Kasvisten ahmiminen

Vierailija

Voiko olla jotain haittaa jos ahmii esimerkiksi kilon porkkanoita, kaalia ja tomaatteja? Voiko noista lihoa, niissähän on sokeria?

Kommentit (12)

Vierailija

Kasviksia syömällä ei kukaan pysty lihomaan, ellei lisää niihin voita, kermaa tms. Ihminen tarvitsee päivässä vähintään 1500 kcal jo ruumiinlämmön ja elintoimintojen ylläpitämiseen. Mutta kasvistenkin ahmimisesta voi seurata oksentelua ja ilmavaivoja. Hyvin harvinaisessa tapauksessa myös mahalaukku voi revetä tai ruokamassa tukkia hengitystiet (ns. pullaan tukehtuminen).

alottaja

Tarkoitin vaan, että kun niitä syö noin paljon...en varmaankaan ajatellut että muutama porkkana tai tomaatti näkyisi kropassa mutta 1kg tomaattia sisältää 250kcal, 1kg porkkanaa 350kcal ja 1kg kaalia 200kcal eli tosta tulee helposti paljon kilokaloreita sokerin muodossa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
jos syö liikaa porkkanoita muuttuu kellertäväksi. ei ole mikään vitsi

Sama mandariinien kaa haha.

Toki jos amir kasviksia vaikka 2200 kalorin edestä niin lihoat, hölmö kysymys.
Hedelmiä ei kannata syödä liikaa, paljon enemmän kaloreita ja sitä sokeria.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos syö liikaa porkkanoita muuttuu kellertäväksi. ei ole mikään vitsi

Sama mandariinien kaa haha.

Toki jos amir kasviksia vaikka 2200 kalorin edestä niin lihoat, hölmö kysymys.
Hedelmiä ei kannata syödä liikaa, paljon enemmän kaloreita ja sitä sokeria.

Juurihan oli tutkimus siitä, että hedelmät ovat parempia painonhallintaan kun kasvikset?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin vaan, että kun niitä syö noin paljon...en varmaankaan ajatellut että muutama porkkana tai tomaatti näkyisi kropassa mutta 1kg tomaattia sisältää 250kcal, 1kg porkkanaa 350kcal ja 1kg kaalia 200kcal eli tosta tulee helposti paljon kilokaloreita sokerin muodossa...

Jos pystyt syömään kolme kiloa vihanneksia yhdeltä istumalta, niin nostan kyllä hattua. Tuossa on kuitenkin melkoinen kasa ruokaa, ja se sisältää yhteensä sen 800kcal. En ole törmännyt keneenkään, joka olisi kasviksilla lihonut.

Vierailija

Painonvartijoissa ainakin sai kasviksia syödä rajattomasti. Siis just vaikka porkkanaa. (Ei hedelmiä eikä perunaa eikää pähkinää)

Vierailija

Muuten, A-vitamiini ei imeydy ilman rasvalähdettä samalla. Jos tosi pitkään ja tosi paljon syö karotenoideja, ajautuu myrkytykseen ja sen huomaa ekana esim. suunympäryksen ihon värinmuutoksesta oranssiksi, enkä puhu nyt syömises tapahtuvasta sotkeentumisesta.

Suolitukos voi tulla ongelmaksi, ja hampaiden mekaaninen kuluminen. Muutenhan lähes kaikkien meistä pitäisi saada ehdottomasti enemmän vitamiineja ja kasviksia.

Jos, iso varovaisesti tunnusteleva jos, sinulla on syömishäiriöoireita tai muuten haet ruoasta iloa arjen alakuloon, niin sellaiset asiat kannattaa pyrkiä hoitamaan elämänlaadun parantamiseksi.

Vierailija

Olen vähän myöhässä, mutta musta kasvisten älytön mättäminen ei ole terveellistä sekään. Lähinnä sen takia, että se vie tilaa hyvälaatuisilta rasvahapoilta ja proteiineilta. Jäätävien kasvismättöjen seurauksena myös annoskoot suurenee, joten kannattaa pitää huolta että normiruoan ohessa tosiaan syö myös niitä kasviksia.

Musta on myös huolestuttavaa, että mietit kasviksien kaloreita. Himo syömiseen (jota yrität vissiin paikata kasviksilla?) saattaa johtua ravintoaineiden puutteesta ja yksipuoleisesta ruokavaliosta. Kannattaa monipuolistaa ruokavaliota ja jos se ei auta, syy ahmimishimoihin saattaa olla psyykkinen. Kannattaa löysätä ruoan ajattelemista kaloreina, se on ainakin omalla kohdallani auttanut. :) Rento suhtautuminen kannattaa, ruokailu ei ole niin vakavaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen vähän myöhässä, mutta musta kasvisten älytön mättäminen ei ole terveellistä sekään. Lähinnä sen takia, että se vie tilaa hyvälaatuisilta rasvahapoilta ja proteiineilta. Jäätävien kasvismättöjen seurauksena myös annoskoot suurenee, joten kannattaa pitää huolta että normiruoan ohessa tosiaan syö myös niitä kasviksia.

Musta on myös huolestuttavaa, että mietit kasviksien kaloreita. Himo syömiseen (jota yrität vissiin paikata kasviksilla?) saattaa johtua ravintoaineiden puutteesta ja yksipuoleisesta ruokavaliosta. Kannattaa monipuolistaa ruokavaliota ja jos se ei auta, syy ahmimishimoihin saattaa olla psyykkinen. Kannattaa löysätä ruoan ajattelemista kaloreina, se on ainakin omalla kohdallani auttanut. :) Rento suhtautuminen kannattaa, ruokailu ei ole niin vakavaa.

Lisään vielä, että "älyttömän mättämisen raja" on subjektiivinen. Kilo kasviksia päivässä on mielestäni ok ja tietyllä tapaa ihanteellinen, kunhan se koostuu monipuolisesti eri lajikkeista - ei pelkästään porkkanasta, tomaatista ja kaalista. Hyvä olisi, jos osa olisi kypsennetyssä muodossa ja nautittu esimerkiksi öljyn kera.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat