Kannattaako sijoitusasuntoa ostaa kokonaan lainarahalla?

Vierailija

Niin, siinä se.
Voiko siitä olettaa saavansa omat pois tai niin että pystyy sen asunnon rahoittamaan (lähes) kokonaan vuokralla?
Ja miten pitkillä laina-ajoilla ihmiset yleensä noita sijoituskämppiä ostaa?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

No jos sijainti on hyvä ja arvonnousu on odotettavissa eli kiinteistövälittäjien mantraa lainaakseni:sijainti, sijainti ja sijainti! Pelkillä vuokratuloilla ei lyö leiville, sillä maksat vuokratuloista pääomatuloveroa ja pitää laskea kulut mitkä koituvat sijoitusasunnosta eli vastike, rempat jne.

Vierailija

No saat lainaa koko summaan vain jos sinulla on vähintään 100% reaalivakuudet. Olisko se pankki tässä parempi keskustelukumppani kuin av?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jos sijainti on hyvä ja arvonnousu on odotettavissa eli kiinteistövälittäjien mantraa lainaakseni:sijainti, sijainti ja sijainti! Pelkillä vuokratuloilla ei lyö leiville, sillä maksat vuokratuloista pääomatuloveroa ja pitää laskea kulut mitkä koituvat sijoitusasunnosta eli vastike, rempat jne.

Ja vaikka saat nämä kulut vähentää vuokratuloista verotuksessa, niin silti.

Vierailija

Kaksi kämppää olen ostanut kokonaan velkarahalla, toisen vuonna 2010 ja toisen 2015. Ei muita vakuuksia. Lyhennykset ja vastikkeet pyörivät kokonaan vuokratulolla. Vanhemmasta lainasta jo kolmannes maksettu ja arvo viiden vuoden aikana noussut lähes 10.000 euroa. Kanta-Häme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaksi kämppää olen ostanut kokonaan velkarahalla, toisen vuonna 2010 ja toisen 2015. Ei muita vakuuksia. Lyhennykset ja vastikkeet pyörivät kokonaan vuokratulolla. Vanhemmasta lainasta jo kolmannes maksettu ja arvo viiden vuoden aikana noussut lähes 10.000 euroa. Kanta-Häme.

Miten sä teet tuon?

Oma tilanne on se, että asunnon vuokra on 550 e/kk, vastike 155 e/kk, lainan korkomaksu 90 e/kk. Veroja maksan noin 90 e/kk, eli rahaa jää tilille noin 210 e/kk. Se ei kata mitenkään lyhennyksiä! Jotta vuokra kattaisi myös lyhennykset, pitäisi minun saada kaksiosta noin 1100 e/kk. Kanta-Hämeessä ei voi pyytää samanlaista vuokraa kuin Helsingissä. Toisaalta niin surkeaa kämppää ei kannata ostaa, ettei siihen saa kuin sossun maksamia vuokralaisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten sä teet tuon?

Jos veroja ei huomioida, niin näin menee:

Asunto 1: Vuokra 355 €/kk, vastikkeet 127,85 €/kk, lainanlyhennys+korko 172,30 € = + 54,85 €. Ylijäämällä kattaa verot, kun huomioidaan tulonhankkimisvelan korkovähennys.

Asunto 2: Vuokra 367 €/kk, vastike 121 €/kk (ei rahoitusvastiketta), lainanlyhennys + korko 187,30 €/kk = +58,70 €/kk.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten sä teet tuon?

Vanhemmasta laina-aikaa 12 v 4 kk jäljellä, uudemmasta 19 v. Tulee kyllä maksetuksi nopeammin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten sä teet tuon?

Oma tilanne on se, että asunnon vuokra on 550 e/kk, vastike 155 e/kk, lainan korkomaksu 90 e/kk. Veroja maksan noin 90 e/kk, eli rahaa jää tilille noin 210 e/kk. Se ei kata mitenkään lyhennyksiä! Jotta vuokra kattaisi myös lyhennykset, pitäisi minun saada kaksiosta noin 1100 e/kk. Kanta-Hämeessä ei voi pyytää samanlaista vuokraa kuin Helsingissä. Toisaalta niin surkeaa kämppää ei kannata ostaa, ettei siihen saa kuin sossun maksamia vuokralaisia.

Vuokranantajan maksettavaksi tulevat huoneiston rempat ja koneet, sen lisäksi vielä taloyhtiön rempat ja muut vastuut, tuon kaiken mainitsemasi lisäksi.

Vierailija

8 vastaa: Mulla asunto ykkösestä yhtiölainaa jäljellä max pari tonnia, rahoitusvastike huomioitu vähennyksenä. Taloyhtiö on nyt erinomaisessa kunnossa, isoja remontteja ei ole tiedossa pitkiin aikoihin. Kakkosen yhtiölainan maksoin kaupan yhteydessä lainalla pois, koska ei ole vähennyskelpoinen. Isot remontit siinäkin taloyhtiössä jo tehty.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Millä ilveellä tuon kaiken teet. Ja kolmannes maksettu? Asuntojen hinnan nousut ovat todella olleet alhaiset viimeisen viiden vuoden aikana. Mulla kokemusta yli 20v. ja asunnot velattomia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat