Miksi jotkut olettavat, että heillä on oikeus muiden seuraan?

Vierailija

Vähän hassusti muotoiltu kysymys, mutta tarkoitan tällä sitä, kun toisessa ketjussa jotkut hirveästi vastustavat sitä, että joku haluaa laittaa välit poikki ilkeään ihmiseen.

Kukaan aikuinen ihminen, ei edes lähisukulainen, ei ole oikeutettu toisen ihmisen seuraan. Aikuisella on oikeus valita seuransa. En minä ole tekemisissä edes kaikkien mukavien ja ystävällisten ihmisten kanssa. Miksi tuhlaisin yhtään aikaani ikäviin ihmisiin?

Ilmeisesti joillakin ihmisillä on selkärangassa edelleen sen hiekkalaatikkojen sääntö: "Pitää leikkiä kaikkien kanssa." Muuta selitystä en keksi.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Taidat olla sisältä käsin ohjautuva ihminen? Kaikki ihmiset eivät ole. Jotkut tarvitsevat ympäristöltä luvan tekemisilleen. Heille moraalinen käyttäytyminen on sellaista, joka ei suututa ketään.

Toisilla on taas niin vähän sosiaalisia kontakteja, että heille vaikkapa välien katkaiseminen sukuun olisi sosiaalinen kuoelema. Ystävyyssuhteiden solmiminen on heille vaikeaa, joten he joutuvat turvautumaan valmiiksi annettuihin suhteisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika julma asenne.
"Voin kohdella sinua miten haluan, ja sinun täytyy pysyä luonani" ei ole sinusta julma asenne? -ap

Vierailija

No enpä minäkään juttelisi syvällisiä kenen tahansa kanssa. Ja aika moni varmasti ajattelee samoin. Ihmiskunta ei ole mikään ulkona odottava free to to be used-valikoima. Ihan elämän peruslähtökohtia. Aina voi mennä juttelemaan silti, mutta jos toinen vähänkin hermostuu niin se on heippadei sitten.

Vierailija

No mun psykoterapeutti ajattelee, että ketään ei saa hylätä ja että ihmissuhteen katkaiseva on se, joka toimii väärin. Olen yrittänyt kysyä häneltä, millä perusteella hän ajattelee näin. Ilmeisesti ainakin siksi, että hän uskoo ettei kukaan ole NIIN paha ihminen että välit pitäisi laittaa ihan kokonaan poikki, ja että hylätyksi tulemisen tuska on jätetylle pahempaa, kuin kestäminen ja tilanteen kanssa luoviminen olisi jättäjälle. Ja että asiat voi aina korjata.

Voin kysyä ensi kerralla tarkemmin.

Vierailija

Aika jännä, ap. Ois kiva jos kysyi sit ja kertoisit!
Oon itse sitä mieltä että välit saa katkaista. On tietty hyvä jos asia voidaan puida, jos se jotakuta vaivaa. Mulla on joitain "itsestään kuolleita " suhteita jossa mut on vähitellen hivutettu pois, mutta ei se oo jäänyt ikuisesti vaivaan että mut on hylätty.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mun psykoterapeutti ajattelee, että ketään ei saa hylätä ja että ihmissuhteen katkaiseva on se, joka toimii väärin. Olen yrittänyt kysyä häneltä, millä perusteella hän ajattelee näin. Ilmeisesti ainakin siksi, että hän uskoo ettei kukaan ole NIIN paha ihminen että välit pitäisi laittaa ihan kokonaan poikki, ja että hylätyksi tulemisen tuska on jätetylle pahempaa, kuin kestäminen ja tilanteen kanssa luoviminen olisi jättäjälle. Ja että asiat voi aina korjata.

Todella omituinen ja hyvin vahingollinen ajattelutapa psykoterapeutilla...

Luulisi, että juuri tuossa ammatissa juuri ymmärtäisi miten vahingollisia ja haitallisia osa ihmissuhteista on ja että jokaisella aikuisella ON oikeus valita kenen kanssa aikaansa viettää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että juuri tuossa ammatissa juuri ymmärtäisi miten vahingollisia ja haitallisia osa ihmissuhteista on ja että jokaisella aikuisella ON oikeus valita kenen kanssa aikaansa viettää.

Ehkä taustalla on pelko että potilas jää aivan yksin jos katkaisee jonkun suhteen, ja siitä syystä terapeutti kannustaa jatkamaan.

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi että myrkyllisiä ihmisiä pitää oppia tunnistamaan ja pyritä välttämään.

Vierailija

Itse asiassa tama on valitettavasti oppi, jonka olen itse joutunut muutaman viime vuoden aikana oppimaan. Sitä ennen minäkin olin sitä mieltä, että kaikkien kanssa voi jotenkuten tulla toimeen ja riitaan tarvitaan kaksi ja mitä muita näitä hokemia nyt on. Vasta jouduttuani tekemisiin hyvin narsistisesti käyttäytyvän henkilön kanssa olen joutunut ymmärtämään, että ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, joihin ei kannata olla yhteydessä ja tuhlata aikaansa tai energiaansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulle psykologi sanoi, että ystävyydessuhteessa "kuuluu jäädä plussalle". Tämä oli mulle todella mullistava ajatus, kun olin pitänyt puhtaasta velvollisuudentunnosta erittäin huonoa ystävyyssuhdetta (hyväksikäyttösuhdetta) yllä.

Vierailija

Kunpa sitten ne välien katkaisijat olisivat edes johdonmukaisia eivätkä hengaisi järjestään väärässä seurassa. Mikä järki on heittää kultakimpale menemään ja viettää aikaansa pinnallisten olioiden kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ehkä taustalla on pelko että potilas jää aivan yksin jos katkaisee jonkun suhteen, ja siitä syystä terapeutti kannustaa jatkamaan.

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi että myrkyllisiä ihmisiä pitää oppia tunnistamaan ja pyritä välttämään.

Edelleen juuri psykoterapeutin tulisi ymmärtää, että yksinkin on parempi kuin vahingollisen ihmissuhteen kanssa. Jos joutuu miettimään onko yksin vai epämiellyttävän/hyväksikäyttävän/huonosti kohtelevan ihmisen seurassa, on minusta valinta erittäin helppo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Edelleen juuri psykoterapeutin tulisi ymmärtää, että yksinkin on parempi kuin vahingollisen ihmissuhteen kanssa. Jos joutuu miettimään onko yksin vai epämiellyttävän/hyväksikäyttävän/huonosti kohtelevan ihmisen seurassa, on minusta valinta erittäin helppo.

Mmm, niin minustakin mutta minulle ei yksin olo aiheuta stressiä eikä tunnu ikävältä, moni kuitenkin reagoi siihen eri tavalla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat