En suostunut työterkkarilla vaa'alle, koska olin vihainen ed. punnituksesta
Vaihdoin työpaikkaa, kun lapseni täytti vuoden ja kävin työterveystarkastuksessa. Painoin silloin 79 kg ja olen 165 cm. Terkkari antoi laihdutusohjeet ja suorastaan töykeästi vihjaili, että monet naiset käyttävät raskauskiloja tekosyynä lihomiselle. Sain ohjeet laihduttaa puoli vuotta ja noin 2 kg kuukaudessa. Naama punaisena kuuntelin ohjeita lautasmallista ja oikeasta syöntirytmistä. Akka ei kertaakaan kysynyt, haluanko laihduttaa. Sanoi, että varaa aika puolen vuoden päähän, niin katsotaan, onko tavoite saavutettu. En koskaan varannut sitä aikaa. Nyt olin jälleen työterveystarkastuksessa, jossa pyydettiin vaa'alle. En todellakaan suostunut. Terkkari kysyi: "Onko arka aihe? Sinähän näytät nykyään niin paljon paremmalta kuin viimeksi tarkastuksessa. Kilojakin varmaan lähtenyt reilusti." Siis miten se akka voi sanoa noin? Todella töykeää. Tiedän painavani alle 70 kiloa nykyisin, mutta ne raskauskilot vain ovat lähteneet yöunien parannuttua ja rankan pikkulapsivaiheen helpotuttua. Eikä minulle ole tärkeää, olenko nyt paremman näköinen kuin ennen, koska en ole niin pinnallinen tyyppi. Onko muilla kokemusta vastaavista tilanteista? Tai työterveyshoitajan kommenteista?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Aika harva lihava motivoituu laihduttamaan sillä että joku vittuilee painosta. Aika moni alkaa siitä vain syödä enemmän lohtuherkkuja.
Mitenhän tämän asian saisi taottua ihmisille päähän?
Oikeasti mitä ihmiset oikein ajattelevat, että kun syyllistää ja häpäisee toisen, niin sille ihmiselle tulee heti rutkasti voimavaroja ja motivaatiota muuttaa itseään, sen moittijan mieliksi.
Sekin olisi kiva kun jotkut tajuaisivat, että ylipainoiset voivat oikeasti urheilla ja liikkua paljon enemmänkin kuin monet hoikat.
Hankalaa on myös tajuta että ihminen ei ole kone, ja kehoja on erilaisia tapimuksiltaan, bakteerikannoiltaan ja miljoonilta eri muuttujiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo työterveyspalvelut ovat minusta epätasa-arvoistavia. Kun olin kotiäitinä, en tahtonut millään saada aikaa hoitajilta tai lääkäriltä terveysasemalta, mutta terveet aikuiset käy tuntikausia jorisemassa, miten syödä ja liikkua oikein. Muistan, kun kerran oli sekä pojalla että minulla yskä jatkunut monta viikkoa. Kun soitin terveysasemalle ja kerroin, että minulle on kohonnut uudestaan kuumetta, en saanut aikaa. Kaikki ajat lääkäriin oli annettu alle puolessa tunnissa. Seuraavana aamuna menin sairaanhoitajan vastaanotolle ja vaadin, että nyt meidän molempien keuhkot kuunnellaan ja selvitetään, miksei tauti parane. Hoitaja haki lääkärin ja molemmille tuli kuurit. Minulla diagnosoitiin keuhkokuume ja crp:t oli jo korkeat siinä vaiheessa (kävin siis labrassa, kun itse vaadin, että pitää tutkia). Ja aina se hoitoon pääsy oli yhtä hankalaa.
Eikö työterveyshuolto ole työnantajan maksama työsuhde-etu eli osa palkkaa? Työnantajilla on omat intressinsä pitää työntekijänsä terveenä. Asia voi tosin muuttua kun sairasloman palkka heikentyy. Pitäisikö tasa-arvon nimissä maksaa myös työttömille palkkaa?
Valtio tukee työterveyshuoltoa. Kela korvaa ison osan kuluista työnantajalle. Sinne ne kelaan meilläkin lähtee korvaushakemukset, ei jää paljon työnantajan maksettavaksi. Yhteiskunta sen maksaa pääosin paitsi jos on jossain firmassa paljon vapaaehtoista työterveyshuoltoa, jota ei laki määrää.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin ylipainoinen, inhosin käydä terkkarilla tai edes lääkärilla. Vaikka oli tikku sormessa ja sen piti saada pois sai aina terveyssaarnan. Paras oli kun vein lapseni lääkäriin, pojalla oli ollut kuumetta jo neljättä päivää. Lääkäri ensimmäisenä tokasi minulle: huonot elämän tavat tuovat sairaudet kotiin. Liikkuminen ja terveellinen ruoka pitää teidän kaikkien terveydestä huolta. Jos äiti on lihava niin myös lapset ovat lihavia. Tiedoksi lapset eivät ikinä ole ollut eikä ole lihavia. No, kun pikkulapsi aika hellitti, ja sain taas nukuttua hyvin, jaksoin lenkkeillä käydä treeneissä jne. Ruokavalio ei muuttunut yhtään. Sain 20 kg pois 1,5 vuodessa. Ole taas samoissa mitoissa kun ennen lapsia, eli normi mitoissa 56 kg / 167 cm.
Nyt jos käyn lääkärissä saa parempaa palvelua, nyt kuunellaan jos minulla on kipuja. Korkea verenpaine, syy ei olekaan painosta. Perinnöllistä. SItä hoidetaan ilman saarnaa.
Eli tiedän miltä se tuntuu ja miksi lihavat eivät jaksa edes hoitaa sitä. Suurimman osalla on jotain takana jonka takia ei jaksa liikkua. Minulla oli kaksoset, jolla yhdellä todella paha koliikki. Kokonaisen yön nukuin vasta kun lapset olivat 2,5 vuotiaita. Eli olin todella väsynyt. Mutta sitä ei otettu huomioon ollenkaan, olin kuulemma väsynyt koska olin lihava.
Jos olet terveyden ammattilainen, asiasta voidaan puhua ja ilman muuta joskus tarvitaan apua laihduttamiseen. Mutta sinun asiakas pitää silloin itse olla se aktiivinen ja halukas. Jos asiakas tuntee, että häntä syytellään lihavuudesta hän ei kerta kaikkiaan kuuntele.
Se on niille vähän yksinkertaisille ja älyllisesti laiskoille "auttajille" ja neuvojille helpompaa, kun voi leikkiä että ongelmavyyhti lähtee aina siitä että kaikki ongelmat ovat tulleet lihomisen jälkeen.
Ihminen on tietysti ensin ollut täydellinen ja terve, kunnes tyhmyyttään on mennyt lihomaan ilman mitään syytä. Tai syy on se kun tuo ihminen ei tiedä sitä suurenmoisen salaista tietoa, jonka vain fiksut laihat tietätävät; eli limut, karkin pullat ja sipsit lihottavat.
Lihava ei myöskään koskaan liiku yhtään. Kaikki laihat liikkuvat koko ajan ja ovat ahkeria.
Sitten auttajia turhauttaa kun ovat miljoona kertaa kertoneet läskeille että hei, on parempi syödä omena kuin banaani ja lenkille mars! Mutta se läski ei vaan usko ja ymmärrä.
Jos työterveydessä kertoo, että on väsynyt, kun on liikaa töitä ja jatkuva stressi, hoitaja mittaa verenpaineen ja pyytää vaa'alle. Jos on yhtään ylipainoa, väsymys johtuu siitä, eikä hullusta työtahdista. Jos verenpaine on koholla, pitää saada lääkkeet siihen, sillä verenpaine väsyttää, ei työstressi, huono työilmapiiri tai työmäärä paineen alla.
heh. Olisit sanonut sille tädille, että katsoa kun sä oletkin muuttunut noin huonon näköiseksi, et kai tupakoi...
Meillä oli tehtaassa töissä hirmuisen iso nainen, joka sanoi, että hän ei haukuttavaksi lähde, erottakoot mieluummin. Lopulta oli kai pakko mennä, kun oli lakisääteinen kuulotutkimus tai sellainen. Metelialtistus tehtaassa syynä.
Terkkarin olisi pitänyt todennäköisesti vaan nyökytellä ja kehottaa tunkemaan vaan lisää sipsiä ja suklaata suuhun, kyllä ennenaikaiseen hautaan pääsee jos oikein kovasti jaksaa yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin työpaikkaa, kun lapseni täytti vuoden ja kävin työterveystarkastuksessa. Painoin silloin 79 kg ja olen 165 cm. Terkkari antoi laihdutusohjeet ja suorastaan töykeästi vihjaili, että monet naiset käyttävät raskauskiloja tekosyynä lihomiselle. Sain ohjeet laihduttaa puoli vuotta ja noin 2 kg kuukaudessa. Naama punaisena kuuntelin ohjeita lautasmallista ja oikeasta syöntirytmistä. Akka ei kertaakaan kysynyt, haluanko laihduttaa. Sanoi, että varaa aika puolen vuoden päähän, niin katsotaan, onko tavoite saavutettu. En koskaan varannut sitä aikaa. Nyt olin jälleen työterveystarkastuksessa, jossa pyydettiin vaa'alle. En todellakaan suostunut. Terkkari kysyi: "Onko arka aihe? Sinähän näytät nykyään niin paljon paremmalta kuin viimeksi tarkastuksessa. Kilojakin varmaan lähtenyt reilusti." Siis miten se akka voi sanoa noin? Todella töykeää. Tiedän painavani alle 70 kiloa nykyisin, mutta ne raskauskilot vain ovat lähteneet yöunien parannuttua ja rankan pikkulapsivaiheen helpotuttua. Eikä minulle ole tärkeää, olenko nyt paremman näköinen kuin ennen, koska en ole niin pinnallinen tyyppi. Onko muilla kokemusta vastaavista tilanteista? Tai työterveyshoitajan kommenteista?
Aika asiatonta kommentointia kyllä.Ei ole varsinaisesti työterveydenhoitajasta kokemusta,mutta kun parikymppisenä opiskelin kauppaopistossa,kouluterveydenhoitajalla oli päähänpinttymä painostani(jota ei ollut huolestuttavan paljon,ehkä 10 kg yli ihannepainon).Menin minkä tahansa vaivan takia käymään terkkarilla,aina hän otti painon puheeksi.Kerran olin hirveässä vatsataudissa,mikään ruoka ei pysynyt sisällä ja kävin pyytämässä lupaa päästä kotiin.Jopa silloin hän katsoi asiakseen kysyä"Oletko ajatellut tehdä mitään painollesi?!" Joillain ei vain ole hienotunteisuutta ja tilannetajua.
Vierailija kirjoitti:
Terkkarin olisi pitänyt todennäköisesti vaan nyökytellä ja kehottaa tunkemaan vaan lisää sipsiä ja suklaata suuhun, kyllä ennenaikaiseen hautaan pääsee jos oikein kovasti jaksaa yrittää.
Sipsiä ja suklaata ? No onpa lapsellisia oletuksia. Minä olen nainen, kohta 40 v. Pituus 166, paino 75. En ole syönyt sipsejä 20 vuoteen, nehän on ihan pelkkää paskaa. Suklaata syön jouluna, perinteisiä Pandan konvehteja. En syö myöskään pitsoja tai hampurilaisia koskaan.
Minulle työterkkari selitti pitkän pätkän laihoista lihavista (?), joilla on käytännössä hyvin vähän lihaksia ja vaikka on hoikan näköinen, kehossa paljon rasvaa. Kuuntelin pää kallellaan ja nyökyttelin. Yhtään en tajunnut, mitä hän haluaa sanoa. Miten hän vaatteet päällä olisi nähnyt, istuuko siinä vastaanotolla lihava laiha vai oliko se laiha lihava :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipsiä ja suklaata ? No onpa lapsellisia oletuksia. Minä olen nainen, kohta 40 v. Pituus 166, paino 75. En ole syönyt sipsejä 20 vuoteen, nehän on ihan pelkkää paskaa. Suklaata syön jouluna, perinteisiä Pandan konvehteja. En syö myöskään pitsoja tai hampurilaisia koskaan.
Niin tosiaan, ylläpidät massiivista painoasi syömällä salaattia ja juomalla cola zeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tosiaan, ylläpidät massiivista painoasi syömällä salaattia ja juomalla cola zeroa.
Mikä oletus täällä taas on, että ylipainoinen syö roskaruokaa? Sipsejä ja suklaata, hyi helevetti! Makkaraperunoita grilliltä ja sitä rataa? Kyl meidän lukiosta ainakin laihat tyypit juoksi mäkkärissä tai Hesassa. Olivat nirsoja, ettei kouluruoka maistunut. Jollain pirtelöllä tai juustohampparilla elivät päivän. Mee joskus lounasaikaan mäkkäriin, niin näet. Jos on vähän lihava, saattaa tykätä hyvästä ruuasta!!! En tarkoita itusalaatteja, vaan pihvejä, paellaa, sushia (joka on mun suosikki), intialaista yms. Tulee syötyä hyvää liikaa. Tykkään myös oluesta, mitä tummempi, sen parempi.
Nainen 25 vee 170cm/82kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus täällä taas on, että ylipainoinen syö roskaruokaa? Sipsejä ja suklaata, hyi helevetti! Makkaraperunoita grilliltä ja sitä rataa? Kyl meidän lukiosta ainakin laihat tyypit juoksi mäkkärissä tai Hesassa. Olivat nirsoja, ettei kouluruoka maistunut. Jollain pirtelöllä tai juustohampparilla elivät päivän. Mee joskus lounasaikaan mäkkäriin, niin näet. Jos on vähän lihava, saattaa tykätä hyvästä ruuasta!!! En tarkoita itusalaatteja, vaan pihvejä, paellaa, sushia (joka on mun suosikki), intialaista yms. Tulee syötyä hyvää liikaa. Tykkään myös oluesta, mitä tummempi, sen parempi.
Nainen 25 vee 170cm/82kg
Oksettavaa itsepetosta. "Laihat ne vaan syö, ei me lihavat!!!!!!11"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 25 vee 170cm/82kgOksettavaa itsepetosta. "Laihat ne vaan syö, ei me lihavat!!!!!!11"
Jos kuluttaa vähemmän kuin saa energiaa, lihoo. Tuliko yllätyksenä tämä tieto? Ei oikeasti tarvitse syödä makkaraperunoita, sipsejä ja muuta pahaa. Lihoa voi myös syömällä hyvää ruokaa. Voit raivostua miten paljon hyvänsä, mutta ei se sitä tosiasiaa muuta.
Kohta ei tarvitse huolehtia laihoista läskeistä, kun pelkkiä lihavia läskejä. Ihmiset syö roskaa, kun ajat huononee.
Mitä jeesuksia ne työterveyshoitajat luulee olevansa. Sen kuuluisi olla palveluammatti.
Lihava on lihava, ja lihavuus on hengenvaarallista.
Lihavuus ei muutu normaalipainoksi jos siitä vaikenee. Kuka muu kun terkkari siitä sitten sanoisi? Lihava ei kestä totuutta, mutta totuus on se, että sinne läskin taakse ei pääse piiloon vaikka kuinka yrittää.
Lhava tietää olevansa lihava, mutta kukaan ei saa sanoa sitä ääneen, varsinkaan terveysalan ammattilainen.
Hohhoijaa.
Tää on vähän OT, mutta mun suhtautuminen ylipainoisiin muuttui siinä vaiheessa täysin kun maratonilla neljän tunnin kohdalla niitä alkoi kevyesti hilpaista mun ohi...Siis ei ihmisestä näe päällepäin millaisessa kunnossa se on.
Ja raskauskilot, imetyskilot...Vaikean vauvan kanssa ei tosiaankaan jaksa alkaa pudotella mitään kiloja. Mä uskon että tää pätee raskauksiinkin. Jos on vaikea raskaus ja jatkuva huoli vauvasta niin kiloja tulee herkemmin. Mälsää sanoa miten itse on tehnyt, koska toisessa tilanteessa itsekin olisi voinut tehdä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Lihava on lihava, ja lihavuus on hengenvaarallista.
Lihavuus ei muutu normaalipainoksi jos siitä vaikenee. Kuka muu kun terkkari siitä sitten sanoisi? Lihava ei kestä totuutta, mutta totuus on se, että sinne läskin taakse ei pääse piiloon vaikka kuinka yrittää.
Lhava tietää olevansa lihava, mutta kukaan ei saa sanoa sitä ääneen, varsinkaan terveysalan ammattilainen.
Hohhoijaa.
Hohhoijaa itelles, hanki kirkasvalolamppu tai vaikka elämä!
Eikö työterveyshuolto ole työnantajan maksama työsuhde-etu eli osa palkkaa? Työnantajilla on omat intressinsä pitää työntekijänsä terveenä. Asia voi tosin muuttua kun sairasloman palkka heikentyy. Pitäisikö tasa-arvon nimissä maksaa myös työttömille palkkaa?