Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksatko ylimääräistä kotimaisesta ruuasta?

Vierailija

Miksi, mikset?

Kommentit (14)

Vierailija

Maksan koska vain sillä tapaa saadaan talous pyörimään täällä. Minulla on varaa laittaa se euro ruokaostoksiini. Ja tietyt tuotteet ovat kotimaisina laadukkaampia.

Vierailija

Peruselintarvikkeet ihan saman hintaisia kotimaisenakin. Työllistää suomalaista elintarvikeketjua. Esim. antibioottijäämien ja salmonellan suhteen paljon tuontikamaa varmempi valinta.

Vierailija

En maksa koska on muutenkin jo kalliimpaa. Jos kotimainen todella olisi laadukkaampaa voisin ymmärtää nykyisen hintaeron.

Lisäksi inhoan kauppojen jatkuvaa kusetusta, tein juuri reklamaation yhteen kauppaan kaupassa pakatusta paistista: 15% oli roippeita nätisti piilotettuna paistin alapinnalle. Eli kalvot yms oli poistamatta, lähes 1/2 cm paksuinen levy. Eikä nyt puhuta mistään makurasvasta....

Vastaus oli se että tarjouslihaa ei viitsitä siivota kunnolla, tiskiltä saa samaa lihaa siivottuna 5€/kilo kalliimpana! Kyllä tulee parin minuutin työlle kova tuntihinta.... Noh, maksoin tämän erotuksen jaloillani. Eihän se ole kaupan kassassa kuin tonni/kk mutta minun panokseni tässä kansantalouden tukemisessa

Vierailija

No enpä oikeastaan. Mutta kahdesta yhtä hyvästä ja saman hintaisesta tuotteesta toki valitsen suomalaisen.

Jos kotimainen toimija ei voi kilpailla menestyneesti eli kotimarkkinoillaan, niin sehän joutaa kuolla pois.

Vierailija

Kyllä (mutta en kuitenkaan Suomessa suomalaisesta ruoasta). Täällä se on helppoa sillä lähes kaikki ruoka on tuotettu täällä ja hinta kohtuullinen. Minulle suurin syy kotimaisen tukemiselle on arvostus laatua ja viljelijöiden ynnä muiden työtä kohtaan. Talouden tukeminen siinä sivussa. T: ulkosuomalainen

Vierailija

No ero on huomattava vain kalliissa tuotteissa. jotain kananmunia ei edes ole kuin kotimaisia. Mutta laatu ratkaisee. Pikkuleivät esim. ostan usein kotimaisia, Tasangon ja Leivon pikkuleivät ovat mielestäni parhaita. En tosin osta niitä kuin muutaman kerrran vuodessa. Tasangon pussit eivät ole mielestäni edes järin kalliita. Saahan noita mauttomia ulkomaalaisia halvalla, mutta ne ovat todellakin mauttomia. 

Jugurtit, rahkat ja juustot aina kotimaisia ja mieluiten vielä pienten tuottajien. Eilen ostin Kuusamon sulatejuustoa, se oli kilohinnaltaan edullisinta. Maistanut en vielä ole, ensimmäisen kerran tuota kaupassa huomasin. Tai se menee oikeastaan sosekeittoon. 

Vierailija

Pyrin ostamaan, siksi en Lidlissä käy, muissa kaupoissa valikoimaa on enemmän.  Rahkat ja juustot ilman muuta. 

Kurkistin jääkaappiin, melkein kaikki on kotimaista. Tajusin kyllä, että ketsuppi pitää vaihtaa kotimaiseen.

Ja hiustenhoitotuotteeni ovat kotimaisia. Laatutietoinen olen, ja itse asiassa käyttämäni tuotteet sopivat minulle tosi hyvin, vaikka vaativa olenkin. Ja edullisiakin ne ovat.

No, hiuslakka ei ole ruokaa, tätä ei kysytty!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ulkolaiset tuotteet ovat huomattavasti laadukkaampia

Minkä mittarin mukaan ??? Miten kommentoit esim. viljelysmaan raskasmetallipitoisuutta Suomi vs. Italia? Antibioottien käyttöä Suomi vs. Hollanti? Salmonellatilannetta Pohjoismaat vs. Keski-Eurooppa? Torjunta-aineiden käyttöä Suomi vs. Keski-Eurooppa? Elintarvikehygienian valvontaa Suomi vs. Etelä-Eurooppa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En maksa, mun veroeuroista jo melkeen 1000 euroa kuukaudesa sublimoidaan leikkaamattomana maajussin lompakkoon. Ulkolaiset tuotteet ovat huomattavasti laadukkaampia ja yleensä halvempia. Tuo tonni on ihan liikaa jo mun rahoista kannattamattoman toiminnan tukemiseen.

Mahdat maksaa melkoisesti veroja, jos siitä tonni kuussa menee maataloustukiin.

Vierailija

Saan kotimaista ihan halvemmallakin kuin muista kaupoista ulkolaista kun ostan Lidlistä.

Esim. Pirkka maito, maito itsessään suomalaista mutta tekijänä on Arlan meijeri, joten voitot valuu ulkomaille. Lidl maito, suonenjoelta pikkumeijeri, rahat jää Suomeen ja on halvempaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkolaiset tuotteet ovat huomattavasti laadukkaampia

Minkä mittarin mukaan ??? Miten kommentoit esim. viljelysmaan raskasmetallipitoisuutta Suomi vs. Italia? Antibioottien käyttöä Suomi vs. Hollanti? Salmonellatilannetta Pohjoismaat vs. Keski-Eurooppa? Torjunta-aineiden käyttöä Suomi vs. Keski-Eurooppa? Elintarvikehygienian valvontaa Suomi vs. Etelä-Eurooppa?

Kommentoin sillä että kokeile sokkotestinä vaikka hollantilaisia tomaatteja vrt. suomalaiset tomaatit.

Tulet huomaamaan että toiset ovat mehukkaita, erittäin maukkaita ja täyteläisiä. Toiset mauttomia ja kuivia.

Kananmunia voit myös testata virolaiset vs. suomalaiset. Ihan olen raakoinakin käyttänyt enkä vieläkään ole kuollut, vaikka kuulemma näin olisi pitänyt käydä. Kananmunat ovat huomattavasti riittoisampia ja maukkaampia, isommat keltuaiset, niissä virolaisissa siis.

Ja näillä antibiooteilla, raskasmetallipitoisuuksilla yms. ei lopulta ole merkitystä, koska meillä on toimiva elintarvikelaki täällä suomessa ja ne tuotteet mitkä tänne tulee, tutkitaan hyvin. Virossa, mistä suurimman osan elintarvikkeistani ostan, tilanne on hieman huonompi, mutta jos jotkut raskasmetallit tai antibiootit ovat se hinta mikä pitää maksaa laadukaista ja maukkaista sekä halvoista tuotteista.. Olen sen valmis maksamaan. Kummasti ne ihmiset noissa keski- ja etelä-euroopan maissakin tuntuvat selviävän hengissä.

Vierailija

En maksa, koska täällä Virossa ei ole mitään kansallisia maataloustukia, täällä kotimaiset tuotteet ovat järjestään edullisempia, kuin muualta tuodut.

Vierailija

Antobioottien käytön suurin haitta ei liity suoranaisiin antibioottijäämiin jotka ovat helppoja tutkia. Riski on tautikantojen pitkän aikavälin kehittymisessä. Esim. sitä ei tutkita tuontilihasta mitenkään rutiininäyttein että sisältääkö keskieurooppalainen tuontiliha lääkkeitä kestävää MRSA-bakteeria. Antibioottien rutiininomainen käyttö kotieläintuotannossa on hirvittävä resistenttien tautikantojen hautomo.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat