Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksän vuotta ovat idiootit av-mammat jaksaneet jauhaa tätä paskaa, uskomattomia kaheleita maa päällään kantaakin.
Jäkäti jäkäti
Esipestystä ja hyvin valmistellusta jauhenlihasta saa maukkaan keiton
Eeeei, eihän jauhenlihasta voi tehdä keittoa! Murenketta tai kastinketta kyllä, jopa keinttoa, mutta ei keittoa. Ja jauhenliha pitää ehdottomasti pestä jauhenlihanpesukoneella, pesuaineena Fairny.
Mulle sattui kerran vappuna oudosti niin, että ihanan lohenvärinen skumppapullo oli jäänyt miltei juomatta, avattu oli. No sitten vappupäivänä oli ruokana jauhenlihaa... ni että arvatkaa: pesin jauhenlihan tällä kuoharilla ja vaude... väri oli niin kaunis ja maku helmeilevä...
Sitä mä en kyl kerta kaikkiaan ymmärrä miks miten se kuohari voi olla jääny ilman juomatta🥂
Blondie
Vierailija kirjoitti:
No en mutta ruskistamisen jälkeen huuhdon ylimääräset rasvat kuumalla vedellä hanan alla. Jää muuten tosi paljon rasvaa altaaseen. Hyvä keino jos haluaa rasvatonta kutakuinkin syödä.
Rasvat pitäisi pyyhkiä paperilla ja laittaa se seka roskikseen. Viemäri tukkeutuu kun sinne ajaa rasvaa, ei se kuuma vesi siinä mitään auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Ja vielä enemmän kun ei ole huumorintajua.
Jauhenliha on mannermaisen fine dining -kulttuurin peruselementti. Sen käsittely ennen valmistamista on lähes taidetta. Huolellinen pesu kuuluu ehdottomasti valmistusprosessiin. Täällä onkin jo vuosien ajalta useita erinomaisia vinkkejä Suomen parhailta keittiömestareilta. Kaikki ehdottomasti jauhenlihan valmistajina todellisia artesaaneja.
Ap on todennäköisesti kehittynyt loistavaksi jauhenlihan taitajaksi kaiken tämän pyyteettömän ja arvokkaan tietotaidon jakamisen jälkeen. Odotan vielä Jauhenlihan reseptiikkaa -teoksen ilmestymistä. Siitä tulee taatusti best selleri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tyyli sulla, mä pesen vain pesukoneessa, mut käytän kyllä pitkää pesuohjelmaa.
Näitä pullamössösukupolven hömpötyksiä. Minä käärin hiat ja pesen ihan nyrkkipyykkinä jauhenliat! Talvella menen kairaamaan puolen kilometrin päähän järvelle avannon ja huuhdon siinä. Mummolta opin että noin se kuuluu tehdä!
Avannossa vesi on niin kylmää. Minä käytän pesusoikkoa ja pyykkilautaa. Vanha kunnon tankosaippua olis hyvää, muta sitä on vähän vaikea saada nykyään. Sitten annan sen jauhenlihan tippukuivata hetken.
Jos joltain olisi saanut ihan kokonainen jauhi.. niin sen painepesurilla peseminen voisi jopa mureuttaa lihan. Niin kuin jotkut pesee kivitaloa painepesurilla ja ihmettelee jälkeen päin kosteus ongelmia. Tai puuaitaa ihmetellen tuhoa.
Painepesuri on hyvä joissain tapauksissa mutta pitää olla kokonainen jauhi että mureuttaa sen. Jauhenliha siis jauhettu liha muissa elukoissa on jo valmiiksi muussattua lihaa.Jos on nesteitä ja verta pakkauksessa huuhtominen vähintään on suotavaa.
Kotikokki on erikoistunut jauhenliharuokiin:
Jauhenlihasämpylä - Resepti (kotikokki.net)
Täytyypä kokeilla!
tottakai astianpesukoneessa pestään jauhikset
Savetilla voi pikkusen pyyhkästä.
Mä meen just tekeen semmoset lämpöset leivät. Paljon juustoa ja jauhenlihapihvit vaalean leivän väliin. En ehi pestä, kuolenko nyt?
Vierailija kirjoitti:
Esipestystä ja hyvin valmistellusta jauhenlihasta saa maukkaan keiton
Miksi sun on pakko nostaa tämä ketju yhä uudelleen ja uudelleen? Pienet piirit vai mitä?
Jokin säveltäjä kirjoitti:
Millainen eläin on jauhen?
Oot väärässä ketjussa😠
Se on sukua hauelle eli hauhin.
Jauhenliha kannattaa ostaa esipestynä, on kätevin tapa
Ja sinä luet viesti kerrallaan, etkä älyä lopettaa... äly hoi, älä jätä