Miksi synttäreiden vietto pitäisi lopettaa kun lapsi täyttää 10v?

Vierailija

Onko tähän jokin perusteltu syy? Onko se vain yleinen käytäntö?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minä lopetin kaverisynttärit siksi, että johonkin oli pantava raja ja ne kaverisynttärit oli muutenkin niin rasittavia.

En ole tiennyt, että on yleinen raja. Itse päätin sen esikoisen kohdalla siksi, että synttärit olivat jo kilpavarustelua ja kaverit kiristi toisiaan, että jos et tee sitä tai tätä, niin sua ei kutsuta. Puhalsin oman perheen kohdalla pelin poikki ja päätin, että yhtään kaverisynttäreitä ei vietetä, kun lapset täyttää kymmenen vuotta

Vierailija

Minä lopetin itse... aikaa tuosta on yli 30v. Alkoi vain tuntua typerältä.

Oma lapsi on nyt 8 ja saa ihan itse päättää milloin lakkaa juhlimasta. Omasta mielestä voisi pikkuhiljaa vähentää vierasmäärää vaikka sinne viiteen, mutta ei taida ehdotus vielä mennä läpi.

Vierailija

Ei ole käytäntönä ainakaan meidän nurkilla Helsingissä. Tyttö on 6 luokalla ja kaikki luokan tytöt ovat viettäneet 12-v kaverisynttäreitä ja 13-v synttäreistä jo puhutaan ihan itsestään selvänä asiana.

Vierailija

Meilläpäinkin osalla kuulostaa olevan tuo rajana. Aika moni silti pitää vanhempanakin juhlat. Juuri oli 12v tyttöni kaverinsa synttäreillä.

Mä olen sanonut lapsille, että saavat pitää kaverisynttärit niin kauan kuin haluavat. Synttärit on kerran vuodessa, mikä olisikaan mukavampi tapa viettää se kuin kavereiden kans juhlien? Miksi ison lapsen merkkipäivää ei "saisi" juhlia? Juhliihan aikuisetkin.

En siis ymmärrä tuota, että jossain tietyssä iässä se lopetetaan. Muutenkin harmaata tämä arki aina.

Vierailija

Ei meillä mitään varsinaista rajaa ole ollut, mutta lapset itse ovat siinä 12-vuotiaina itse vetäytyneet tällaisista "lastenkutsuista".  

Sitten siirtyvät leffailtoihin ym. omaehtoisiin juhlistamisiin. 

On niitä kotonakin tämän jälkeen järjestetty iltajuttuina ja siten, että vanhemmat ovat poissa. Se alkaa yläasteikäisillä tietysti olla ihan ehdoton vaatimus. 

Vierailija

Meillä lapset halusi itse lopettaa kaverisynttärit suunnilleen tuohon ikään. Sen jälkeen ovat käyneet kaverin kanssa vaikka leffassa ja syömässä synttärin kunniaksi, tai sitten ei mitään.

Lähisukulaisille on tarjottu kahvit kyllä ihan täysikäiseksi saakka. Mukava tapa nähdä niitä isovanhempia vähän pidemmältäkin.

Vierailija

Täh? Ei meillä ole 10v:nä lopetettu. Mun lapsuudessa sukusynttäreitä järjestettiin rippi-ikään asti niin että kutsuttiin koko suku. Sen jälkeen enää vain isovanhemmat ja kummit siihen asti että muutin omilleni. Edelleen aina omille synttäreilleni leivon kakun ja pyydän vanhempani ja veljeni sekä isovanhempani kahville. Kavereita saattaa tulla rääppiäisille mutta se nyt ei ole enää niinkään suuri juttu. Tänä vuonna ei käyty mutta yleensä ollaan käyty serkun vaimon kanssa baarissa kun meillä on 2pv välein synttärit. 

Kaverisynttäreitä vietettiin mun lapsuudessa kyllä aina. Kotona niitä vietettiin niin kauan kun halusin (oisko ollu jonnekkin just noille hujakoille). Sen jälkeen vietettiin synttäreitä sitten vaikka uimahallissa tai jossain ravintolassa. Sitten mitä vanhemmaksi tultiin niin sitä enemmän ne tietysti alkoi olla vähän pienimuotoisempia ja niin että mukana vain parhaat kaverit (käytiin vaikka leffassa).

Ei mun mielestä ole mitään syytä lopettaa synttäreitä 10-vuotiaana. Mun tytär on vasta 2,5v mutta hän kyllä tulee saamaan synttärinsä niin kauan kuin kotona asuu :)

Vierailija

Meilläkin saa lapset kutsua kavereita juhlimaan niin pitkään kun haluavat mutta tähän asti ollaan pidetty vain kotisynttäreitä. Keskimmäinen, nyt 10 vuotias, haluaa seuraavaksi Megazone-synttärit ja sen olen hänelle luvannut.

Esikoinen on nyt 15 vuotias ja piti viimeiset kaverisynttärit 10 tai 11 vuotiaana, sen jälkeen kävi yhtenä vuonna muutaman kaverin kanssa hohtokeilaamassa & syömässä mutta nyt pariin-kolmeen vuoteen ei ole halunnut kavereiden kanssa juhlistaa. Sukulaiset kutsutaan edelleen kyllä juhlimaan, niin pitkään kun lapsi itse haluaa.

Nuorimmainen on vasta 6 v eli vasta kahdet kaverisynttärit takana. Kovasti jo seuraavia suunnittelee vaikka juuri vasta tuon 6v täytti.

Vierailija

Meilläkin loppuivat lastenjuhlat 10-vuotiaina. Sen jälkeen on toki synttäreitä vietetty, mutta lapset ovat kutsuneet vain parhaimmat kaverinsa ja ohjelmana on ollut mm leffa+pizzaa, Linnanmäkireissu, carting-ajo yms. Eli ei enää 10 v jälkeen lastenjuhlia täytekakkuineen, karkkeineen, ilmapalloineen, serpentiineineen ja ohjattuine leikkineen. 

Vierailija

En minäkään ymmärrä. Joillain ihmisillä tuntuu olevan aika tarkaa tuon kanssa, että 10v-synttärit on viimeiset kaverisynttärit, jotka lapselleen järjestää. Itse kuuntelin vasta muutamaa 11v tyttöstä kuskatessani, kun mietiskelivät, millaiset 12-synttärit haluaisivat järjestää. Eli meillä näyttäisi ainakin kaverisynttärit jatkuvan vielä... Ja ne 11v-synttäritkin järjestettiin siis.

Ei ne nyt enää niin paljon ole mitään ohjelmallisia lastenjuhlia tässä iässä, mutta jotain tekemistä aina on keksitty.

Vierailija

Suunnittelen juuri omia 47 vuotias kaverisynttäreitäni, lapset ovat juhlineet ja saavat juhlia syntymäpäiviään niin kauan kuin haluavat. Ei niitä juhlan aiheita mielestäni ole liikaa tässä elämässä joten mielelläni järjestän juhlia ja osallistun sellaisiin aina kun joku niitä toivoo tai järjestää :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meilläkin loppuivat lastenjuhlat 10-vuotiaina. Sen jälkeen on toki synttäreitä vietetty, mutta lapset ovat kutsuneet vain parhaimmat kaverinsa ja ohjelmana on ollut mm leffa+pizzaa, Linnanmäkireissu, carting-ajo yms. Eli ei enää 10 v jälkeen lastenjuhlia täytekakkuineen, karkkeineen, ilmapalloineen, serpentiineineen ja ohjattuine leikkineen. 

... öh miksi serpentiini- ja täytekakkujuhla määritellään LASTENjuhlaksi? Kyllä aikuisetkin syövät kakkua kemuissaan. Ja opiskelijabileissä on pelejä, haasteita ja leikkejä. Miten niin 11-vuotias on yhtäkkiä niiiin iso, ettei enää perinteiset kekkerit käy? Siis onko se jotenkin lapsellista, vai? Onko 11v. vielä edes teini?  Tapahtuuko sen vuoden 10-11 aikana joku suurkehitys? Entä miksi joku aiemmin määritteli, että tietenkin aikuisten olisi oltava poissa kotoa, kun 13 v. pitää synttärinsä? Miksi? Hommaatko niihin bileisiin booliviinat ja kondomitkin? 

Onko tässäkin nyt joku ihmeen kiire muuttua äkkiä teiniksi ja täysi-ikäiseksi ja muuttaa pian pois kotoa? Nykyvanhemmat sysäävät itse lastensa niskoille syyllisyydentunteen lapsellisuudesta sekä kiireen, jolla pitäisi kasvaa äkkiä ja itsenäistyä, koska muuten se on niin nolooo ja lapsellista! Vai haluavatko vanhemmat vain sitä omaa aikaa ilman lapsia niin kiihkeästi, että pikkuteinit työnnetään kadulle jo 13-vuotiaina? Miettikää!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

... öh miksi serpentiini- ja täytekakkujuhla määritellään LASTENjuhlaksi? Kyllä aikuisetkin syövät kakkua kemuissaan. Ja opiskelijabileissä on pelejä, haasteita ja leikkejä. Miten niin 11-vuotias on yhtäkkiä niiiin iso, ettei enää perinteiset kekkerit käy? Siis onko se jotenkin lapsellista, vai? Onko 11v. vielä edes teini?  Tapahtuuko sen vuoden 10-11 aikana joku suurkehitys? Entä miksi joku aiemmin määritteli, että tietenkin aikuisten olisi oltava poissa kotoa, kun 13 v. pitää synttärinsä? Miksi? Hommaatko niihin bileisiin booliviinat ja kondomitkin? 

Onko tässäkin nyt joku ihmeen kiire muuttua äkkiä teiniksi ja täysi-ikäiseksi ja muuttaa pian pois kotoa? Nykyvanhemmat sysäävät itse lastensa niskoille syyllisyydentunteen lapsellisuudesta sekä kiireen, jolla pitäisi kasvaa äkkiä ja itsenäistyä, koska muuten se on niin nolooo ja lapsellista! Vai haluavatko vanhemmat vain sitä omaa aikaa ilman lapsia niin kiihkeästi, että pikkuteinit työnnetään kadulle jo 13-vuotiaina? Miettikää!

Aikuinen voikin tehdä ihan mitä haluaa, jopa poskettoman lapsellisia asioita. Meillä on tuossa 10 vuoden iässä (nuorempi jo 9-vuotiaana) alkanut pitää lastenjuhlia jollain tapaa noloina ja itse halunneet luopua lastenjuhlista. Varmaan kavereillakin on ollut vaikutusta asiaan ja ovat tuossa iässä mieluummin lähteneet muutaman parhaimman kaverin kanssa vaikkapa Linnanmäelle laitteisiin pyörimään kuin kutsuneet koko luokan kotiin leikkimään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Aikuinen voikin tehdä ihan mitä haluaa, jopa poskettoman lapsellisia asioita. Meillä on tuossa 10 vuoden iässä (nuorempi jo 9-vuotiaana) alkanut pitää lastenjuhlia jollain tapaa noloina ja itse halunneet luopua lastenjuhlista. Varmaan kavereillakin on ollut vaikutusta asiaan ja ovat tuossa iässä mieluummin lähteneet muutaman parhaimman kaverin kanssa vaikkapa Linnanmäelle laitteisiin pyörimään kuin kutsuneet koko luokan kotiin leikkimään. 

Vielä tähän, että en mä ole lapsia päästänyt keskenään Linnanmäelle vaan on niissä ollut aina aikuinen mukana. Mistään oman ajan tarpeesta ei siis ole kyse vaan siitä, että lapset eivät ole enää halunneet lastenjuhlia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat