Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maria Nordin Marja Hintikka Livessa

Vierailija
09.11.2015 |

Jälleen on se kuuluisa hetki, kun ei tiedä, itkeäkö vai nauraako. Nordin yllättyi siitä, ettei lapsen koulutehtävissä ole juurikaan haastetta. Ei varmaan olekaan, kun kaikki on haluttu opettaa ennen koulua (esim. lukemaan lapsi oppi 4-vuotiaana). Mikä hitto siinä on, ettei voi edetä muiden tahtiin? Lapsen turhautumiseenhan se vain johtaa. Erityisen hauska oli kommentti siitä, kuinka "kaikkia lapsia kannattaa kannustaa nerouteen". Olisiko nyt kuitenkin käsitteet vähän hukassa? Älyllisyyteen kannattaa ehkä kannustaa, mutta nerous on käsittääkseni "hieman" harvinaisempi asia.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä.

Vierailija
2/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä sillä Lehtisen lihavalla mummolla on siinä ohjelmassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli Nordin miten sen sanoisi en kyl diggaa!!

Vierailija
4/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Reinokin ohjelmassa?

Vierailija
5/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri tekee samaa lapselleen, perheen ainoa poika on vanhempien mielestä nero. Lapselle opetettiin kaikki mahdollinen jo ennen koulua, laitettiin kouluun vuotta aiemmin ja jatkettiin edelleen opettamista (mm. matikassa opetettiin ekaluokkalaiselle yläasteen matikkaa). Sitten ihmetellään, että miten se lapsi ei jaksa olla tunneilla ja äimistellään miksei ope löydä lapselle sopivia tehtäviä. 

Kaverin lapsen sosiaaliset taidot on täysin hukassa, häslää ja riehuu koko ajan. Lisäksi lapsi on pilattu sillä, että tälle on opetettu että hän on nero. Kun siihen lisätään että kolme siskoa ei ole neroja niin soppa on valmis. Poika luulee olevansa maailman napa ja tuleva suurmies. Eniten surettaa ne tytöt, ne on paljon fiksumpia kuin veljensä, mutta ei niille kukaan sitä kerro. Poika on ainoa jota palvotaan. 

Mielenkiinnolla seuraan tuleeko pojasta suurmies vai kuten itse epäilen ihan tavis, jolla voi olla suuria hankaluuksia aikuisena. 

Vierailija
6/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutti fiksulta ihmiseltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiennyt itkeäkö vaiko nauraa tuolle älykkö lapsen äidille.

Vierailija
8/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Reinokin ohjelmassa?

No mikä tässä kysymyksessä on niin väärin? Eikä kukaan halua edes vastata...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut ohjelmaa, mutta osa lapsista oppii itse valtavan määrän asioita. Esikoinen oppi 4-vuotiaana kaikki numerot ja kirjaimet , oppi nopeasti muumitietokoneella ihan itse. 5-vuotiaana ihan itse oppi lukemaan , ilman minkäänlaista preppausta. Samoin oppi kirjoittamaan lauseilla. Hänellä on todella hyvä muisti. Oppi laskemaan miinus ja pluslaskuja ennen eskaria (tyyliin 15-7, 31-2). Pointtina tässä on se, että lapsi voi itse olla taitava näissä asioissa ja oppii ilman opettamista . Silti eskari ja koulu tarjoaa haasteita, on asioita joissa lapseni ei ole niin hyvä (esim pallopelit). Se että lapsi oppii nopeasti ei tarkoita että vanhemmat on hiillostanut ja opettaneet :).

Vierailija
10/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on ihan pienestä lähtien aina kysellyt kirjaimia, numeroita, liikennemerkkejä, autonmerkkejä jne. Ja kaikki jää yhdellä sanomisella mieleen. Oppi lukemaan ihan itse 3-vuotiaana. Ei edes yritetty tuputtaa lukemista. Kirjoja toki on aina luettu paljon hänelle, ja siitä seuraamalla on kait oppinut lukemisen logiikan. Laskemiseen liittyenkin kyselee koko ajan esim. numeroiden järjestyksestä. Hän on nyt siis neljävuotias, ja varmasti on kouluun mennessä paljon muita edellä. Mutta mitäpä tässä olisi voinut tehdä, kun lapsella on luonnostaan niin ääretön mielenkiinto lukemisen ja numeroiden suhteen? Sanoa vaan, että ei kerrota, ei sinun kuulu noita tietää?

Ei kaikkia lapsia opettamalla opeteta lukemaan. Joillakin vaan riittää sitä luontaista mielenkiintoa ja omaa hoksaamiskykyä noihin normaalisti koulussa opetettaviin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Nordinit vielä yhdessä, eikös heillä ollut pari vuotta sitten Palander-tyypinen julkisuudessa mustasukkaisuus-pettämis-mutta hyvä seksielämä pitää yhdessä-esittely?

Vierailija
12/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun silloin aikoinaan Iholla-sarjassa se Marian poika välillä vilahti ruudussa, niin oli musta poikkeuksellisen mukavan ja terävän oloinen lapsi. Puheli ikäisekseen tosi fiksuja ym.

Mä en näe siinä mitään pahaa jos haluaa antaa lapselleen parhaat mahdolliset eväät elämään tarjoamalla esim. monipuolisesti virikkeitä ja mahdollisuuksia kehittää vaikkapa niitä kognitiivisia taitoja, niin kauan kun edetään lapsen ehdoilla eikä lasta pakoteta mihinkään.

Musta oli kiva kun Maria sanoi ohjelmassa että lapsensa ovat parhaita leikkimisessä, sillä juuri leikki kehittää lasta kaikista eniten ja on lapsille mieluisinta; leikin voimaa ei tulisi koskaan aliarvioida! Toinen on se, että lapsen kanssa kommunikoi mahdollisimman paljon ja laadukkaasti. Puhutaan paljon ja luetaan paljon monipuolisia tekstejä, koska kieli on ajattelun väline.

Kyllä mäkin haluan, että mun lapsi saa kaiken mahdollisen tuen siinä, että hän voi saavuttaa oman täyden potentiaalinsa. Nerous tai korkea älykkyysosamäärä ei ole mikään itseisarvo, kyllä todella mun tärkein toive lapseni suhteen on se, että hänestä tulee tasapainoinen ja onnellinen ihminen.

Mutta jos mä tiedän, että esim. klassisen musiikin kuunteleminen tai harrastaminen kehittää lasta, ja itsekin soitan erilaisia soittimia, niin toki mä haluan antaa myös lapselleni mahdollisuuden löytää jotain itselleen musiikin parista. Samoin kuin taiteen, kädentaitojen tai liikunnan maailmasta. Jos lasta ei kuitenkaan joku näistä asioista todellakaan kiinnosta, niin en mä sitä tuputa. Ja tuskin Mariakaan lapsiaan mihinkään pakottaa. Jännä nähdä miten heidän lapsensa tulevaisuudessa kehittyvät.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Reinokin ohjelmassa?

No mikä tässä kysymyksessä on niin väärin? Eikä kukaan halua edes vastata...

Ei arvaa vastata, jos Reiska on taas pettämässä. Maria kutsuu kylläkin lässyttäen miestään :) Tiukkaa liimaa on Maria, jaksaa sinnillä pitää liittoa koossa.

Vierailija
14/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti olo että voi vittu se Juna meni jo.. En oo vauvalle paljo soitellu mozartia. Noh, sitte mä ajattelin että jos mä vaikka opetan poikaa tässä kuus vuotta huomaavaiseksi ja hyväpataiseksi miehen aluksi, niin saavat opettajat sitte koulussa hoitaa työnsä. Ajattelin muutenkin iskostaa enemmän lapsen päähän liikkumisen iloa kuin iPadin laskutehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Reinokin ohjelmassa?

No mikä tässä kysymyksessä on niin väärin? Eikä kukaan halua edes vastata...

Ei arvaa vastata, jos Reiska on taas pettämässä. Maria kutsuu kylläkin lässyttäen miestään :) Tiukkaa liimaa on Maria, jaksaa sinnillä pitää liittoa koossa.

Siis kutsuu miestään Leinoksi (Reino).

Vierailija
16/20 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katsonut ohjelmaa, mutta osa lapsista oppii itse valtavan määrän asioita. Esikoinen oppi 4-vuotiaana kaikki numerot ja kirjaimet , oppi nopeasti muumitietokoneella ihan itse. 5-vuotiaana ihan itse oppi lukemaan , ilman minkäänlaista preppausta. Samoin oppi kirjoittamaan lauseilla. Hänellä on todella hyvä muisti. Oppi laskemaan miinus ja pluslaskuja ennen eskaria (tyyliin 15-7, 31-2). Pointtina tässä on se, että lapsi voi itse olla taitava näissä asioissa ja oppii ilman opettamista . Silti eskari ja koulu tarjoaa haasteita, on asioita joissa lapseni ei ole niin hyvä (esim pallopelit). Se että lapsi oppii nopeasti ei tarkoita että vanhemmat on hiillostanut ja opettaneet :).

 

Meillä on juuri tällainen 5-vuotias. Emme ole hänelle tyrkyttäneet mitään, itseohjautuvasti oppinut lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan. En pidä noita taitoja huonoina mutta en erityisemmin niitä hehkutakaan. Kaikki oppii ne ajallaan. 

Vierailija
17/20 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi niiden lasten opettajia mihin ovat joutuneet.

Neroksi julistaminen televisiossa ja lehdissä luo kovat paineet lapselle.

 

Toivottavasti Marian lapset ovat myös fiksuja ja hyvin käyttäytyviä ja muita huomioon ottavia.

 

Ymmärrän sen että lapselleen haluaa antaa parhaat mahdolliset lähtökohdat. Minäkin otin lapset ihmisinä jo raskausaikana, puhuin heille, kertoilin mitä teen ja musiikkia meillä on aina kuunneltu.

 

Puheen kehitys alkoi varhain, verbaalista lahjakkuutta on ja muutenkin ovat pärjänneet hyvin. Lisäksi heillä on hyvät käytöstavat. En ole asettanut opettajille mitään erityisvaatimuksia enkä julistanut lapsiani julkisesti neroiksi.

 

 

Vierailija
18/20 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En katsonut ohjelmaa, mutta osa lapsista oppii itse valtavan määrän asioita. Esikoinen oppi 4-vuotiaana kaikki numerot ja kirjaimet , oppi nopeasti muumitietokoneella ihan itse. 5-vuotiaana ihan itse oppi lukemaan , ilman minkäänlaista preppausta. Samoin oppi kirjoittamaan lauseilla. Hänellä on todella hyvä muisti. Oppi laskemaan miinus ja pluslaskuja ennen eskaria (tyyliin 15-7, 31-2). Pointtina tässä on se, että lapsi voi itse olla taitava näissä asioissa ja oppii ilman opettamista . Silti eskari ja koulu tarjoaa haasteita, on asioita joissa lapseni ei ole niin hyvä (esim pallopelit). Se että lapsi oppii nopeasti ei tarkoita että vanhemmat on hiillostanut ja opettaneet :).

 

Meillä on juuri tällainen 5-vuotias. Emme ole hänelle tyrkyttäneet mitään, itseohjautuvasti oppinut lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan. En pidä noita taitoja huonoina mutta en erityisemmin niitä hehkutakaan. Kaikki oppii ne ajallaan. 

 

Meidän tyttö oppi osasi myöskin lukea ja kirjoittaa jo monta vuotta ennen kouluun menoa. Ei olisi tullut mieleenikään lähteä toitottamaan, että lapseni on jotenkin nero ja parempi kuin muut luokkakaverit. Myöskin hän saa kymppejä kokeissa, mutta en pidä hanta yhtään sen "nerompana" kuin ketään muutakaan. Hän sattui vain olemaan kiinnostunut lukemisesta ja laskemisesta jo pienenä.

Mikäli olisin alkanut julistamaan hänen nerouttaa ja vaatimaan hänelle erikoiskohtelua koulussa (omia tehtäviä) niin olisin tehnyt hänelle karhunpalveluksen. Miten kuvittelette koulukavereiden suhtautuvan oppilaaseen joka tekee kaiken erilailla ja jota kohdellaan täysin poikkeavasti muista. Ei se kirjaviisaus ole kaikki kaikessa.

Jokaisen oppii lukemaan ja vanhemmat voivat kotona tarjota näitä haasteita lapsilleen, mutta antakaa heidän olla tasa-arvoisia luokkakavereiden silmissä.

Vierailija
19/20 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset oppineet lukemaan 4-5-vuotiaana. Koulumenestyksenkin perusteella he ovat keskimääräistä älykkäämpiä, mutta en nyt lähtisi lapsia neroiksi sanomaan. Lapsuuteen kuuluu niin paljon erilaista oppimista, sosiaaliset taidot ja käytöstavat yhtenä tärkeimmistä. Esimerkiksi huippuälykäs ihminen, joka on kylmä ja laskelmoiva muita kohtaan ei ole minusta nero. Nerous vaatii monialaista älykkyyttä ja siksi se on erittäin harvinaista. Lapsi ei voi olla nero, häneltä puuttuu kokemuksen tuoma viisaus.

 

En halua lapsieni olevan neroja, toivon että he voivat olla onnellisia, mukavia kavereita muille ja heillä on hyvä olla kaikin puolin. Minusta tuollainen neroudesta höpöttäminen on älytöntä pienten lasten kohdalla, ennemmin on kyse siitä että lapsi on mahdollisesti lahjakas joillakin osa-alueilla.

Vierailija
20/20 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tuli nyt uusintana. En olisi ikinä uskonut, mutta Nordin oli ainoa järkevältä vaikuttava. Oksettava toi läski-Jenni, mitä ihmettä se sössötys oli että ”me lapsen kans purettiin auton moottori, pitääkö siihen päälle tehdä matikkatehtäviä, röhö röhö”. Nordin hetken päästä sanoikin diplomaattisesti kuinka typerää on että ihmiset näkevät vain matemaattisen lahjakkuuden neroutena eivätkä ymmärrä että lahjakkuutta on monenlaista. Hän nimenomaan sanoi että lapsen omaa lahjakkuutta pitää tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi