Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävimme eilen paikallisen amiksen yhteisvalintaillassa

Vierailija

Ja täytyy kyllä sanoa, etten edes ymmärrä miksi sinne menimme. Ehkä osoittaaksemme avaramielisyyttä koska esikoinen on puhunut kaksoistutkinnosta. Joka tapauksessa tuli selväksi että missään tapauksessa meidän lapsi ei sinne lusupunttien ja ylimeikattujen pissisten oppilaitokseen mene! Onneksi ei tarvitsekaan, on keskiarvo sitä luokkaa.
Nuoria oli esittelemässä koulutustaan mutta kyllä niiden käytös oli tökeröä. Ei vastattu kun kysyttiin, vaan keskittyivät kikattelemaan ja näpräämään puhelimiaan niin että opettajan piti huomauttaa. Pojat syljeskelivät paskaisissa haalareissa sivummalla, tupakat suussa kaikilla.
Opettajat eivät osanneet vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, kuten keskiarvorajoihin ja siihen miten eri linjat voi jakaantua suuntautumisen mukaan. Kaksoistutkinnosta ei kukaan tiennyt mitään. Sen sijaan vakuuttivat kovaan ääneen toinen toisensa jälkeen, että meille pääsee viitosenkin keskiarvolla eikä sitä matikkaa ole oikeastaan ollenkaan eikä kieliäkään. Poissakin saa olla niin ja niin monta tuntia ilman seurauksia ja sittenkin voidaan vielä joustaa.
Mielikuvani amiksesta ja koulutuksen surkeasta tasosta ja surkeasta oppilasaineksesta ei kyllä yhtään ainakaan parantunut. Amis ei ole koulu vaan jonkinlaisen epämääräisen nuorisoaineksen säilytyslaitos.

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Anna palautetta tähän oppilaitokseen!

Vaikka olisi kuinka lahjakas lapsi, niin tavoitteet voivat olla toisenlaisessa opiskelupolussa kuin puhtaasti yleissivistävässä lukiossa. Eli kuvauksesi kuulostaa karmivalta. En usko, että kaikki ammatilliset oppilaitokset ovat tällaisia. Et ehkä halua sanoa mikä on kyseessä, vaikka se tässä kyllä kiinnostaisi. Olen nimittäin opettaja tältä saralta. 

Kokiko lapsesi samoin ilmapiirin kuin sinä?

Vierailija

Olisi aika outoa tietää keskiarvorajat, koska pääsyssä ne ovat vain pieni murunen kokonaisuudesta. Motivaatio, osaaminen, harrastuneisuus - niillä pärjää.

Vierailija

Eipä tuohon voi oikeastaan muuta kuin yhtyä. Mutta pakkohan se huonompikin ihmisaines, joka ei kykene selviytymään edes peruskoulusta, on jonnekin sijoittaa. Kai amis kelpaa siihen ihan siinä missä joku laitoskin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi aika outoa tietää keskiarvorajat, koska pääsyssä ne ovat vain pieni murunen kokonaisuudesta. Motivaatio, osaaminen, harrastuneisuus - niillä pärjää.

ehkä noi halus tietää keskiarvorajat samasta syystä kuin moni muu: amikseen on joillekin linjoille kuten sähköpuolelle vaikeampi päästä kuin lukioon

mun poika pääsi rimaa hipoen amikseen pari vuotta sitten, alin keskiarvo jolla sähköpuolelle oli siinä koulussa v. 2014 yhteishaussa menty oli 7,8, medialinjalle ei päässyt edes 8:n keskiarvolla, eli jos sössii ysiluokan kevään niin hankala on nykyisin päästä edes amikseen

Vierailija

Olen ollut aika monessa vastaavanlaisessa vanhempainillassa, mutta en ole kertaakaan törmännyt ap:n kuvailemiin tilanteisiin. Siis pojatko seisoskelivat salissa tupakoimassa ja syljeskelemässä? Ja missä ne pimatsut räpläsivät niitä puhelimiaan? En jaksa uskoa, että esim. kaksoistutkinnosta kukaan ei tiennyt mitään, sillä yleensä siitä ollaan amiksen puolella jopa paremmin tietoisia kuin lukion puolella. On muuten etukäteen mahdoton sanoa ainakaan tarkasti, millä keskiarvolla jollekin linjalle pääsee, sillä se raja muodostuu vasta sitten, kun hakemukset on lähetetty ja hakijoita pannaan paremmuusjärjestykseen haluohjeissa mainittujen aineiden keskiarvon mukaan. Erilaiset suuntautumisvaihtoehdotkin ratkeavat usein vasta kouluaikana. Lukekaapa lapsenne saamat yhteishakuoppaat tarkasti, niin löydätte vastaukset ilman syljeskeleviä lusupuntteja ja pissiksiä.

Vierailija

Huh. Onneksi meidän molemmat yläkouluikäiset on kympin oppilaita ja varsinkin matematiikassa ja fysiikassa, joten ei tarvitse edes harkita amikseen menemistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huh. Onneksi meidän molemmat yläkouluikäiset on kympin oppilaita ja varsinkin matematiikassa ja fysiikassa, joten ei tarvitse edes harkita amikseen menemistä.

Monet nuoret katsovat mielekkäämpänä suuntautua aikaisemmin alalle, josta pitävät. Silloin juuri kaksoistutkinto on vaihtoehtona.

Mutta halusit kai provoilla näillä "kympin" oppilailla. Ei asiallista kommettia löytynyt keskusteluun?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika outoa tietää keskiarvorajat, koska pääsyssä ne ovat vain pieni murunen kokonaisuudesta. Motivaatio, osaaminen, harrastuneisuus - niillä pärjää.

ehkä noi halus tietää keskiarvorajat samasta syystä kuin moni muu: amikseen on joillekin linjoille kuten sähköpuolelle vaikeampi päästä kuin lukioon

mun poika pääsi rimaa hipoen amikseen pari vuotta sitten, alin keskiarvo jolla sähköpuolelle oli siinä koulussa v. 2014 yhteishaussa menty oli 7,8, medialinjalle ei päässyt edes 8:n keskiarvolla, eli jos sössii ysiluokan kevään niin hankala on nykyisin päästä edes amikseen

Amikseen ei ole keskiarvorajoja! Sinne pääsee huonommillakin papereilla, jos kykenee osoittamaan, että tämä on mun juttu. Siellä on sähköpuolella monta alle 6 keskiarvolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huh. Onneksi meidän molemmat yläkouluikäiset on kympin oppilaita ja varsinkin matematiikassa ja fysiikassa, joten ei tarvitse edes harkita amikseen menemistä.

Lukio on haasteellinen kaikille, myös noille ns. kympin oppilaille. Oikeastaan lukioiden keskiarvorajat pitäisi nostaa vähintään 8:aan ja mielellään korkeammallekin, jotta lukio vastaisi tarkoitustaan eli todella toimisi korkeakoulutukseen (amk, yliopisto) valmistavana väylänä. Nyt lukiossa on liikaa tyyppejä, jotka eivät yksinkertaisesti ole liian fiksuja, ja he hidastavat muidenkin oppimista.

Takavuosien koulutustasojen jako oli oikeastaan paljon fiksumpi kuin nykyinen. Lukio akateemista koulutusta tavoitteleville ja ammattikoulu laiskoille ja tyhmille ja siinä välissä opistotaso keskitason massalle. Miksi tämä yleensä piti muuttaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika outoa tietää keskiarvorajat, koska pääsyssä ne ovat vain pieni murunen kokonaisuudesta. Motivaatio, osaaminen, harrastuneisuus - niillä pärjää.

ehkä noi halus tietää keskiarvorajat samasta syystä kuin moni muu: amikseen on joillekin linjoille kuten sähköpuolelle vaikeampi päästä kuin lukioon

mun poika pääsi rimaa hipoen amikseen pari vuotta sitten, alin keskiarvo jolla sähköpuolelle oli siinä koulussa v. 2014 yhteishaussa menty oli 7,8, medialinjalle ei päässyt edes 8:n keskiarvolla, eli jos sössii ysiluokan kevään niin hankala on nykyisin päästä edes amikseen

Amikseen ei ole keskiarvorajoja! Sinne pääsee huonommillakin papereilla, jos kykenee osoittamaan, että tämä on mun juttu. Siellä on sähköpuolella monta alle 6 keskiarvolla.

paitsi suurin osa niistä nuorista on siellä vain hengailemassa koska jossain on oltava

ei amiksessa ole kovinkaan moni kiinnostunut omasta alastaan muutamia autonrassaajapoikia ja ompelityttöjä lukuunottamatta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Onneksi meidän molemmat yläkouluikäiset on kympin oppilaita ja varsinkin matematiikassa ja fysiikassa, joten ei tarvitse edes harkita amikseen menemistä.

Lukio on haasteellinen kaikille, myös noille ns. kympin oppilaille. Oikeastaan lukioiden keskiarvorajat pitäisi nostaa vähintään 8:aan ja mielellään korkeammallekin, jotta lukio vastaisi tarkoitustaan eli todella toimisi korkeakoulutukseen (amk, yliopisto) valmistavana väylänä. Nyt lukiossa on liikaa tyyppejä, jotka eivät yksinkertaisesti ole liian fiksuja, ja he hidastavat muidenkin oppimista.

Takavuosien koulutustasojen jako oli oikeastaan paljon fiksumpi kuin nykyinen. Lukio akateemista koulutusta tavoitteleville ja ammattikoulu laiskoille ja tyhmille ja siinä välissä opistotaso keskitason massalle. Miksi tämä yleensä piti muuttaa?

TOUCHÉ!

Vierailija

Taitaa joku "hienompi" ihminen heittää päästään juttua. Olitteko ulkotapahtumassa jos tupakat suussa? Koulun alueella polttaminenkin on ollut niin kauan tiukasti kiellettyä, että hiukan epäilen.

Terveisin kympin oppilas, joka valitsi amiksen. Lukioon menneet tutut olikin sitten suurin osa niitä lusmuja (pl. erikoistuneen lukion valinneet), lukioihinkin kun tuppaa olemaan nykyään osaan 6-7 keskiarvo. ;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika outoa tietää keskiarvorajat, koska pääsyssä ne ovat vain pieni murunen kokonaisuudesta. Motivaatio, osaaminen, harrastuneisuus - niillä pärjää.

ehkä noi halus tietää keskiarvorajat samasta syystä kuin moni muu: amikseen on joillekin linjoille kuten sähköpuolelle vaikeampi päästä kuin lukioon

mun poika pääsi rimaa hipoen amikseen pari vuotta sitten, alin keskiarvo jolla sähköpuolelle oli siinä koulussa v. 2014 yhteishaussa menty oli 7,8, medialinjalle ei päässyt edes 8:n keskiarvolla, eli jos sössii ysiluokan kevään niin hankala on nykyisin päästä edes amikseen

Amikseen ei ole keskiarvorajoja! Sinne pääsee huonommillakin papereilla, jos kykenee osoittamaan, että tämä on mun juttu. Siellä on sähköpuolella monta alle 6 keskiarvolla.

paitsi suurin osa niistä nuorista on siellä vain hengailemassa koska jossain on oltava

ei amiksessa ole kovinkaan moni kiinnostunut omasta alastaan muutamia autonrassaajapoikia ja ompelityttöjä lukuunottamatta

Niin, sinne menee ne, joilla on korkea keskiarvo, mutta ei mitään tekemistä?

Vierailija

Kuljen amiksen ohi päivittäin. En ole voinut olla kiinnittämättä huomiota tupakoitsijoiden valtavaan määrään...

Toivottavasti kuitenkin opintolinjoille löytyy riittävästi motivoituneita opiskelijoita, jotta saadaan sähkömiehiä, putkimiehiä ym tärkeitä ammattilaisia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat