OPISKELIJA vs TYÖTÖN vs TYÖSSÄKÄYVÄ.TULOISSA EI MITÄÄN EROJA LOPPUPELEISSÄ!

Vierailija

Jos työssäkäyvä 70 000 tienaava saa käteen kuussa 2000 ja 50 000 tienaava 1600 euroa kuussa.Tuohon ylempään tuloon tarvitaan meillä jo työtä joka toinen viikonloppu.
Itse tienaan vanhempainvapaalla 880 verojen jälkeen ja lapsilisät.
Ei taida työtön saada paljon vähempää,varsinkaan kun menot on 0.
Huijataanko suomessa työssäkäyvää?

Kommentit (15)

Vierailija

Lisätään listaan vielä ELÄKELÄISET ja YRITTÄJÄT, eräitä poikkeusyksilöitä lukuunottamatta. Mutta onhan sellaisia työssäkäyvissäkin.

Vierailija

On sulla kovat veroprosentit jos käteen jää 70000 eurosta 2000 euroa/kk. kuukausiansio on nimittäin n. 5400 euroa joten veroja menisi yli 50% joka ei voi pitää mitenkään paikkaansa.

Vierailija

No mä saan opiskelijana 300€ vähemmän kuukaudessa kuin mitä sain työttömänä ollessani. Ja ihan kelan rahoilla molemmissa tapauksissa.

Vierailija

Kyllä. Suomessa huijataan työssäkäyvää. Ottakaa huomioon, että törkeän kovan veroprosentin lisäksi menee vielä ~7% brutosta erilaisiin sosiaaliturvamaksuin. 

Vierailija

En nyt oikein ymmärtänyt avausta... 
Toki sen myönnän, että sillä ei välttämättä juurikaan ole tulollisesti eroa, oletko työtön vai työllinen, jos työt tarkoittavat pieniä osa-aika- ja silpputöitä. 
Mutta minusta on hedelmätöntä verrata työttömän ja kokoaikatyöläisen tuloja toisiinsa. Työssäkäyvä saa taatusti tassuun enemmän kuin tavan työläinen, joka nauttii ihan perustyöttömyystukea eikä ansiosidonnaista (joka sekin päättyy aikanaan). 

Vierailija

Mistähän ap on saanut nuo käteen jäävät tulot? Minun bruttotuloni ovat 60000 euroa vuodessa, ja saan käteen reilut 3100 euroa kuukaudessa. Minulla ei ole mitään muita vähennyksiä verotuksessa kuin ay-liikkeen jäsenmaksu.

Vierailija

Sama summa on tilillä päivää ennen palkkapäivää.

Olen ollut työttömänä , opiskelijana, äitiyslomalla, hoitovapaalla, opintovapaalla ja töissä, nyt osa-aikatöissä.

Vakio kun, päivää ennen palkkapäivää on sama summa tilillä. Poikkeuksena kun menin töihin ja pääsin taas rahan makuun, ensimmäiset kuukaudet raha riitti just ja just kun oli niin paljon ostettavaa. Mutta muuten, tilillä summa on vakio. Sitä käytetään vain paljonko rahaa on.

Vierailija

Laskin tässä juuri, että kun käyn töissä palkkani on bruttona 2700e. Siitä verot, kaikki muut maksut mitä meillä on töissä, bensat kun töihin on päivässä 100km. Jos ja kun olisin työtön, saisin asumistukea runsaan satasen ja kaikki matkakulut pois. Ansiosidonnaisella tuloni olisivat lopulta satasen pienemmät kuin töissä ollessa.

Vierailija

Sinua ainakin on huijattu.  50 000 e/vuosi (brutto) tekee n, 2500 e/kk (netto). Jos saat vähemmän, niin sinua on kusetettu. Työssö äynnin järkevyys loppuu n. 1500 e/kk palkkaan, Silloin saattaa juuri ja juuri päästä samoihin nettoansioihin, kuin mitä sosiaaliturva takaa muutenkin. Kalliissa kaupungissa tuokaan ei riitä, sillä siellä sossun avustusta asumiseen saa enemmän.

Vierailija

Työtön saa Suomessa maksimissaan 1135,5. Olettaen, että henkilö asuu Helsingissä ja saa maksimiasumistuen 406,4 ja vuokra huomioidaan maksimissaan 650 asti (vai onko se jo noussut?) Eli vuokran jälkeen jää 485,5, eli toimeentulotuen verran.

Vierailija

Opiskelijalapseni saa kuukaudessa tukia 762 e/kk (josta lainan osuus 400 e)

Minun nettopalkkani on 2800 e/kk

Minun mielestäni sellaista loppupeliä ei ole, jossa nämä summat ovat yhtä suuria

Vierailija

Olen itse työtön ja avopuolisoni opiskelee.  Joudumme Kelan etuuksien lisäksi hakemaan myös toimentulotukea jotta pärjäämme ja saisimme kuukautta kohti elää "vähimmäismääärällä" joka on kahdelle ihmiselle laskettu.

Laskujen jälkeen (vuokra, vesi, molempien pienet puhelinlaskut ja nettilasku) jää molemmille vaihtelevasti käyttöön kuukaudessa keskimäärin. 270euroa.  Tästä maksan itse vielä opintolainaa 30e/kk pois. Eli meille jää kuukaudessa ruokaan ja vapaa-aikaan ja muuhun kodintavaraan ym noin 500euroa suurinpiirtein.

Eihän tuolla nyt juhlita ja leveästi eletä mutta kyllä tuo nyt tavalliseen elämiseen riittää jossa kotiruokaa tehdään ja kerran tai kaksi kuussa voi käydä pizzalla, ostaa uuden puseron tai viettää kerran kuussa baari-illan laskematta joka tuoppia onki siihen varaa.

Olen itse joutunut aina pärjäämään pienellä rahalla (opiskellessa ja ollessa työtön) joten olen myös työttömänä ollessa onnistunut tuosta  rahasta jopa toisinaan säästämään sivuun muutaman kympin. Vuodessa sain työttömänä sossupummilaisena sivuun useita satoja euroja, lähemmäs 1000e. Ja tällä rahalla pystyin lähtemään viikon etelänmatkalle viime kesänä.

Monet ystäväni käyvät normaaleissa töissä ja tienaavat verojen jälkeen käteen jää vähintään 2000e. Asuvat vuokralla ja laskujen jälkeen käteen jää silti kuukautta kohti 1400-1500e . Silti nämäkin ystävät ihmettelivät miten työtön voi säästää vuodessa yli 800e ja lähteä viikoksi etelään kun he eivät edes voi. Ja miten väärin se on. Ja samat ihmiset eivät yhtään mieti rahankäyttöään. Ostavat usean kerran viikossa uusia vaatteita, joka viikonloppu baareilevat perjantaina ja lauantaina ja kaupassa nappaavat milloin mitäkin koriin katsomatta lainkaan hintaa.

Olen itse vähävaraisena tottunut toiseen ja siksi minun on helppo saada säästettyä. Jos tienaisin verojen jälkeen 2000e yksinasuvana ja laskujen jälkee käteen jäisi vielä 1500e kuukauden elämiseen niin mulla olisi aika nopeesti ulkomaanmatkanverran säästössä, kovin montaa palkkaa ei tarvitsisi odottaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat