Tyttöjen kasvatus yltiönaisellisiksi olennoiksi
Pojat kasvatetaan toimiviksi yksilöiksi. Urheilua; lätkää, autoja, seikkailua, poliisi & rosvo leikkejä ym. Tytöille jää sitten prinsessa- ja keijuleikit, satubaletti ym. Onko kaikissa perheissä sama meininki? Muodostuuko tytön tulevaksi ammatiksi prinsessa tai peräti keijukainen?
Kommentit (40)
Eiköhän se ennemmin ole nin päin, että dollarin kuvat kelluvat iskän ja äiskän silmissä, kun "meidän poikaa" pelikentälle tai jäälle työnnetään. Nuo tyttöjen harrastukset lähtee heistä itsestään ja kenenkään vanhemman silmissä ei pyöri dollarin kuvat, mutta toisin on jäkisjunnujen vanhemmilla...
Ehkä elän väärässä maassa tai olen sokea, mutta missä niitä yltiönaisellisia naisia on? Kun en heitä näe ikinä missään.
Vierailija kirjoitti:
Pojat kasvatetaan toimiviksi yksilöiksi. Urheilua; lätkää, autoja, seikkailua, poliisi & rosvo leikkejä ym. Tytöille jää sitten prinsessa- ja keijuleikit, satubaletti ym. Onko kaikissa perheissä sama meininki? Muodostuuko tytön tulevaksi ammatiksi prinsessa tai peräti keijukainen?
"toiminnallinen yksilö", joka ei elätä omaa siittämäänsä lasta... tällaisia "toiminnallisia yksilöitä" siellä jääällä saadaan aikaan... eli vastuuttomia vellihousuja jotka käyttävät huumeita ja alkoa ja nuuskaa sama jalkapallossa.
Miten rosvo tai poliisi olisi toiminnallisempi hahmo kuin keiju tai prinsessa? Keiju tai prinsessa ovat älykkäitä, nokkelia, nopeita, notkeita, viisaita, rohkeita, jos niin halutaan.
Ihan sairasta väittää että poliisi tai rosvo tai lätkä olisi toiminnallista. Höpsistä. Ne eivät ole toiminnallisia.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ennemmin ole nin päin, että dollarin kuvat kelluvat iskän ja äiskän silmissä, kun "meidän poikaa" pelikentälle tai jäälle työnnetään. Nuo tyttöjen harrastukset lähtee heistä itsestään ja kenenkään vanhemman silmissä ei pyöri dollarin kuvat, mutta toisin on jäkisjunnujen vanhemmilla...
Asiasta toiseen, miksi kenenkään tytön vanhemmat eivät käytä sanontaa "meidän tyttö", mutta jotkut poikien vanhemmat sanovat noin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa toimiva yksilö? mainitsevissasi esimerkeissä, juuri tytöthän leikkivät tai harrastavat yksilölajeja. Silloinhan he oppivat olemaan yksilöitä. Minitsemasi lajit pijille, ei oikein opeta olemaan yksilönä, vaan massana, ja siinäkin vain parhaat voittavat. Nuo tyttöjen prinsessaleikit yms, mahdollistavat sen, että jokaisen tytön vahvuudet voivat tulla esiin: esim. juuri tuo prinsessaleikki, jos sitä ohjaa kunnolla: Mistä kehität vaatteet, niin että ei tarvitse ostaa uutta? Miten prinsessat asuvat? Rakentaakaapa linna kodin materiaaleista ( arkkitehtuurin alkeet), Nykypäivänähän tavallisilla prinsessoilla on ammattinssa, joten sitä voi aikuinen kysellä, että mitä ammatteja prinsessoilla on. Mielikuvitus kehittyy leikkiessä, ja tutkimusten mukaan aivojen kehitykselle on hyvin tärkeää leikkiminen, ja varsikin roolileikit. Näihin verrattuna lätkän peluu ei todennäköisesti yllä samaan.
yhtään tyttöä minulla ei ole, mutta perheen pojatkin ovat saaneet valita niin lelunsa kuin harrastuksensa mieltymyksensä mukaan. Yksikään ei pelaa lätkää, rassaa autoja yms.
Juuri näin. Lätkän peluu ei vaadi mitään, mielikuvitusleikki vaatii työtä ja ajattelua ja luovuutta ja toimintaa.
Yritin oikein miettiä, enkä keksinyt tuttavapiiristä yhtään ap:n kuvailemaan super tyttömäistä tyttöä. Tunnen kuitenkin yli sata aalakoululaista lasta. Toki osa on enemmän kiinnostuneista vaatteista ja osalla prinsessa kausi kestää pidempään, mutta väittäisin että ne on niitä kuuluisia luonne eroja. Meillä on molemmilla lapsilla ollut lyhyt prinsessa kausi (myös pojalla). Samoin molemmilla on ollut kausi, jolloin on leikitty pelkästään autoilla ja muilla ns perinteisesti poikamaisilla leluilla. Pojalla tuo on jäänyt enemmän päälle. Molemmilla on nyt koululaisena harrastuksissa partio, liikuntaa (toisella säbä ja toisella uinti) ja musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä elän väärässä maassa tai olen sokea, mutta missä niitä yltiönaisellisia naisia on? Kun en heitä näe ikinä missään.
En tiedä, mitä ap on tarkoittanut, mutta itse kyllä tiedän paljonkin nuoria tyttöjä ja aikuisiakin naisia jonkin verran, joille ulkonäkö on todella tärkeä asia (en tiedä sitten onko se naisellista). Irtoripset, rusketus (joko aito tai teko-) ympäri vuoden, vaalennetut (tai tummaksi värjätyt) pitkät, pitkät hiukset, jotka jaksetaan vaivotella kiharoille tai laineille, rakennekynnet, aina paljon meikkiä, merkkilaukkuja, muotivaatteita, poseerausta instassa/facessa/askissa/kikissa tms., ajatuksissa ulkomaanmatkat, shoppailu, latet, smoothiet, leffat jne.
Minun tuntemat naiset ovat menevää porukkaa, tosi hauska että Suomessa on näin, voit tehdä naisen kanssa aivan mitä haluat, ei pelkää että kynsi katkeaa tai tukka menee sekaisin. Tänäänkin käytiin pelaamassa frisbeegolfia naiskaverin kanssa. Harvoin nainen mistään kieltäytyy vedoten prinsessamaisuuteen. No enpä minä prinsessojen ja kynsien viilaajien kanssa viihtyisikään, mitä siitäkin tulisi jos mitään ei voisi ikinä tehdä, voi tosiaan se kynsi katketa.
M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä ap on tarkoittanut, mutta itse kyllä tiedän paljonkin nuoria tyttöjä ja aikuisiakin naisia jonkin verran, joille ulkonäkö on todella tärkeä asia (en tiedä sitten onko se naisellista). Irtoripset, rusketus (joko aito tai teko-) ympäri vuoden, vaalennetut (tai tummaksi värjätyt) pitkät, pitkät hiukset, jotka jaksetaan vaivotella kiharoille tai laineille, rakennekynnet, aina paljon meikkiä, merkkilaukkuja, muotivaatteita, poseerausta instassa/facessa/askissa/kikissa tms., ajatuksissa ulkomaanmatkat, shoppailu, latet, smoothiet, leffat jne.
Ööh... eikö jäkispelaajien naamoja näy lehdissä? Eli ovat ihan vaatimattomasti hiljaa? Ei poseerausta, ei selitystä, ei juttuja lehtiin, ovat helposti 70-80-luvun vaatteissa ekologisesti eikä tarvita uusimpia tuotteita intersportista, uusimpia huppareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän tosi paljon ihmisiä, joille tänä päivänä ulkonäkö on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän tosi paljon ihmisiä, joille tänä päivänä ulkonäkö on tärkeää.
Ulkonäkö on tärkeää sekä miehille että naisille - kyse on siitä, miten se tehdään. Terve liikunnallinen nainen on omalla tavallaan kaunis. Keinotekoisesti laitettu nainen omalla tavallaan. Naisellisia tapoja tavoitella hyvännäköisyyttä voisi ajatella olevan kaikki ne, joita miehet ei tee. Juuri nuo ripsenpidennykset ja muut kikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh... eikö jäkispelaajien naamoja näy lehdissä? Eli ovat ihan vaatimattomasti hiljaa? Ei poseerausta, ei selitystä, ei juttuja lehtiin, ovat helposti 70-80-luvun vaatteissa ekologisesti eikä tarvita uusimpia tuotteita intersportista, uusimpia huppareita?
En tiedä, näkyykö jäkispelaajien naamoja lehdissä vai ei, kun en selaa printtilehtiä, ja toisaalta verkkouutisista en klikkaa urheiluaiheisia auki. En myöskään tiedä miten tämä aiheeseen liittyy ;)
Monesti ihmetellään, että miten "sisäsyntyisiä" nämä poikien autojutut ja tyttöjen prinsessaleikit on.
Kukas se perheessä puhuu auton katsastuksesta ja kuka ajaa, kun mennään mökille tms.? Perheen mies.
Kuka laittaa itseään peilin edessä, kun lähetään jonnekin? Äiti. Kuka valittaa, ettei ole päälle pantavaa tai että mies ei voi tuon näköisenä lähteä kaupungille? Äiti.
Lisäksi vielä mainoksissa, lasten elokuvissa, telkkarissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä esille tulee poikien jutut ja tyttöjen jutut. Koko ajan.
Näemme keskimäärin 4000 mainosta päivässä. Ei mainontaa tehtäisi, jollei sillä voitaisi vaikuttaa ihmisiin.
Luojan kiitos, vielä esimerkiksi lukemista ei ole kokonaan tehty "tyttöjen jutuksi".
Kouluissa ihmetellään, miksei poikia kiinnosta koulunkäynti eikä äidinkieli taivu enää ollenkaan. Koska sekin on nykyään "tyttöjen juttu", ja koulussa menestyminen on kympin tyttöjen hommaa.
Kyllä näillä stereotypioilla on ne huonotkin puolensa. Se, että "miehet ei puhu" eikä miesten tarvitsisi edes opetella kommunikoimaan tai ilmaisemaan itseään kirjallisesti, ei kyllä edesauta työskentelyä työpaikoilla ja verkostoitumista kansainvälisestikin. Tietysti, autonkorjaajiakin tarvitaan, muttei siitäkään tule mitään, että kaikki on autonkorjaajia.
Kihertävät naiset ainakin ovat minusta suunnattoman ärsyttäviä (olen itse nainen). Joskus junassa puhuin jotain ihan tavallista lähestyvän asemalaiturin puolesta junan kulkusuuntaan nähden tms. nuoren naisen kanssa, ja joka lauseen perään piti kihertää vallan mahdottomasti... Kai se sitten on naisellista, tai jotain.
Tuosta 70-luvusta sen verran että Suomi oli ihan eri tasolla median, kulttuurin ja talouden suhteen. USA:n vaikutus oli vähäistä jo silloisen politiikankin takia.
Eikä ollut pleikkareita ja tietsikoita joten oli aikaa riehua ulkona!
Minusta tärkeintä on kasvattaa tytöt siten että heille tulee hyvä itsetunto ja että he uskovat kykyihinsä ja itseensä. Sama toki myös poikalapsille.
Ei se nykyään mene läheskään aina noin. Yksikin sukulaistyttö niin tykkää kaikesta pinkistä, kimaltavasta, prinsessahörhelöistä, mutta vanhemmat ovat joitain ihme ekoilijoita. Pukeudutaan vain tyyliin johonkin juuttisäkkiin ja myrkynvihreään/räikeän keltaisiin retrokuteisiin. Äiti suoraan sanoi kuinka erilainen maku hänellä ja tyttärellä onkaan, eikä varmasti osta tuollasia kimallehörhelömekkoja mitä tyttö kaupasta halusi. Oikeasti kävi niin surko tuo pikkutyttö.
Vierailija kirjoitti:
Itsepä valitset noin? Moni lisäisi tuohon kliseiseen harrastuslistaan tytöille kirjallisuutta, teatteria ja musiikkia sekä partiota tai ratsastusta, ja hyvä tulee.
Poikienkin harrastuksia kannattaa toki miettiä tulevaisuuden kannalta. Millä välttää kiusatuksi joutuminen ja mistä on apua mm. intissä ja myöhemmin liike-elämässä. Mahtaako kaikki roudaa pikkumiehiä esim. lätkän pariin vain rakkaudesta lajiin, vai olisiko silläkin vähän merkitystä millainen johtajatyyppien hautomo se maailma on...
Jaaha. Tässä on malliesimerkki vanhemmasta, joka on suunnitellut lapsensa tulevaisuuden valmiiksi - ja oman mielensä mukaiseksi.
Voi tulla kova pudotus, jos suunnitelmat eivät lapselleen sovikaan.
Minäkin olen 70-luvun lapsi ja leikittiin prinsessaa, kauppaa, oli monenlaisia ulkoleikkejä ja pelejä, hiihtoa ja mäenlaskua, jääkiekkoa, jänniä seikkailuja. Mitään numeroa ei tehty mistään. Leikittiin mitä leikittiin eikä ollut pakko olla "prinsessa" tai mikään muukaan.