Hormonit ja akne

Vierailija

Mä olen kärsinyt aknesta yläasteiästä lähtien (nyt 20v.) eikä loppua näy. Päinvastoin. Mulla on naaman täydeltä sellasta pientä näppyä ja usein myös niitä oikein kipeitä ja isoja finnejä. Välillä on parempia ajanjaksoja ja välillä taas niin kauheita, että pysyttelen mieluiten neljän seinän sisällä.

Oon kokeillut näihin vaikka mitä ja tankannut tietoa aiheesta, mutta en ole löytänyt pysyvää apukeinoa. Viime tammikuussa luulin löytäneeni avun, kun erosin poikaystävästä. Seksin loputtua finnitkin kaikkosivat mystisesti ja olin tyytyväinen. Sitä riemua kesti kuitenkin vain 8 kuukautta sillä nyt ongelma on palannut, vaikka en olekaan harrastanut seksiä. Ainakin nyt tiedän, että syynä on hormonit. Olen muuten tosi tarkka ihonhoidostani, mutta nyt pitäisi saada hormonitkin jotenkin kuriin.

Taustatiedoksi vielä, että mun menkat on niukat ja epäsäännölliset. Siihen aikaan kun harrastin seksiä, ne oli runsaammat ja suht säännölliset.

Olen ollut ihan masennuksen partaalla tämän aknen takia. Se vaikuttaa ihan kaikkeen, mitä teen ja latistaa itsetuntoa tosi paljon. Nyt olen alkanut miettiä e-pillereitä. Voisiko joku jolla on kokemusta niin kertoa niiden hyvistä ja huonoista puolista, vaikutuksista akneen yms. Myös muita vinkkejä tai vaihtoehtoja otetaan ilomielin vastaan.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Jos juot maitoa, niin kannattaa siitä luopua. Kokeile vaikka kuukauden ajan olla juomatta maitoa, ja katso auttaako. Minulla auttoi todella paljon.

Jos googlaat milk and acne, niin tulee paljon tietoa, miten liittyvät toisiinsa.

(Enkä ole mikään maidon vastustaja nyt. Join ennen aina melkein litran maitoa päivässä ja minua oikeasti harmittaa, etten voi enää juoda)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos juot maitoa, niin kannattaa siitä luopua. Kokeile vaikka kuukauden ajan olla juomatta maitoa, ja katso auttaako. Minulla auttoi todella paljon.

Jos googlaat milk and acne, niin tulee paljon tietoa, miten liittyvät toisiinsa.

(Enkä ole mikään maidon vastustaja nyt. Join ennen aina melkein litran maitoa päivässä ja minua oikeasti harmittaa, etten voi enää juoda)

Tätä voisinkin kokeilla, jos en muuta keksi. (Voi eeeeeeeeiii maito on niin hyvää) Alkoiko vaikutus näkyä kuinka nopeasti? Jätitkö pois pelkästään maidon sinänsä vai myös kaikki maitotuotteet? Kiitos vinkistä :)

ap

Vierailija

Miks oot kärsiny siitä noin kauan? Mars siitä ihotautilääkärille! Saat antibiootit, e-pillerit tai mahdollisesti roacuttanin. Akne on ihosairaus johon on hoito eikä siitä tarvitse kärsiä turhaan.

Vierailija

Mä oon käyttänyt e-pillereitä (diane nova ja cypretyl) aknen takia yli 10 vuotta. Auttaa hyvin, finnejä on harvoin ja nekin pieniä. Iho ei myöskään rasvoitu niin paljon. Diane novaa käyttäessä mulla oli muutaman kerran vuodessa migreeni-tyyppinen päänsärkykohtaus, mutta vaihdoin tuohon cypretyliin ja ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. Mutta en pysty lopettamaan noita pillereitä, olen yrittänyt muutaman kerran ja iho menee taas aivan kamalaksi. Ikää nyt 34.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos juot maitoa, niin kannattaa siitä luopua. Kokeile vaikka kuukauden ajan olla juomatta maitoa, ja katso auttaako. Minulla auttoi todella paljon.

Jos googlaat milk and acne, niin tulee paljon tietoa, miten liittyvät toisiinsa.

(Enkä ole mikään maidon vastustaja nyt. Join ennen aina melkein litran maitoa päivässä ja minua oikeasti harmittaa, etten voi enää juoda)

Minulla jogurtti oli pahin. Maitotuote sekin.

Vierailija

En ottaisi e-pillereitä, saattavat olla vaan tilapäinen apu. Iho siis voi parantua niiden aikana mutta räjähtää käsiin vielä pahempana kun pillerit lopetat.

Vierailija

Heti osaavan ihotautilääkärin juttusille. Ja unohda nämä nettien ekspertit, jotka neuvovat käyttämään tai olemaan käyttämättä milloin mitäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miks oot kärsiny siitä noin kauan? Mars siitä ihotautilääkärille! Saat antibiootit, e-pillerit tai mahdollisesti roacuttanin. Akne on ihosairaus johon on hoito eikä siitä tarvitse kärsiä turhaan.

Kävin ihotautilääkärillä noin vuosi sitten ja sain acnatacia. Kuuri sai naamani hilseilemään pahasti, vaikka on lievemmästä päästä, joten rajummat hoidot pelottaa. Voiteesta ei ollut mitään hyötyä, mutta melko pian tämän jälkeen erosin poikaystävästä eikä ole ollut tarvetta mennä uudestaan ihotautilääkäriä tapaamaan ennen kuin nyt.

ap

Vierailija

En suosittele aloittamaan ehkäisypillereiden käyttöä aknen hoitokeinona. Diane nova-pillerit voivat  helpottaa akneasi, mutta ratkaisu on väliaikainen ja pillereiden lopettamisen jälkeen aknesi saattaa palata takaisin jopa entistä rajumpana. Itselleni kävi juuri näin: alle parikymppisenä esiintyi lievää, ikäkaudelle "normaalia" aknea, johon aloin gynekologin suosituksesta syömään Diane nova-pillereitä. Käytin pillereitä parissa jaksossa ja jätettyäni pillerit lopullisesti +25-vuotiaana alkoi minulle ilmaantua kivuliaita, rapeuttavia finnejä. Olen kamppaillut hankalan aknen kanssa siitä lähtien (olen nyt +30-vuotias). En pidä todennäköisenä, että akneni olisi "luonnostaan" pahentunut kohti kolmeakymmentä ikävuotta. Olen kuullut muutamilta naisilta vastaavanlaisista kokemuksista. Googlettamalla löytyy lisää kohtalotovereita. Kyseessä ei liene suorastaan yleinen ilmiö, mutta haluan varoittaa tästä mahdollisuudesta. 

Vierailija

Itselläni auttoi maitotuotteiden ja sokerin käytön lopettaminen. Akne ei kokonaan korjaantunut, mutta kipeät hormonipaiseet lähtivät.
Voi olla, että sinulla auttaa tai ei, mutta kehoitan kokeilemaan. Jos ei auta niin voit siirtyä järeämpiin keinoihin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat