Lasku opiskelevan lapsen elätyksestä?

---

Sanokaapas, voiko täysi-ikäiselle, opiskelevalle lapselle kasata laskun tämän rahallisesta avustuksesta opiskeluaikana? Tai haastaa käräjille tästä elätyksestä?

Kyse normaalista elämisestä, kotona asumisesta, ruuasta, sairaanhoitokuluista jne.

Kommentit (15)

Vierailija

Kakkosasteen opintoja joudut elättämään, lapsella on siihen oikeus.

Ensin pitää olla sopimus kulujen maksamisista, jotta voisit lähteä laskua käräjillä perimään. Ellei sopimusta ole, saat elattaa vaikka naapurin pirjoa, ilman että hänellä on sinua kohtaan mitään velvollisuuksia,

---

Kiitos vastauksesta! Tarkennan siis vielä, että olen itse tämä opiskellut lapsi, jolle vanhemmat tekevät laskun näin jälkikäteen. :)

Vierailija

Älä asu kotonasi ja huolehdi itse itsestäsi..vanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapsensa kulu 18 vuotiaaseen.ei sen jälkeen.itse voi valita opiskeleeko ammatin ja menee työhön vai vitkutteleeko..sitten täytyy tehdä työtä että saa rahaa opiskella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Tarkennan siis vielä, että olen itse tämä opiskellut lapsi, jolle vanhemmat tekevät laskun näin jälkikäteen. :)

Huh, millainen kusipää yrittää laskuttaa omaa lastaan kasvattamisesta?

Tai no, tiedänhän minä, kun itsekin sain sivumennen kuulla olevani "ainakin 10000 euroa velkaa kasvattamisesta" aikoinaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että kuittaat sitten perinnöstä.

Vierailija

Ei voi jälkikäteen tehdä. Ihan rauhassa voivat viedä asian käräjille. 

Etukäteen olisivat voineet ilmaista, että rahahanat ovat täysi-ikäisenä kiinni. Sitä varten meillä on opintotukijärjestelmä. Täysi-ikäistä ei vanhempien tarvitse elättää. 

Mutta, kun tästä ei ole ollut mitään puhetta, niin sinulla on vilpittömän mielen suoja (juridinen termi) ja et ole korvausvelvollinen vanhemmillesi. 

Mutta miten nyt noin ovat välit tulehtuneet? Siitähän täytyy olla kyse. 

---

Kiitos kaikille vastaajille! Niin tosiaan, kaikki opiskelijan saamat tuet ja lainat kyllä päätyivät aikanaan vanhempien käyttöön. Olin tuolloin juuri aloittanut amk-opinnot. Parin vuoden jälkeen muutin kotoa pois, kun ymmärsin tilanteen vääryyden.

Nyt vanhemmillani on rahavaikeuksia ja olettivat että jälleen taas maksan. En suostunut enkä perheellisenä tätä voikaan tehdä. Maksan lisäksi yhä heidän nimiini tekemiä lainoja. Katkaisivat välit ja uhkasivat tällä laskulla ja oikeudella.

Helpottavaa tietää, ettei laskulle ole perusteita. Säikähdin ja epäilin jo omaakin järjenjuoksua. :)

Vierailija

Olen ennenkin kuullut vastaavaa. Lähipiirissäni eräs mies kertoi, miten hänen äitinsä oli alkanut vaatimaan rahoja siitä, että oli elättänyt lapsensa? Ihan järjetöntä. Hän oli selittänyt asiaa niin, ettei ollut ymmärtänyt kuinka paljon menee rahaa kahden lapsen elätttämiseen.. Hohhoijaa. No tämä mies lupasi ettei maksa pennin pyörylää, mutta tämä hänen sisarensa kuuliaisesti maksaa osamaksu- tyyliin äidilleen aiheuttamiaan kuluja takaisin.
Tarkennan vielä, että puhutaan nyt siitä syntymästä 16-17 vuotiaaseen saakka maksetuista asioista. Ruoasta, lääkärikuluista, ihan kaikesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat