Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3418)
Kun olette pesseet sen jauhenlihan, niin kuinka kuivaatte sen? Itse kuivatan useinmiten pyykin kuivaus telineessä, mutta jos on kiire niin käytän pyyhettä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olette pesseet sen jauhenlihan, niin kuinka kuivaatte sen? Itse kuivatan useinmiten pyykin kuivaus telineessä, mutta jos on kiire niin käytän pyyhettä.
Ei sitä sen kummemmin kuulu kuivattaa. Laitetaan sukkahousun punttiin ja pyöräytetään 6 kertaa pään yläpuolella rivakasti.
Vakavasti puhuen, pitäiskö jauhelihaa huuhtoa?
Anoppi sanoi että pesee jauhelihan aina käsin ja vielä silittääkin sen. Minä kysyin että eikö se siliä pannulla. Olisittepa nähneet sen mulkaisun. Lehmä!
N 43 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te jauhenlihan pyykinpesukoneenssa pesevät! Mitä lämpötilaan ja ohjelmaan suosittelentte? Käytättekö huuhteluainetta? Entäpä linkous? Kuinka monta kierrosta?
Kyllä mun mielestä 60 asteen ohjelma riittää ja lingouksen kannattaa olla tosi hellä varainen ettei jauhenliha mene ihan soseeksi koneessa. Ennen mä lingosin 800:lla mutta en enään kerta pari kertaa sain sit siivota pesu konetta kun se jauhenliha oli levinnyt pitkin poikin. Että kannattaa olla varovainen sen lingouksen kanssa ettei tartte kutsua pesu koneen korjaajaa. Mä jouduin kerran ja tuli niin kalliiksi etten pääsytkään Thaimaaseen joulu lomalle.
Siitä piti vielä sanoa että minuakin oikein sydämmestä ottaa kun ihmiset ei enään osaa kirjoittaa Suomenkieltä!! Mutta jos on vaan se elämäm koulu käytynnä niin minkäs teet.
Kiitos! Osuit minun nauru hermoon.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että huuhtasetteko vedellä ennen kypsennystä. En toki pese millään pesuaineilla.
No, ei pestä ...oikeesti ei. Sua pistetään nyt halvalla. Miksi ajattelet, että se pestäisiin...puhdas jauhettu liha...mistä moinen pesuajatus tulee?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tyyli sulla, mä pesen vain pesukoneessa, mut käytän kyllä pitkää pesuohjelmaa.
Näitä pullamössösukupolven hömpötyksiä. Minä käärin hiat ja pesen ihan nyrkkipyykkinä jauhenliat! Talvella menen kairaamaan puolen kilometrin päähän järvelle avannon ja huuhdon siinä. Mummolta opin että noin se kuuluu tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tyyli sulla, mä pesen vain pesukoneessa, mut käytän kyllä pitkää pesuohjelmaa.
Näitä pullamössösukupolven hömpötyksiä. Minä käärin hiat ja pesen ihan nyrkkipyykkinä jauhenliat! Talvella menen kairaamaan puolen kilometrin päähän järvelle avannon ja huuhdon siinä. Mummolta opin että noin se kuuluu tehdä!
Miten sä saat sen tehtyä niin ettei mateet syö. Niitähän on talvella avannot täynnä.
Ap. En pese tai huuhtele jauhelihaa, mutta pyyhkäisen ylimääräisen veren talouspaperilla.
Lihan peseminen on vanha perinne, ainakin äitini ja mummoni huuhtelivat lihat vedellä tai liottivat niitä maidossa ja ylimääräinen veri saatiin pois.
Just pari kuukautta sitten minua neuvottiin hirven- ja karhunlihaa ekas kiehauttamaan runsaassa vedessä, jolloin ylimääräinen veri valuu veteen ja vasta sen jälkeen valmistamaan ruuaksi.
Pitääkin kokeilla tuota jauhelihan huuhtelemista, kun veri yököttää.
Vierailija kirjoitti:
Ap. En pese tai huuhtele jauhelihaa, mutta pyyhkäisen ylimääräisen veren talouspaperilla.
Lihan peseminen on vanha perinne, ainakin äitini ja mummoni huuhtelivat lihat vedellä tai liottivat niitä maidossa ja ylimääräinen veri saatiin pois.
Just pari kuukautta sitten minua neuvottiin hirven- ja karhunlihaa ekas kiehauttamaan runsaassa vedessä, jolloin ylimääräinen veri valuu veteen ja vasta sen jälkeen valmistamaan ruuaksi.
Muista han tulla sitten tänne kertomaan miten onnistui?
Vierailija kirjoitti:
*huokaus* En kestä näitä, ketä tulee pätemään näihin ketjuihin ihan ohi aiheen.
Tämän topikin aiheena oli nyt jauhenliha. Jos sä haluat päteä ja pestä jauhelihan, niin perusta sille oma ketju, pliis. Vakavilla asioilla ei pitäisi sekoilla, tässäkin ketjussa joku oli syönyt jauhellihaa, vaikka selvästi opn kerrottu, että se ei käy ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Minä ainakin kuulustelen aina sipulit ja vesi tulee silmiltä.
Et kai käytä liian rajuja otteita siinä kuulustelussa, kun pitää ihan itkeä. Varo, ettei sinusta valiteta EU:n vihannestenoikeusistuimeen (tulikohan oikein). Jauhenlihan käyttäjät voivat kyllä käyttää mummonlihaakin(mummonlihapullat), jos ei satu jauhenlihaa saamaan.
t.mummeli
Jauhe on tosiaan vähän haastavampi liha valmistaa. Kannattaa huuhdella, ei sitä tiedä missä se jauhe-eläin on pyörinyt ja mitä syönyt.
Meillä liha pestään yleensä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ripustan jauhenliha säikeet yksitellen pyykki narulle ulos. Tykkään raikkaan tuoksuisesta jauhen lihasta! Mutta mua harmittaa kun tarttee aika monta pyykkipoikaa, tiiättekö mistä vois ostaa halvalla enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Kas kun ei kuloteta. :D Yleensä sipuli kuullotetaan.
Tosikko.
Kyllä, pesen pesukoneessa. Kun jauhenliha on pyörimässä sillä välillä on hyvin aikaa vaihtaa ja tuuletta lakanat, kuten teen päivittäin, pestä vessa ja lavuaari, pyyhkeet tietenkin lihan kanssa pesuun, syödä kasviksia puoli kiloa ja pestä hampaita kaksi minuuttia. Lisäksi jää hyvin aikaa tulla pätemään av-palstalle kuinka kiireinen ja ahkera olenkaan.
Piti hakea ihan keittiön paperia, kun veret valuu silmistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee kiviä niskaan, mutta kerron kuitenkin, että minä yleensä vain tuuletan jauhenlihan ulkona, nelisen tuntia riittää. Jos sataa, niin kaksi.
Eikö teillä linnut syö nopeampaa?
Minä suosin pesuaineissa sitruuna-aromia.
Ai saatana meinaan kuolla nauruun kun luen näitä kommentteja:'D