Artek ruokapöytä valkoisella laminaatilla ONGELMA
Hei!
Mulla on Artekin pöytä valkoisella iki-levyllä/laminaatilla ja siihen on tullut paljon jälkiä aterimista, ei syviä naarmuja vaan sellaisia harmaita viivoja. Millä saisin ne pois? Onko täällä ketään jolla sama pöytä tuolla valkoisella iki-levyllä tai miksikä sitä kutsutaan. Oma pöytäni on jo vm -87. En tiedä millä kaikella uskallan pintaa putsata jotta se ei vahingoittuisi.
Kommentit (20)
Kiinnostaisi minuakin. Mulla on mustapintainen pöytä vuodelta 1937.
En kyllä taida uskaltaa ainakaan vielä mihinkään hiomahommiin. Taikasientä on nyt muutamat ehdotellut mutta sehän myös ns hioo pintaa.
Mä en kyllä lähtisi hiomaan ja lakkaamaan. Se vaurioittaa entistä enemmän.
Löysin netistä Metropolia-opinnäytteen "Aino Aallon suunnitteleman linoleumipintaisen pöydän konservointi ja restaurointi" :)
Täytyypä syventyä paremmin tuohon opinnäytetyöhön :)
Vierailija kirjoitti:
Löysin netistä Metropolia-opinnäytteen "Aino Aallon suunnitteleman linoleumipintaisen pöydän konservointi ja restaurointi" :)
Tuolla Metropoliassa on tosiaan tuo konservointilinja (yksi viimeisistä). Tekevätköhän oppilastöitä?
Universal Stonella puhdista, se poistaa hellävaraisesti pintanaarmuihin kertyneen lian ja naarmut häviävät niin huomaamattomiin ettei niitä enää erota. Samalla koko pöytä puhdistuu ja näyttää vuosikymmenen uudemmalta. Testattu ja todettu toimivaksi.
mistä Universal Stonea voi ostaa?
Veikkaan että Metropolia kyllä ottaa oppilastöitä tehtäväkseen.
Löytyisikö vielä vinkkejä? Tärpätti on myös yksi vaihtoehto.
Fiskarsin halkaisukirves, muutama kerta riittää!
Onko universal stone sama tai saman tyyppinen kuin taikasieni? Taikasienihän on erittäin hankaava, en kyllä suosittelisi tällaiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Onko universal stone sama tai saman tyyppinen kuin taikasieni? Taikasienihän on erittäin hankaava, en kyllä suosittelisi tällaiseen käyttöön.
tietoa löytyi vaivatta:
https://www.siivous.fi/yellowservice/tuote/6721/universal-stone-yleispu…
tuota voisi ehkä varovaisesti kokeilla.
Mulla on ollut Tällin IKI levyjä käytössä ravintolassa pöytinä kohta 10v eikä mitään jälkiä ole vieläkään. Tiedä sitten mitä eroa noilla IKI levyillä on laadussa vai onko edes mitään...
https://www.tallioy.com/tuotteet/laminaattijalosteet-sisatiloihin/maara…
Vierailija kirjoitti:
Linoleum ei ole samaa kuin ikilevy-laminaatti.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä taida uskaltaa ainakaan vielä mihinkään hiomahommiin. Taikasientä on nyt muutamat ehdotellut mutta sehän myös ns hioo pintaa.
Riittävästi taikasieniä niin nistä naarmuista voi nähdä vaikka mitä maailmoja. Tämän jälkeen et enää raaski hioa niitä pois.
Kokeile sitä taikasientä vaikka pöydän kulmaan pienelle alueelle.
Minulla on mattapintainen laminaatti työtaso keittiössä ja ihan keittiöfirma käytti sitä asennuksen jälkeen. Olen sillä menestyksekkäästi poistanut vaikeita tahroja.
Linoleum TODELLAKIN eri asia kuin ikilevy
Hio pinta ja lakkaa, se on taas kuin uusi.