Saako korkean verenpaineen takia sairaslomaa?
Vai lääkityksen? Jos siis paineet korkealla työn aiheuttaman stressin takia.
Kommentit (36)
Löytyipä sopiva mutta vanha ketju.
Jouduin päivystykseen korkean verenpaineen takia, olo hirveä. Lukemat 240/140 ja ylikin. Jonotin yli 6 tuntia ja tollo lääkäri antoi nihkeästi edes päivän sairauslomaa, ja kirjoitti syyksi "huonovointisuus ja väsymys". Lääkitystäkään ei aloittanut.
Seuraavana päivänä sain puhelimitse omalta terveysasemalta sekä lääkityksen että viikon sairausloman, ja sitä jatkettiin vielä viikolla.
Siitä on nyt 4 kk eikä paineet vieläkään hyvät, töissä on ollut pakko käydä.
Aika ihmeellinen ajatus siitä että saa sairauslomaa. Jos verenpaine on pitkään ylätapissa niin kannattaa tehdä kaikkensa että saa verenpaineet laskemaan. Muuten saattavat eläkepäivät jäädä kovin vähälukuisiksi. Mitä se sairausloma pidemmässä juoksussa vaikuttaa? Takaisin töihin ja sama alusta?
Vierailija kirjoitti:
Aika ihmeellinen ajatus siitä että saa sairauslomaa. Jos verenpaine on pitkään ylätapissa niin kannattaa tehdä kaikkensa että saa verenpaineet laskemaan. Muuten saattavat eläkepäivät jäädä kovin vähälukuisiksi. Mitä se sairausloma pidemmässä juoksussa vaikuttaa? Takaisin töihin ja sama alusta?
Jos on huomattavan korkea verenpaine, sitä sairauslomaa tarvitaan usein siihen, että saadaan säädettyä lääkitys ja sen annostus sopivaksi.
Esim. mulla ei määrätty annos vaikuttanut ensin mitään, eli paineet vaarallisen korkealla edelleen. Lisättiin toinen lääke, ei tarpeeksi vaikutusta siltikään. Tuplattiin annos - paineet laski liikaa ja melkein taju lähti. Siitä sitten viilattiin pikkuhiljaa kummankin lääkkeen annoksia siten, että paineet alkoi pysyä aivan liian matalan ja aivan liian korkean välimaastossa. Se otti aikaa, sillä lääkkeet eivät vaikuta heti täydellä määrällään. Paineiden vakiintumista ennen ei ollut turvallista edes mennä rattiin eikä siis myöskään töihin.
Todella korkeat paineet on hengenvaarallinen tila.
Täh? Työterveystarkastuksessa jo vuosia sitten löytyi korkeammat lukemat. Kotiseurantaa, työterveyslääkärillä visiitti. Mitään ei muuta kuin arvio työkykyisyydestä. Paineet lähtivät sitten hiukka laskusuuntaan, mitä kotona satunnaisesti mittailin. Lopetin sen mittailun. Eilen sitten ajattelin ottaa satunnaismittauksen. Kauhistuin lukemia: 172/112. Olin jo rauhassa ollut aiemmin kirjastolla, ja jo kotonakin ns elpymässä. Mittasin kahdesti. On luotettava mittari.
Takavuosina oli ongelmana alhainen alapaine. Nykyään alapaine on yli kaksi kertaa niin korkea kuin silloin hiukka nuorempana.
Sitä en ymmärrä vieläkään, miksei minulle aloitettu verenpainelääkitystä silloin työterveystarkatuksen jälkeen. Eikö työterveyslääkärikin ole velvollinen kirjoittamaan reseptit, tai lähetteet jos tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sydänkohtauksen tai syövän niin sano lääkärille, että päivä sairaslomaa piisaa ja muutat sitten vain elintapojasi, niin sillähän se hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset RR-arvot?
160/105 luokkaa
? Itsellä oli viimeksi 169/107 pulssi 102 ja ei mitään sairaslomaa tai puhettakaan siitä.
Sama täällä, eikä mitään verenpaine lääkitystä, sanottiin vaan että, jos oireita tosta kohonneesta verenpaineesta(pulssi 110) niin istua alas, ja hengitellä rauhallisesti
Jos saa, niin valikoivasti. Itselläni oli luokkaa 178/119. Sydänfilmiin passitettiin, eikä päästetty kotiin ennen kuin vähän laski. Nousi tosin ensin siitäkin. Sairauslomasta ei ollut puhettakaan. Reseptin sain.
Kyllä saa, jos on huikeankorkeat. Olen tavannut juuri terveystarkastuksessa käyneen autonkuljettajan, joka oli määrätty heti korkean verenpaineen vuoksi sairauslomalle. Aikoi kuitenkin ajaa sen linjan ensin perille. Ei se lääkitys heti sillä minuutilla tehoa.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan haluaisi sairaslomaa koska tiedän, että se aiheuttaisi minulle vain lisää tekemättömiä töitä. Enkä tässä taloudellisessa tilanteessa oikein pysty vaihtamaan työtäkään. Ja pidän kyllä muuten työstäni, mutta sitä on vain liikaa ja aikataulut tiukkoja, kun väkeä on vähennetty. Mittaan verenpainetta säännöllisesti, joten tiedän että tämä on pysyvää. Pidemmällä lomalla, kuten kesälomalla, vasta laskevat. Näyttää siis siltä, että täytyy varautua lääkitykseen. ap.
Kannattaako oma terveys uhrata työn vuoksi jos stressaava tilanne on pysyvä?
Saa sairauslomaa mutta monesta paikasta ei saa palkallista sairauslomaa tällä perusteella.
Mitens matalat? Mulla oli eilenkin 64/96, pulssi 50. Huippaa. Ja onko tähän edes lääkitystä. Salmiakki ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, mä en ainakaan saanut. Lääkkeitäkin piti oikein kerjätä, suostuivat sitten pariksi kuukaudeksi kirjoittamaan lääkkeen. Sanoivat vaan, että syö tätä lomaan asti ja yritä sitten levätä.
HÖPÖHÖPÖ ÄLÄ VALEHTELE!
Korkean verenpaineen aiheuttama sairauskohtaus voi tappaa! Soksi sitä hoidetaan hyvin ja myös ITSE pitää hoitaa sitä hyvin!
Puhun nuoresta asti verenpainetautia sairastaneena, ikinä en ole päässyt siitä eroon, joka päivä pitää hoitaa!
Vierailija kirjoitti:
Noilla arvoilla saa lääkityksen jos on pysyvästi. Saikkua ei saa.
Kylläpäs saa!
Kyllä minä olen pari kertaa saanut, entisessä työssäni joka oli sata kertaa stressaavampaa kuin nykyinen työni. Mutta meillä olikin hyvä työterveyshuolto. Terveystaloon tyytyväinen, asiallista toimintaa ollut aina .
En saanut sairauslomaa vaikka verenpaine oli tyyliin 230/150 vuorokausimittauksessa. Verenpainelääkityksen kyllä sain.
Olen normaalipainoinen, kolesteroli 3,9, en tupakoi, enkä juuri käytä alkoholia. Liikuntaakin harrastan aina kun ehdin. Helposti stressaava luonne olen, se on "paheeni". ap.