Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En suostunut työterkkarilla vaa'alle, koska olin vihainen ed. punnituksesta

Vierailija
11.11.2015 |

Vaihdoin työpaikkaa, kun lapseni täytti vuoden ja kävin työterveystarkastuksessa. Painoin silloin 79 kg ja olen 165 cm. Terkkari antoi laihdutusohjeet ja suorastaan töykeästi vihjaili, että monet naiset käyttävät raskauskiloja tekosyynä lihomiselle. Sain ohjeet laihduttaa puoli vuotta ja noin 2 kg kuukaudessa. Naama punaisena kuuntelin ohjeita lautasmallista ja oikeasta syöntirytmistä. Akka ei kertaakaan kysynyt, haluanko laihduttaa. Sanoi, että varaa aika puolen vuoden päähän, niin katsotaan, onko tavoite saavutettu. En koskaan varannut sitä aikaa. Nyt olin jälleen työterveystarkastuksessa, jossa pyydettiin vaa'alle. En todellakaan suostunut. Terkkari kysyi: "Onko arka aihe? Sinähän näytät nykyään niin paljon paremmalta kuin viimeksi tarkastuksessa. Kilojakin varmaan lähtenyt reilusti." Siis miten se akka voi sanoa noin? Todella töykeää. Tiedän painavani alle 70 kiloa nykyisin, mutta ne raskauskilot vain ovat lähteneet yöunien parannuttua ja rankan pikkulapsivaiheen helpotuttua. Eikä minulle ole tärkeää, olenko nyt paremman näköinen kuin ennen, koska en ole niin pinnallinen tyyppi. Onko muilla kokemusta vastaavista tilanteista? Tai työterveyshoitajan kommenteista?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava on lihava, ja lihavuus on hengenvaarallista.

Lihavuus ei muutu normaalipainoksi jos siitä vaikenee. Kuka muu kun terkkari siitä sitten sanoisi? Lihava ei kestä totuutta, mutta totuus on se, että sinne läskin taakse ei pääse piiloon vaikka kuinka yrittää.

Lhava tietää olevansa lihava, mutta kukaan ei saa sanoa sitä ääneen, varsinkaan terveysalan ammattilainen.

Hohhoijaa.

Väsyttääkö paasaaminen? Perjantai-ilta eikä muuta tekemistä kuin haukkua lihavia ja haukotella?

Vierailija
62/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla työterveyshoitajana on kyllä aika erilainen lähestymistapa painonhallinta-asioissa. Kerron niistä mahdollisuuksista, joilla voin asiakasta tukea painonpudotuksessa ja matkassa kohti terveellisempää elämää, MIKÄLI potilas on siihen halukas. Ja usein he palaavatkin asiaan, kun ovat vaihtoehtoja haudutelleet.

Tuollainen ap:n kohtaama terveysterrorismi on aikuisen ihmisen aliarvioimista, jolla terkkari nostaa itsensä jollekin ihme jalustalle. Huono maaperä lähteä enää rakentamaan yhtään mitään tuollaisen saarnan jälkeen.

Onneksi sinä olet alalla. Kunpa olisit minun terkkarini! Ehkä loukkaannun herkästi, mutta meitä asiakkaita on myös erilaisia. Jos jollekin voi sanoa pamauttaa suoraan, että näytät paljon paremmalta kuin viimeksi ja kilojakin lähtenyt varmaan reilusti, niin minua se pelkästään loukkasi. Samoin kun se laihdutusohjeryöppy ensi tapaamisella. Minulla on tapana suhtautua arvostavasti toisiin ihmisiin ja samaa odotan heiltä.

-ap

Ja millähän tavalla tämä terveydenhuollon ammattilainen ei sinua arvostanut? Kysympähän vaan.

Vaikken ole ap, niin alkaa ärsyttää tämä kysympähän vaan-tyyppi. Mikset opettele edes kirjoittamaan oikein, koska sinun kysympä-kommentointisi tunnistetaan. Kumpa, kysympä, niimpä. Kuka aikuinen ei tajua, että se on: kysynpähän vaan? Kysym sinulta tätä vaan.

Niin, tapanani on tosiaan kirjottaa puhekielellä täällä aaveella. Deal with it, babe.

Niin just, onhan "terveydenhuollon ammattilainen" todellinen puhekielinen ilmaisu. Säälittävä yritys näyttää fiksummalta kuin on. Hohhoijaa sullekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus ei muutu normaalipainoksi jos siitä vaikenee. Kuka muu kun terkkari siitä sitten sanoisi? Lihava ei kestä totuutta, mutta totuus on se, että sinne läskin taakse ei pääse piiloon vaikka kuinka yrittää.

Lhava tietää olevansa lihava, mutta kukaan ei saa sanoa sitä ääneen, varsinkaan terveysalan ammattilainen.

Hohhoijaa.

Hohhoijaa itelles, hanki kirkasvalolamppu tai vaikka elämä!

Mulla on molemmat, ja vaaka näyttää edelleen normaalipainoa. Mites sulla? Kalikka kalahti?

Vierailija
64/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Väsyttääkö paasaaminen? Perjantai-ilta eikä muuta tekemistä kuin haukkua lihavia ja haukotella?

Lihava saa haukkua terkkaria, mutta lihavaa ei saa sanoa lihavaksi. Säälittävää. Tässäkin ketjussa taas näkee kuinka lihavuus vaikuttaa aivoihin. Ei toimi, ei.

Vierailija
65/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Läskin taakse piiloon? Pliis! Voisit vähän muokata noita iloisia lausuntojasi, ilopilleri! Ja mukavaa illanjatkoa sinulle myös, hohhoijaa-tyyppi. Säälin sinua, kun elämäsi on niin tyhjää, kuten ajatuksesi. Minä voin laihtua, mutta sinusta tuskin koskaan tulee positiivista ihmistä.

Vierailija
66/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Mulla on molemmat, ja vaaka näyttää edelleen normaalipainoa. Mites sulla? Kalikka kalahti?

Jaa mää vai? Olen ap. Enkä pidä sinusta, kuten ilmeisesti eivät muutkaan täällä kommenteista päätellen...

Vierailija
67/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Jaa mää vai? Olen ap. Enkä pidä sinusta, kuten ilmeisesti eivät muutkaan täällä kommenteista päätellen...

No, sullahan se paino-ongelma ja vihaongelma oli, aloituksesta päätellen. Opettele pitämään itsestäsi, helpottaa muiden kohtaamista. Äläkä selittele, vaan toimi, kyllä se siitä.

Vierailija
68/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä en nyt tajua? Minkälaisiin työpaikkoihin on noin tärkeää tuo paino?  Joo malli tai missi jne. 

Ymmärrän tuon terveyspointin, mutta onko tosiaan noin rajua työhönhaku nykyään että painot ja pituudet  lasketaan. Ammattitaidolla ei siis ole väliä?

Vierailija
69/76 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän hämilläni kun teillä noin kummallisia kokemuksia ylipaino/lääkäri/terkkari.

Olen 47v 170cm ja painan 75kg. Eli pullukka ja läski jne. Minulle ei koskaan ole lääkärit tai terkkarit  sanonut mitään ikävää, ei laihdutusjuttuja, ei vittuiluja. Röökinpoltosta huomauttelevat joskus. Teen töitä todella paljon, mutta pidän myös pitkiä lomia. Ehkä kannattaisi tsekata jos joku muu lääkäri ois eri mieltä?

Vierailija
70/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo terkkari ajattelee olevansa tehokas. Siis suoraan asiaan ja asia hoitoon? Pohjanmaalla asuessani kauhistuin joskus, kun törmäsin liian suorapuheisiin ihmisiin. Minusta se oli jo töykeää, mutta heillä oli periaatteena sanoa asiat suoraan, eikä siitä saanut loukkaantua.

Vierailija
71/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän hämilläni kun teillä noin kummallisia kokemuksia ylipaino/lääkäri/terkkari.

Olen 47v 170cm ja painan 75kg. Eli pullukka ja läski jne. Minulle ei koskaan ole lääkärit tai terkkarit  sanonut mitään ikävää, ei laihdutusjuttuja, ei vittuiluja. Röökinpoltosta huomauttelevat joskus. Teen töitä todella paljon, mutta pidän myös pitkiä lomia. Ehkä kannattaisi tsekata jos joku muu lääkäri ois eri mieltä?

Eihän sinulla ole juurikaan ylipainoa! Jos vaaka alkaa näyttää yli 80 kg, niin kyllä ne voivat aktivoitua.

Vierailija
72/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terkkari sanoo, että asiakas näyttää "paremmalta", se tarkoittaa siinä asiayhteydessä vain yhtä asiaa: asiakas näyttää terveemmältä. Mitä pinnallista siinä on? 

En tajua ap:n purnaamista ollenkaan. Tai tajuanhan minä: kun on kovin minäkeskeinen, niin eihän sitä kestä muuta kuin kehuja ja imartelua. Asiallinen puhe koetaan vittuiluksi. Jos ap olisi päättänyt avata suunsa ekassa tarkastuksessa hän olisi voinut mainita huonot yöunet ja rankan vauvavaiheen ylipainonsa taustalta. On ehdottoman rankkaa, jos lapsi ei opi nukkumaan ja silloin sitä mielellään hakee lisäenergiaa tarpeettomasta syömisestä. Se on inhimillistä, mutta ei silloin enää ole kyse mistään raskauskiloista (lapsi jo vuoden). 

Teinimäisen käytöksen sijaan ap olisi voinut tehdä yhteistyötä työterkkarin kanssa, terkkari teki vain työtään. 

Vierailija
73/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin aloituksesi ap, jäin ihmettelemään, mikä siinä terveydenhoitajan käytöksessä oikein oli mielestäsi loukkaavaa. Taisi vain olla niin, että suorat sanat osuivat arkaan paikkaan. Vai oletko jonkinlainen mimosa, jolle ei saa sanoa mitään, minkä tulkitset negatiiviseksi tai arvosteluksi. Pitäisi vain hymistellä, että niinhän se on, että joillakin ne raskauskilot lähtevät kovin hitaasti. Jos olet tervepäinen aikuinen, niin ymmärrät kyllä, että hoitaja puhui siitä, mistä oli huolissaan. Hänen tehtävänsä on auttaa ihmisiä parantamaan elintapojaan.

Vierailija
74/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WHO:n mukaan ylipaino on 5:nneksi suurin terveysriski. Sen edelle menevät korkea verenpaine, tupakointi, korkea verensokeri ja vähäinen fyysinen aktiivisuus. Olisi kiintoisaa seurata, motuavatko nämä terkkarit yhtä paljon näistä muista terveysriskeistä vai onko siinä painossa vaan jotain erityistä, että siihen jaksetaan suunnata se energia.

Kyseenalaistan myös BMI:n terveydenmittarina. Se ei paljasta viskeraalista rasvaa, eikä mitään noista ylläluettelemistani top 4 terveysriskeistä. Muita elämäntapoihin liittyviä terveysriskejä ovat kolesterolien suhde, alkoholin käyttö, unen laatu ja määrä sekä stressi. Todennäköisesti jos unohdettaisiin se painoindeksi ja keskityttäisiin elämänhallintaan kokonaisuudessaan se painokin asettuisi sinne mihin se kuuluukin.

Minulle saarnasi myös korkeasta verenpaineesta ja tupakoinnista.

En loukkaantunut siitäkään.

T: 2, jonka mielestä tuo on työterveyshoitajan työtä, ei mitään henkilökohtaista läskijihadismia

Vierailija
75/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivinen mäkätys oikeasti auttaa aika harvaa. Jos olisi kannustava ote ja tasavertainen kohtaaminen, niin jotain voisi syntyä, siis jotain hyvää. Minä vihasin koulussa liikuntaa, koska olin kömpelö ja motoriikka kehittyi hitaasti. Minusta tuntui, että liikunnanope piikitteli, kun en päässyt korkeushyppyrimasta yli enkä oppinut pallopelejä ja luistimillakin olin aina nurin. Kun muut hiihti jossain 5.-6. luokalla 5 km lenkkiä, ope sanoi, että jää sinä tähän kentälle hiihtämään, tässä on tasaisempaa. Ja kuinka minä kotona sitä itkin! Mutta sitten tapahtui käänne. Lukiossa ei hiihdetty ja luistelu oli vapaaehtoista. Menin kuntosalille tai uimaan, jos sai valita. Uinnissa olin hyvä. Siinä ei vaadita reaktionopeutta tai tasapainoa. Lopullisesti ymmärsin, mistä oli kyse vasta kun menin kuntosalille ja sain henk.koht. ohjausta 22-vuotiaana. Minulle selitettiin, että ihmiset kehittyvät eri tahdissa. Ja vaikka kuinka yrittäisi, kaikista ei tule pikajuoksijoita tai taitoluistelijoilla. Minä olen hyvä kuntosalitreenaamisessa. Minulla on vahvat (muttei kovin nopeat) lihakset, kestävyyttä ja voimaa. Sain sellaisen kipinän siitä kannustavasta ohjaamisesta, että kuntosaliharrastuksen on säilynyt yli vuosikymmenen. Hyvän mielen lisäksi olen saanut hyvän kunnon.

Vierailija
76/76 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydessä on ihan eri meininki kuin muualla. Jos käy hyvä tuuri, hoitaja on hiljainen hissukka ja jos käy huono tuuri, latelee suorat sanat. En viitsi kertoa, missä kaupungissa olin kunnallisella työterkkarilla ja järkytyin, kun kysyttiin seksielämästä ja parisuhteesta, ehkäisystä ja lasten hoidosta. Ihmettelin, mitä ne asiat sille työterveyshoitajalle oikeastaan kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi