Miten menee teidän perheen tavallinen arkipäivä?

ä

Meillä kolme lasta. 2&4-vuotiaat tytöt ja poikavauva. Meidän arkipäivä menee näin: Herään. Herätän vanhimmat lapset. 2-vuotias ei halua syödä mitään aamupalaksi. Sitten autan lapsia pukemaan päivävaatteet päälle. Sitten mies lähtee viemään tyttöjä päiväkotiin ja minä imetän vauvan. Sen jälkeen mies tulee kotiin ja vaihtaa työvaatteet ja lähtee töihin. Sen jälkeen lähden vauvan kanssa vaunulenkille, jotta hän nukahtaisi. Lenkin jälkeen vauva saa maitoa ja sosetta. Laitan vauvan vaunuihin ja lähden hakemaan tytöt päiväkodista. Kun tytöt on haettu, mummi tulee hakemaan lapset luokseen. Saan pari tuntia omaa aikaa, ennen kuin mies tulee töistä. Käytän siitä ajasta tunnin kotitöihin, sillä meillä on aika likaista ja astiatkin on tiskaamatta. Mutta tiskit päätän tiskata vasta illalla. Viimeisen tunnin käytän rentoutumiseen sohvalla samalla katsoen televisiota. Mies tulee töistä. Päätämme lähteä illalliselle ravintolaan. Kun pääsemme kotiin, mummi tuo lapset kotiin. Sitten iltatouhut ja lapset nukkumaan. Tämä ei nyt ollutkaan mikään tavallinen päivä, mutta toivottavasti se ei haittaa.

Kommentit (15)

Vierailija

Herään viideltä ja herätän lapsen ja lähdemme hoitoon ja töihin. Töistä soitan vanhemmalle lapselle että lähtee kouluun.
Töistä kun pääsen niin haen lapsen hoidosta ja tulemme kotiin, teemme ruokaa ja vain olemme.
Jos jaksamme niin lähdemme puistoilemaan.
Kahdeksan jälkeen taas nukkumaan.
Tavallista yh arkea siis.

Vierailija

Lapset jo koululaisia eli vauvavuosista on aikaa.
Herään noin klo7-7:30 ja herätän 11-vuotiaan, yläkoululainen hoitaa hienosti itse aamutoimensa. Mies lähtee töihin noin 7:40, koululaiset samaan aikaan tai 8:40 tai 9:40 päivästä riippuen. Juon aamukahvin, puran ja lataan tiskikoneen, laitan pyykit kuivumaan, käyn koiran kanssa lenkillä, joskus imuroin arkitilat. Klo9-10 mennessä aloitan työt ja sitten olen koneen ääressä noin klo18 asti. Iltapäivisin yleensä pari vartin taukoa kun vien lapsia treeneihin. Kertan viikossa oma harrastus vie 3h ja aika usein on jotain kokouksia. Mies tulee töistä klo18, hakee jonkun treeneistä, syödään, loppuperhe katsoo telkkaria ja mä käyn kävelemässä koiran kanssa. Lapset unten mailla klo22, aikuiset klo23

Vierailija

Yksinelävän näkökulma väliin (seurustelen, mutta nähdään vain viikonloppuisin).

Herään 8-9 välillä. Hoidan aamutoimet.
Kävelen töihin n. 9-10 aikoihin.
Töissä 21-23 asti. Välillä käyn kaverin kanssa lounaalla.
Illalla jaksamisesta riippuen laitan ruokaa, siivoilen, katson telkkaria.
Nukkumaan 23-02.

Vierailija

Herään 5-6 välillä juon ekan kupin kahvia. Mies ja teini heräävät 6.30 tai 7.30, riippuu koulupäivän alkamisajasta. Syödään yhdessä aamiaista.

Jompikumpi vie teinin ja kaverinsa naapurista kouluun. Tehdään kummatkin töitä kotitoimistolla jos mies on Suomessa. Joinain aamuina käytän anopin kaupassa samalla kun käyn itse. Syödään lounasta yhdessä ja jatketaan töitä. Jossain vaiheessa ip aloitan ruuanlaiton, usein leivon jotain leipää tai sämpylöitä päivälliselle.

Työpäivä loppuu päivälliseen ja Emmerdaleen. Silloin nollataan työasiat. Illalla luetaan, ollaan ja jutellaan. Mä menen nukkumaan klo 22, mies joskus aamuyöllä.

Vierailija

Meillä 4&1,5 v. Herätään 6.45 amuhommat niin että ollaan puistossa 9-10. 10.30 valmiiksi tehty ruoka äitini luona. 12.00 pienempi unille. Hetki leikkiä ja kirjan lukua ja isompi unille 13.00. Klo 14 pienempi herää ja 15.00isompi. Sit vapaata kunnes 19.0) iltapuuhat ja pieni nukkuu 20 ja iso 21.00. Ihanaa elämää.

aha

Meillä on 2-vuotias tyttö ja 8-kuinen poika. Aamulla heräämme 7 maissa. Aamupalaa naamaan. Vanhempi saa muroja ja nuorempi puuroa. Sen jälkeen lähdemme ulos. Käymme leikkipuistossa. Kun tulemme ulkoolta, on aika syödä lounasta. Lounaan jälkeen lapset menevät päiväunille. Päiväunien aikaan minä ja mieheni katselemme telkkaria. Kun lapset heräävät, lähdemme jonnekkin kylään, kokkailemme yhdessä välipalaa tai ihan vain olemme. Sitten menen tekemään päivällistä. Sillä välin nuorempi nukkuu päiväunia ja vanhempi leikkii itsekseen. Mies tekee töitä tietokoneella. Kutsun perheen syömään. Ruoan jälkeen leikimme koko perhe yhdessä. Illalla saatamme vielä käydä ulkona. Ulkoilun jälkeen iltapala ja unta palloon noin klo 20. Minä ja mies menemme nukkumaan klo 22.

Vierailija

Herään 6.30, käyn suihkussa ja keitän kaffet. 7.30 Herätän lapsen/lapset riippuen koska koulu alkaa. Nuoremman kanssa lähden kävelemään päiväkotiin 1 km päähän. Hyppään bussiin ja menen töihin, pakerran 17 asti, välillä jään ylitöihinkin. Sitten kotio enkä yleensä tee iltaisin yhtään mitään. Mies on hakenut tällä välin lapsen tarhasta, hoitanut koululaisen kouluun aamulla. Iltaruuan teen aina edellisenä iltana valmiiksi ja mies antaa lapsille iltaruuan klo 17 aikoihin. Nukkumaan menen klo 24-01, ei tule uni aiemmin ja pärjään muutenkin suht lyhyillä unilla arkisin. Viikonloppuisin nukun pitkään.

Vierailija

Meillä tyypillinen arki.

Herään klo 6.15 ja hoidan omat aamutoimet (suihku, rasvaukset yms.). Teen aamupalaa itselleni ja lapsille ja noin klo 6.45-7.15 herätän lapset aamupalalle, itse syön aamupalaa 6.45, puen ja meikkaan ja lähden töihin klo 7.15. Mies herää tuolloin ja vie lapset päiväkotiin/kouluun klo 8:ksi (jos koululaiset menevät 9:ksi, niin mies herättää).

Haen päiväkotilaisen klo 16-16.30. Yleensä teen täydennysostokset työmatkan varrella olevasta pikkukaupasta (maito, leipä) noin kerran viikossa eli tuolloin haen 10 minuuttia myöhemmin.

Jos ruoka on valmiina eli tehty edellisenä iltana, syömme klo 17, muuten ehkä vasta klo 17.30. Klo 18 on lasten harrastuksia (kahtena päivänä klo 17, jolloin nappaamme vain jotain välipalaa ja syömme vasta klo 19). Illalla klo 19 on noin tunnin verran aikaa ja teen usein töitä tai kotitöitä. Klo 20 aloitetaan iltatoimet ja klo 21.00-21.30 lapset nukkuvat.

Loppuiltana katson ohjelmia tai teen töitä.

Vierailija

Minä herään 7.30, menen suihkuun ja syön aamupalan, ja herätän kaksi eskarilaista n. kahdeksalta, hoputan heidät pukemaan ja syömään aamupalaa, sitten ulkovaatteet päälle ja eskariin 8.30, ja minä töihin. Mies voi olla joko kotona tai töissä, siitä riippuen mies hakee lapset eskarista 12.30. Jos mies on päivävuorossa tai tullut yövuorosta, minä haen. Jos mies on töissä olen loppupäivänkin kotona lasten kanssa, jos mies on kotona lasten kanssa olen töissä neljään tai viiteen. Kaupan kautta kotiin ja teen ruokaa. 

Mies käy lasten kanssa ulkona, pyöräilemässä tai muuten vaan jossain puistossa. Miehen rutiineihin kuuluu myös käydä toisen kissan kanssa ulkoilemassa, ja sitten käy illalla kävelylenkillä. 

Kotitöitä tehdään sen verran että mies tiskaa, ja minä saatan pestä pyykkiä.

Muuten ollaan pääasiassa vaan kotosalla, lapset leikkii keskenään, minä olen paljon tietokoneella, telkkari on päällä, välillä sitä joku katsoo välillä ei.

Ennen yhdeksää aletaan komentaa lapsia keräämään olohuoneesta ja muualta kämpästä romunsa pois, ja lapset syö iltapalan, minä pesen niiltä hampaat ja isänsä lukee iltasadun, nukkumassa pitäisi olla kymmeneltä. Mies saattaa tiskata vasta tässä vaiheessa kun lapset on nukkumassa. Minä yleensä jumitan vielä jonkun aikaa sohvalla katson jotain omia ohjelmiani boxista. Miehen kanssa mennään puolen yön aikoihin nukkumaan.

Vierailija

Heräämme seitsemältä, vaimo joskus kuudelta. Jos heräämme samaan aikaan, juomme aamukahvit. Kotona töistä neljän, puoli viiden aikaan. Sitten joko suoraan kaupungille syömään, kahville, ystäviä tapamaan, näyttelyyn tai leffaan tai sitten kotiin laittamaan ruokaa (jos tiedossa iltamenoja). Kerran viikossa käydään kaupassa, siivoamista on vähän joka päivä (ei siivouspäiviä). Puoli seiskasta eteenpäin on yleensä omistettu harrastuksille. Menen nukkumaan joskus yhdentoista, kahdentoista aikaan. Viikonloppuisin nukutaan enemmän.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat