Säästöhenkivakuutuksista..
Olemme miettineet erilaisia vaihtoehtoja alkaa säästämään lapsellemme omaa " pesämunaa" . Aikaisemmin tiedän olleen olemassa säästöhenkivakuutuksia jotka kasvavat kuukausimaksuista ja kun lapsi sitten esim. 18-vuotiaana saa nostaa rahan itselleen summa voi olla suht kivakin. Onko kellään tällaista ja mistä vakuutusyhtiöistä sellaisia tarjotaan? Oletteko keksineet jotain muita hyviä tapoja säästää lapsellenne rahaa? Onko kellään tietoa lapsilisien säästämisestä, jos esim. laittaa lapsilisät erilliselle tilille niin täytyykö lapsen maksaa jotain veroa saadessaan rahat aikanaan itselleen?
Huh, siinäpäs kysymyksiä.. kiva jos joku jaksaa vastata.
Kommentit (3)
jossa säästösumman voi sitoa osakkeisiin ja korkorahastoon haluamassaan suhteessa.
Riippuu tietysti säästäjästä (vanhemmista) mikä ratkaisu on hyvä, mutta monelle sopii vakuutussäästäminen.
Säästö tai sijoitusvakuutuksen edut tulee juuri tuossa lahjaverotuksessa (ei tarvitse maksaa lapsilisien kokoisilla summilla) ja suurin etu on se, että vakuutuksen voi tehdä siten, että sen haltija on kokoajan huoltaja, eli esim. 18-vuotiaanakaan ei voi niitä nostaa, jos vanhemmat katsovat, että lapsi ei vielä ole kypsä niitä vastaanottamaan (eli jos lapsi on kiinnostuneempi huonojen kamujen kanssa hengailusta ja säästöt menisivät harakoille, voi jatkaa säästöaikaa) Sopimukset voi räätälöidä yksilöllisesti ja huoltaja voi muuttaa niitä itse, toisin kuin jos raha on jo lapselle suoraan lahjoitettu.
t. viilis :)
rahat ovat sitten samantien lapsen omia rahoja, ja tietääkseni molempien huoltajien suostumus tarvitaan, jos halutaan tehdä muutoksia tai nostoja. Tämä on aika hankalaa, ja toisaalta lapsen omia rahoja ei saisi sijoittaa riskisijoituskohteisiin. (lapsilisä tosin on äidin rahaa, ennen lahjoitusta)
Kannattaa kysyä pankista.
Olen vähän itsekin mietiskellyt ja selvittänyt asiaa. Jos lapsilisän (oletus 100 euroa) siirtää joka kuukausi lapsen tilille, lahjaveroa joutuu maksamaan. Summa ylittää sallitun 3400 euroa / 3 vuotta / lahjanantaja. Tämä siis silloin, jos lapsilisä laitetaan aina esim. äidin tililtä (lahja äidiltä). No, saikohan tästä nyt mitään selvää...
Tuolta kannattaa käydä katsomassa.
http://vero.fi/nc/doc/download.asp?id=583;31871
Itse olen mieheni kanssa ajatellut jotain rahasto / osakesäästämistä, mutta vaikeita päätöksiä nämä ovat. Pankkitilillä rahat eivät oikein pääse kasvamaan. Vakuutussäästämisestä en osaa sanoa mitään. Kannattaa mennä pankkiin vaan juttelemaan eri vaihtoehdoista.
Toivottavasti tästä oli jotain apua.