta voi luovuttaa ainakin kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa, ja kättärilläkin muistaakseni (mun piti alunperin synnyttää siellä mut muuton vuoksi synnytinkin sittenkin hämeenlinnassa jossa tätä istukkaverta ei voi luovuttaa..)
siihen tarvii kirjoittaa sellainen lappu että haluu luovuttaa istukkaverta..
No nyt pääsin tuonne veripalvelun sivulle... sieltä löytyi tällainen kohta yleisimmistä istukkaveren luovutusta koskevista kysymyksistä:
Kuinka pääsen luovuttamaan istukkaverta?
Voit ilmoittaa sairaalan henkilökunnalle synnyttämään tullessasi, että olet halukas luovuttamaan istukkaverta. Etukäteen voi ilmoittautumislomakkeen jättää myös luovutussairaalan äitiyspoliklinikkakäynnin yhteydessä. [b]Tällä hetkellä istukkaverta kerätään ainoastaan Naistenklinikalla Helsingissä[/b]. Istukkaverta kerätään vain arkipäivisin, joten kaikilta halukkailta ei valitettavasti istukkaverta saada talteen.
Naikkarilla tosiaan kysytään haluaako luovuttajaksi heti ekalla käynnillä siellä. Olin luovuttaja jo kun toinen lapseni syntyi -99. Sitä voi luovuttaa vain " virka-aikana" eli ei iltaisin tai viikonloppuna.
Nyt taas on äippäkortissa tarra että olen istukkaverenluovuttaja..
Alkoipas kiinnostaa tuo asia niin, että laitoinpa sitten vielä varmistukseksi sähköpostia istukkaveripalveluun ja kysäisin onko edelleenkin niin, että luovutus onnistuu vain naistenklinikalla. Tässä vastaus minkä sain:
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi! Ja oikein paljon onnea Sinulle raskautesi johdosta!
Valitettavasti tällä hetkellä tilanne on se, että Veripalvelulun Istukkaveriosastolla on mahdollista kerätä vapaaehtoisilta synnyttäjiltä istukkaverta vain täällä Helsingissä, Naistenklinikalla.
Halukkaita on paljon ja olemmekin todella kiitollisia kaikista ilmoittautuneista.
On todella valitettavaa ettemme voi laajentaa toimintaamme muualle Suomeen, mutta rahoituksemme tänäkin vuonna riittää vain
kahden kätilön, kolmen laboratoriohoitajan ja yhden lääkärin toimintaan. Tällä nykyisellä miehityksellä voimme keskittää toimintamme vain tänne Helsinkiin ja Naistenklinikalle.
Toivomme todella voivamme mahdoillisimman pian laajentaa toimintaamme, sillä onhan kyse todella arvokkaasta työstä. Emme voi pelastaa yhtään esim. leukemiaa sairastavaa lasta/nuorta ilman innokkaita ja avuliaita synnyttäjiä.
Näin ainakin Naistenklinikalla jos synnyttää virka-aikana ja antaa luvan siihen.