Maria Nordin Marja Hintikka Livessa

Vierailija

Jälleen on se kuuluisa hetki, kun ei tiedä, itkeäkö vai nauraako. Nordin yllättyi siitä, ettei lapsen koulutehtävissä ole juurikaan haastetta. Ei varmaan olekaan, kun kaikki on haluttu opettaa ennen koulua (esim. lukemaan lapsi oppi 4-vuotiaana). Mikä hitto siinä on, ettei voi edetä muiden tahtiin? Lapsen turhautumiseenhan se vain johtaa. Erityisen hauska oli kommentti siitä, kuinka "kaikkia lapsia kannattaa kannustaa nerouteen". Olisiko nyt kuitenkin käsitteet vähän hukassa? Älyllisyyteen kannattaa ehkä kannustaa, mutta nerous on käsittääkseni "hieman" harvinaisempi asia.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mun kaveri tekee samaa lapselleen, perheen ainoa poika on vanhempien mielestä nero. Lapselle opetettiin kaikki mahdollinen jo ennen koulua, laitettiin kouluun vuotta aiemmin ja jatkettiin edelleen opettamista (mm. matikassa opetettiin ekaluokkalaiselle yläasteen matikkaa). Sitten ihmetellään, että miten se lapsi ei jaksa olla tunneilla ja äimistellään miksei ope löydä lapselle sopivia tehtäviä. 

Kaverin lapsen sosiaaliset taidot on täysin hukassa, häslää ja riehuu koko ajan. Lisäksi lapsi on pilattu sillä, että tälle on opetettu että hän on nero. Kun siihen lisätään että kolme siskoa ei ole neroja niin soppa on valmis. Poika luulee olevansa maailman napa ja tuleva suurmies. Eniten surettaa ne tytöt, ne on paljon fiksumpia kuin veljensä, mutta ei niille kukaan sitä kerro. Poika on ainoa jota palvotaan. 

Mielenkiinnolla seuraan tuleeko pojasta suurmies vai kuten itse epäilen ihan tavis, jolla voi olla suuria hankaluuksia aikuisena. 

Vierailija

En katsonut ohjelmaa, mutta osa lapsista oppii itse valtavan määrän asioita. Esikoinen oppi 4-vuotiaana kaikki numerot ja kirjaimet , oppi nopeasti muumitietokoneella ihan itse. 5-vuotiaana ihan itse oppi lukemaan , ilman minkäänlaista preppausta. Samoin oppi kirjoittamaan lauseilla. Hänellä on todella hyvä muisti. Oppi laskemaan miinus ja pluslaskuja ennen eskaria (tyyliin 15-7, 31-2). Pointtina tässä on se, että lapsi voi itse olla taitava näissä asioissa ja oppii ilman opettamista . Silti eskari ja koulu tarjoaa haasteita, on asioita joissa lapseni ei ole niin hyvä (esim pallopelit). Se että lapsi oppii nopeasti ei tarkoita että vanhemmat on hiillostanut ja opettaneet :).

Vierailija

Meidän lapsi on ihan pienestä lähtien aina kysellyt kirjaimia, numeroita, liikennemerkkejä, autonmerkkejä jne. Ja kaikki jää yhdellä sanomisella mieleen. Oppi lukemaan ihan itse 3-vuotiaana. Ei edes yritetty tuputtaa lukemista. Kirjoja toki on aina luettu paljon hänelle, ja siitä seuraamalla on kait oppinut lukemisen logiikan. Laskemiseen liittyenkin kyselee koko ajan esim. numeroiden järjestyksestä. Hän on nyt siis neljävuotias, ja varmasti on kouluun mennessä paljon muita edellä. Mutta mitäpä tässä olisi voinut tehdä, kun lapsella on luonnostaan niin ääretön mielenkiinto lukemisen ja numeroiden suhteen? Sanoa vaan, että ei kerrota, ei sinun kuulu noita tietää?

Ei kaikkia lapsia opettamalla opeteta lukemaan. Joillakin vaan riittää sitä luontaista mielenkiintoa ja omaa hoksaamiskykyä noihin normaalisti koulussa opetettaviin asioihin.

Vierailija

Onko Nordinit vielä yhdessä, eikös heillä ollut pari vuotta sitten Palander-tyypinen julkisuudessa mustasukkaisuus-pettämis-mutta hyvä seksielämä pitää yhdessä-esittely?

Vierailija

Mä muistan kun silloin aikoinaan Iholla-sarjassa se Marian poika välillä vilahti ruudussa, niin oli musta poikkeuksellisen mukavan ja terävän oloinen lapsi. Puheli ikäisekseen tosi fiksuja ym.

Mä en näe siinä mitään pahaa jos haluaa antaa lapselleen parhaat mahdolliset eväät elämään tarjoamalla esim. monipuolisesti virikkeitä ja mahdollisuuksia kehittää vaikkapa niitä kognitiivisia taitoja, niin kauan kun edetään lapsen ehdoilla eikä lasta pakoteta mihinkään.

Musta oli kiva kun Maria sanoi ohjelmassa että lapsensa ovat parhaita leikkimisessä, sillä juuri leikki kehittää lasta kaikista eniten ja on lapsille mieluisinta; leikin voimaa ei tulisi koskaan aliarvioida! Toinen on se, että lapsen kanssa kommunikoi mahdollisimman paljon ja laadukkaasti. Puhutaan paljon ja luetaan paljon monipuolisia tekstejä, koska kieli on ajattelun väline.

Kyllä mäkin haluan, että mun lapsi saa kaiken mahdollisen tuen siinä, että hän voi saavuttaa oman täyden potentiaalinsa. Nerous tai korkea älykkyysosamäärä ei ole mikään itseisarvo, kyllä todella mun tärkein toive lapseni suhteen on se, että hänestä tulee tasapainoinen ja onnellinen ihminen.

Mutta jos mä tiedän, että esim. klassisen musiikin kuunteleminen tai harrastaminen kehittää lasta, ja itsekin soitan erilaisia soittimia, niin toki mä haluan antaa myös lapselleni mahdollisuuden löytää jotain itselleen musiikin parista. Samoin kuin taiteen, kädentaitojen tai liikunnan maailmasta. Jos lasta ei kuitenkaan joku näistä asioista todellakaan kiinnosta, niin en mä sitä tuputa. Ja tuskin Mariakaan lapsiaan mihinkään pakottaa. Jännä nähdä miten heidän lapsensa tulevaisuudessa kehittyvät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Reinokin ohjelmassa?

No mikä tässä kysymyksessä on niin väärin? Eikä kukaan halua edes vastata...

Ei arvaa vastata, jos Reiska on taas pettämässä. Maria kutsuu kylläkin lässyttäen miestään :) Tiukkaa liimaa on Maria, jaksaa sinnillä pitää liittoa koossa.

Vierailija

Tuli heti olo että voi vittu se Juna meni jo.. En oo vauvalle paljo soitellu mozartia. Noh, sitte mä ajattelin että jos mä vaikka opetan poikaa tässä kuus vuotta huomaavaiseksi ja hyväpataiseksi miehen aluksi, niin saavat opettajat sitte koulussa hoitaa työnsä. Ajattelin muutenkin iskostaa enemmän lapsen päähän liikkumisen iloa kuin iPadin laskutehtäviä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Reinokin ohjelmassa?

No mikä tässä kysymyksessä on niin väärin? Eikä kukaan halua edes vastata...

Ei arvaa vastata, jos Reiska on taas pettämässä. Maria kutsuu kylläkin lässyttäen miestään :) Tiukkaa liimaa on Maria, jaksaa sinnillä pitää liittoa koossa.

Siis kutsuu miestään Leinoksi (Reino).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat