Siivousrutiini

Vierailija

Olen miettinyt ja pähkäillyt jotain keinoa saada kämppä pysymään siistinä (mallia "ei hävetä helvetisti jos joku tulee yllätysvisiitille"), mutta tuntuu että joka päivä tajuan jotain mitä joku saattaisi kauhistella hiljaa mielessään jos näkisi. Esimerkiksi mikron kupua ja lautasta ei varmaan ole pesty kuukausiin, tuolinjalkojen päällä on pölykerros, suihkukaapin nurkassa on kuorrutus pinttynyttä likaa, pattereiden taustat ovat ihan pölyhuurussa ja kenkäkaappi näyttää viisivuotiaan järjestämältä. Puhumattakaan ikkunanpesusta tai tyynyjen pesemisestä.

Ongelmani on siis, että en "näe" näitä ongelmia mitenkään järjestelmällisesti, eikä selkärangassani ole mitään rutiinia näille, vaan nämä tulevat tehdyiksi kun tilanne on jo tasolla hyi. Viikottain suunnilleen suoritetaan imurointi, pölyt, vessanpesu ja keittiö, mutta harvoin tällaiset ei-viikottaiset projektit tulevat tehdyiksi. Onko muilla jokin kello takaraivossa, että "kappas kun siitä taitaa olla jo pari viikkoa että pesin mikron, pesenpä taas"?

Kommentit (6)

Vierailija

Suihkukaapin nurkassa pinttinyttä likaa mutta kerrot kuitenkin peseväsi vessan? Mitä vessanpesuusi sisältyy? Jos lisäisit siihen suihkukaapin pesun? Näin se tulee mukaan rutiiniin?

Kun vien roskat, pesen tarvittaessa roskiskaapin samalla. Eli sisällyttää normaaleihin toimintoihin lisää.

Vierailija

Onko tosiaan tarpeen pestä suihkukaappi ihan viikottain? Varmaan olen sitten ihan vain laiska, kuulostaa turhan työläältä suhteessa saavutettuun lopputulokseen. Toisaalta ongelma on juuri tuo että jos sitä ei tee viikottain niin joka viikko on sama "äh, ensi viikolla sitten".

Toinen ongelma on se, että yleensä kaikki siivoaminen tapahtuu kiireessä, jolloin ei jää aikaa ihmetellä esim. likaantuneita keittiön laattasaumoja tai listoja.

Vierailija

Minä teen tuollaiset järjestelyhommat sitä mukaa, kun huomaan ne. Jos huomaisin patterin takana pölyä, imuroisin ne seuraavalla kerralla kun imuroin. Jos kenkäkaappi alkaa näyttää silmääni sotkuiselta, järjestelen sen heti tai heti kun ehdin. Heti kun suihkutilan seinät kaipaavat pesua, delegoin sen. Mikron pesen kun huomaan, että siellä on likaa, samalla kun muutenkin siivoan keittiötä (jota tapahtuu päivittäin).

Kannattaa ottaa sellainen tapa, että kun järjestelet tavaroita ja/tai imuroit tai kun joku on tulossa kylään, aloittaen eteisestä lähdet kävelemään ympäri kämppää, yrittäen nähdä asiat niin kuin vieras näkisi ne teillä käydessään, "arvostelet" kaiken. Ei vieraatkaan huomaisi pölyä pattereiden takana, että kyllä silloin kehtaa päästää vieraat sisään. :)

Vierailija

Oikea ratkaisu on olla häpeilemättä omaa itseään. Jonkun mielestä mun kämppä varmaan on hirveä törkyläjä. Ei kiinnosta mua. Näin mulla on täällä hyvä asua. Ei kiinnosta yrittää pitää tätä jonain sisustuslehden kuvasta napattuna. Mulla on töitäkin, en halua siihen päälle vielä ryhtyä rentoutumispaikassani kokopäiväiseksi siivojaksi.

Vierailija

En minä häpeile sekaisuutta, vaan likaa ja bakteereja. Minulla on pari kaveria, jotka ovat (minusta) tosi herkkiä ja hygieenisiä, ja siitä kai tämä oma pikkustressinikin johtuu. Eivät siis ole koskaan kommentoinut minun kämppääni, vaan puhuvat omissa kodeissaan siihen malliin että itse ajattelen koko ajan että herraisä, tietäisivätpä miten meillä.

ap

Vierailija

Minusta taas tuntuu että konttaan kerran viikossa kaikki asunnon paikat läpi rätin kanssa, tuollaista ei pääse tapahtumaan. Eikä edes haittaa, tuntuu hyvältä kun kaveritkin ihastelee puhdasta asuntoamme

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat