Omaisen kuolintodistus?
Osaisiko joku neuvoa, mitä kautta voin tiedustella omaisen kuolintodistusta/tietoa kuolinsyystä? Kyseessä biologinen lähisukulainen, mutta meillä ei ole muuten yhteistä taustaa, olemme eläneet eri kaupungeissa ilman yhteisiä tuttavapiirejä tms. Tiedossani on vainajan nimi, kotipaikka, syntymäaika ja kuolinvuosi, vanhempien nimet sekä syntymä- ja kuolinajat. Voiko näillä tiedoilla (ja omilla henkilötiedoillani) kysyä kotipaikkakunnan sairaaloista lääkärintodistusta tai muuta ilmoitusta asiasta? Lähinnä kiinnostaa kuolinaika (tiedän vain vuoden tarkkuudella) ja kuolinsyy.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain muutama vuosi sitten äitini kuolintodistuksen sairaalasta kun pyysin sitä sähköpostilla, mutta silloin minulla oli tarkemmat tiedot (mm. sairaalan osasto, jossa äiti oli viimeiset ajat), joten tietojen saaminen oli helpompaa.
ap.
Paha virhe, sähköpostilla ei saa luovuttaa potilastietoja. Mikä sairaala?
Tietoa ei luovutettu sähköpostilla, vaan kirjeellä. Tein pyynnön sähköpostilla (jossa liitteenä erittäin tarkat ja tarkistettavissa olevat henkilötiedot). Sisälukutaito.
ap.
Sorry. Luin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sisko kuolintodistuksen pyydettäessä?
Ei, ellei häntä ole nimetty lähiomaiseksi. Jos ketään ei ole nimetty, lähiomainen on 1) puoliso, tai 2) henkilön ollessa alaikäinen, vanhempi. Jos tällaista ei ole, eikä ketään ole nimetty, lähiomainen on viranomainen.
Ulkomailla kuollut, vanhemmat elossa, joten heillä varmaan oikeus se saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veljesi kuolisi sairaalassa, sinut olisi kirjattu lähiomaiseksi ja yhteyshenkilöksi, eikä veljelläsi olisi lapsia eikä vanhempia eikä puolisoa, niin minä antaisin kuolintodistuksen sinulle. Uskon, että myös Tilastokeskus tekisi niin.
Siis täytyyhän henkilön itsensä tekemän ilmoituksen mennä ohi näiden puolison ja lasten ja vanhempien - eli vain tämä lähiomaiseksi kirjaaminen tarvitaan, ei muita ehtoja. Koska ihminen on voinut panna välit poikki vanhempiensa, lastensa ja puolisonsa kanssa, eikä henkivakuutustakaan makseta nöille, jos vakuutuksenottaja toisin määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veljesi kuolisi sairaalassa, sinut olisi kirjattu lähiomaiseksi ja yhteyshenkilöksi, eikä veljelläsi olisi lapsia eikä vanhempia eikä puolisoa, niin minä antaisin kuolintodistuksen sinulle. Uskon, että myös Tilastokeskus tekisi niin.
Minun veljeni kuoli perheettömänä ja lapsettomana. Minulle ei hänen kuolintietojaan lähetetty enkä minä niitä edes pyydettäessä saisi koska minua ei ollut merkitty lähiomaiseksi. Se oli äitini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa kuolinaika ja kuolinsyy ihmisestä, johon et ole pitänyt mitään yhteyttä, vaikka sukulaisuussuhde onkin?
Muun muassa mahdollisen perinnöllisen sairauden takia. Meillä on vainajan kanssa 25% samat geenit. Jos kuolinsyy oli sama kuin yhteisellä vanhemmallamme, on sillä merkitystä oman sairastumisriskini arvioinnissa.
ap.
Jos teillä on yhteinen vanhempi niin silloin teidän perimämme on 50% sama.
Ja sairaustekosyylläkään ei sinulle tietoja kuolleesta anneta. Onneksi.Geenit ovat 50% samat täyssisaruksilla, eivät sisko/velipuolilla.
t. geneetikko
Minulla on kaksi siskoa joilla on minun kanssani sama äiti eri isä. Eikö vain minulla olekin puolet samaa perimää molempien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa kuolinaika ja kuolinsyy ihmisestä, johon et ole pitänyt mitään yhteyttä, vaikka sukulaisuussuhde onkin?
Muun muassa mahdollisen perinnöllisen sairauden takia. Meillä on vainajan kanssa 25% samat geenit. Jos kuolinsyy oli sama kuin yhteisellä vanhemmallamme, on sillä merkitystä oman sairastumisriskini arvioinnissa.
ap.
Ja sairaustekosyylläkään ei sinulle tietoja kuolleesta anneta. Onneksi.Geenit ovat 50% samat täyssisaruksilla, eivät sisko/velipuolilla.
t. geneetikko
Jos äiti on synnyttänyt kaksi lasta, molemmat eri miehille, niin kyllä vain heidän molempien geeneistään 50 % on äidiltä peräisin.
Sain siskopuoleni kuolinsyyn tietooni Tilastokeskuksesta 25 vuotta hänen kuolemansa jälkeen sähköpostitiedustelulla. Kopiot lähetettiin kirjeitse kotiini. Tämä tapahtui 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
t. geneetikko
Minulla on kaksi siskoa joilla on minun kanssani sama äiti eri isä. Eikö vain minulla olekin puolet samaa perimää molempien kanssa?
Ei, vaan neljäsosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
t. geneetikko
Jos äiti on synnyttänyt kaksi lasta, molemmat eri miehille, niin kyllä vain heidän molempien geeneistään 50 % on äidiltä peräisin.
Niin, heilä on 50% samat geenit äidin kanssa, ei toistensa kanssa. He eivät ole toistensa vanhempia tai lapsia, eivätkä täyssisaruksia.
Minä sain tilastokeskukselta kaikkien tiedossa olleiden sukulaisteni kuolintodistukset kun vain tilasin ne. Tässä ohjeet https://www.stat.fi/tup/kuolintodistusarkisto/esittely.html
Vain identtisillä kaksosilla on 100% samat geenit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täytyyhän henkilön itsensä tekemän ilmoituksen mennä ohi näiden puolison ja lasten ja vanhempien - eli vain tämä lähiomaiseksi kirjaaminen tarvitaan, ei muita ehtoja. Koska ihminen on voinut panna välit poikki vanhempiensa, lastensa ja puolisonsa kanssa, eikä henkivakuutustakaan makseta nöille, jos vakuutuksenottaja toisin määrää.
Niin siis minä ainakin tarkoitin 'kirjattu lähiomaiseksi' asialla sitä että potilaalta kysytään aina kenet hän haluaa laitettavan lähiomaiseksi ja sen me laitamme.
Myös väestörekisteristä pystyy hätätapauksessa katsomaan lähiomaisen, se on lähes jokaisella äiti, oli sitten suhteet tähän äitiin millaiset tahansa. Väestörekisteriin ei valitettavasti kirjata riitoja:(
Tämä aiheuttaa joskus ongelmia. Olen törmännyt esim tapaukseen (olen hieman muuttanut yksityiskohtia):
- nuori mies(täysikäinen) kuolee tapaturmaisesti, eikä omaisia tai yhteyshenkilöä ole laitettu papereihin. Poika on koomassa. Yhteys otetaan lähiomaiseen eli äitiin, mutta perhe on hylännyt pojan. Näin esimerkiksi pojan todella läheiset ystävät, siis ne jotka oikeasti merkitsivät pojalle jotain, eivät päässeet poikaa katsomaan eivätkä saaneet mitään infoa tapahtumasta. Eettiseltä kannalta ikävä juttu.
- tiedot kuolelmasta annetaan pojan vanhemmille, oikeille läheisille ei mitään
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tilastokeskukselta kaikkien tiedossa olleiden sukulaisteni kuolintodistukset kun vain tilasin ne. Tässä ohjeet https://www.stat.fi/tup/kuolintodistusarkisto/esittely.html
Tuolla kyllä sanotaan, että tiedonsaanti koskee vain vainajan läheisintä omaista. Tietysti, jos olet suvun ainoa elossa oleva jäsen, niin ehkä sitten, mutta oudolta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni kuoli perheettömänä ja lapsettomana. Minulle ei hänen kuolintietojaan lähetetty enkä minä niitä edes pyydettäessä saisi koska minua ei ollut merkitty lähiomaiseksi. Se oli äitini.
Niin siis kuolintodistus annetaan VANHEMMILLE tai lapsille tai yhdelle lähiomaiselle. Ei sinulle koska se annettiin äidellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Tässä tapauksessa perinnöllisyyslääketieteenlaitos hoitaa asian puolestasi.
Jos on tunnettu, niin tilaat 23AndMe:ltä testin 165 eur tai autosomitestin FamilyTreeDNA:n autosomi (FF) testin ja analysoit itse vaikka Prometheasella.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tämä oli ainoa hyödyllinen vastaus kysymykseeni. :)
Tuolta voin siis ainakin kysyä asiaa, sittenpähän näen hyväksytäänkö minut lähiomaiseksi. Muistelen joskus kuulleeni, että Tilastoksekuksessa on jonkin verran viivettä tietojen päivittymisessä. Onkohan tänä vuonna kuolleen tiedot jo saatavissa sieltä? No, sekin varmaan selviää heidän vastauksestaan sitten kun pistä tuonne meiliä.
Kiitos.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kyllä sanotaan, että tiedonsaanti koskee vain vainajan läheisintä omaista. Tietysti, jos olet suvun ainoa elossa oleva jäsen, niin ehkä sitten, mutta oudolta kuulostaa.
"Tässä lähiomaisella tarkoitetaan lähintä omaista (suorassa polvessa) tai vastaavaa läheisintä henkilöä"
Teen nimenomaan geenikartoistusta suvustani ja tilasin setieni, mummojen ja ukkien kuolintodistukset yhdistääkseni mahdollisesti löytyvät sairaudet geneettisiin riskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin. Yksi fakta pöytään, ja vänisevät mammat hiljaisiksi. Komea volley. :)
Hautausmailla on aika monissa kivissä kerrottu vainajien nimet sekä syntymä- ja kuolinajat. Ei vaikuta hirveän salatulta tiedolta.
Geenit ovat 50% samat täyssisaruksilla, eivät sisko/velipuolilla.
t. geneetikko