Omaisen kuolintodistus?

Vierailija

Osaisiko joku neuvoa, mitä kautta voin tiedustella omaisen kuolintodistusta/tietoa kuolinsyystä? Kyseessä biologinen lähisukulainen, mutta meillä ei ole muuten yhteistä taustaa, olemme eläneet eri kaupungeissa ilman yhteisiä tuttavapiirejä tms. Tiedossani on vainajan nimi, kotipaikka, syntymäaika ja kuolinvuosi, vanhempien nimet sekä syntymä- ja kuolinajat. Voiko näillä tiedoilla (ja omilla henkilötiedoillani) kysyä kotipaikkakunnan sairaaloista lääkärintodistusta tai muuta ilmoitusta asiasta? Lähinnä kiinnostaa kuolinaika (tiedän vain vuoden tarkkuudella) ja kuolinsyy.

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Sain muutama vuosi sitten äitini kuolintodistuksen sairaalasta kun pyysin sitä sähköpostilla, mutta silloin minulla oli tarkemmat tiedot (mm. sairaalan osasto, jossa äiti oli viimeiset ajat), joten tietojen saaminen oli helpompaa.

ap.

Vierailija

Voit saada kuolintodistuksen vain, jos sinut on nimetty lähisukulaiseksi. Kummin kaimoille ei todistusta anneta. Suosittelen kääntymistä vainajan lähisukulaisen puoleen. Sellainen tuskin olet, jos et edes kuolinaikaa tiedä. 

Mitään muutakaan tietoa kuolinsyystä et voi saada. Sairaskertomustiedot ovat salaisia kuolemankin jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää olla omainen. Sinä et ole.
Omaisetkaan eivät saa kuolintodistuksesta kopiota, ellei ole perusteltua syytä, esim. henkivakuutus vaatii.

Vierailija

Sairaalat eivät niitä luovuta kuin lapselle, puolisolle jne. potilaan kuollessa. Tai yhdelle lähiomaiselle jonka nimi on merkitty sairaalan tietojärjestelmään silloin kuin potilas on vielä elänyt.

Vanhemmat kuolintodistukset saa  pyytämällä Tilastokeskuksen kuolemansyytilastosta.

Vierailija

Minulla on vainajan kanssa yhteinen vanhempi, joten lasken itseni lähisukulaiseksi. Jos näin ei ole, haluaisin silti tämän vastauksen suoraan lääkäriltä, eli tekisin joka tapauksessa pyynnön asiasta.

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sain muutama vuosi sitten äitini kuolintodistuksen sairaalasta kun pyysin sitä sähköpostilla, mutta silloin minulla oli tarkemmat tiedot (mm. sairaalan osasto, jossa äiti oli viimeiset ajat), joten tietojen saaminen oli helpompaa.

ap.

Paha virhe, sähköpostilla ei saa luovuttaa potilastietoja. Mikä sairaala?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa kuolinaika ja kuolinsyy ihmisestä, johon et ole pitänyt mitään yhteyttä, vaikka sukulaisuussuhde onkin?

Muun muassa mahdollisen perinnöllisen sairauden takia. Meillä on vainajan kanssa 25% samat geenit. Jos kuolinsyy oli sama kuin yhteisellä vanhemmallamme, on sillä merkitystä oman sairastumisriskini arvioinnissa.

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on vainajan kanssa yhteinen vanhempi, joten lasken itseni lähisukulaiseksi. Jos näin ei ole, haluaisin silti tämän vastauksen suoraan lääkäriltä, eli tekisin joka tapauksessa pyynnön asiasta.

ap.

Mitä sitten? Luuletko että yhteinen vanhempi oikeuttaa sinut saamaan jonkun kuolintiedot?
Ne saa vain se henkilö jonka tiedot on vainajan papereihin merkitty.
Olet käsittämättömän utelias ihmisestä joka ei ole merkinnyt sinulle mitään etkä sen puoleen sinäkään hänelle.
Mutta kannattaa pyytää lääkäriltä niin näkee hänkin taas kerran millaisia ihmisiä on....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap.

Paha virhe, sähköpostilla ei saa luovuttaa potilastietoja. Mikä sairaala?

Tietoa ei luovutettu sähköpostilla, vaan kirjeellä. Tein pyynnön sähköpostilla (jossa liitteenä erittäin tarkat ja tarkistettavissa olevat henkilötiedot). Sisälukutaito.

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saako sisko kuolintodistuksen pyydettäessä?

Jos veljesi kuolisi sairaalassa, sinut olisi kirjattu lähiomaiseksi ja yhteyshenkilöksi, eikä veljelläsi olisi lapsia eikä vanhempia eikä puolisoa, niin minä antaisin kuolintodistuksen sinulle. Uskon, että myös Tilastokeskus tekisi niin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat