Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväpalkkainen mies

Vierailija

Mieheni tienaa kuussa vähän alle 6000 euroa. Onko hän teidän mielestänne hyväpalkkainen? Pystyn hoitamaan lapset kotona, mutta muuten emme mielestäni ole erityisen rikkaita vaikka omakotitalossa asumme ja meillä on kaksi autoa. Ihan mielenkiinnosta kyselen, kuinka paljon sinun miehesi tienaa jos pidät miestäsi hyväpalkkaisena?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Paljastan salaisuuden: naisetkin voi käydä töissä ja tienata!
Mä tienaan 14.000,- kuussa brutto. Mieheni kai vähän enemmän, en tarkkaan tiedä.

Mitäs mieltä sun miehesi on tästä? Maksaako se sulle eläkettä vai millä aiot elää vanhempana? Onks kivaa olla miehestä riippuvainen?

Vierailija

Minusta miehesi on tosi hyväpalkkainen, ja teillä on korkea elintaso, kun on omakotitalo, useampia lapsia, vaimo kotona ja kaksi autoa.

Vierailija

Jos te molemmat tienaatte samanverran, sanoisin hyväpalkkaiseksi - muuten verotus vie aika suuren osan miehesi palkasta. Tosin palkkaakin tärkeämpi on menot. Jos ei juoksentele statuselämäntavan perään vaan elää säästeliästi niin kyllä miehesi palkalla pärjää vallan mainiosti täällä Suomessa.

Vierailija

Ei ole ikinä helppoa, ei vaikka tienaisi sen kymppitonnin. Viimeistään verotus tasaa ihan mitä vaan tulot aika pieniksi.

Minusta tuo on sellainen normaali ok-palkka, jonka varassa ei voi kotiäidiksi ryhtyä. Tuskin olet oikeasti ryhtymässäkään. Suomessahan naiset selittävät olevansa "kotona" kun oikeasti ovat perhevapailla, mikä on ihan eri asia. Tämä kotiäiti-käsitteen väärinkäyttö myös hämärtää joiltakin naisilta tuntuman siihen, milloin sinne kotiin on oikeasti varaa jäädä. Teidän tuloilla ei varmaan kyllä ole, pitkän päälle ei yhden ihmisen palkalla perhettä elätetä. Pakon edessä toki, mutta turhan köyhäksi menee. Jos joudut arjessa näkemään vaivaa, jotta säästäisit kymppejä, on hyvä huomata, että pienipalkkaisessakin työssä tienaa heti tonnin kuussa nettona. Kokonaisen tonnin. Sitä ei säästä arjen menoista, vaikka ostaisi kuinka paljon tarjousvessapaperia ja keittelisi kaalisoppaa.

Muutaman vuoden tuolla kyllä sinnittelee varmasti suht helposti. Pitkän päälle tulee paljon enemmän kuluja, eikä sama enää onnistu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paljastan salaisuuden: naisetkin voi käydä töissä ja tienata!
Mä tienaan 14.000,- kuussa brutto. Mieheni kai vähän enemmän, en tarkkaan tiedä.

Mitäs mieltä sun miehesi on tästä? Maksaako se sulle eläkettä vai millä aiot elää vanhempana? Onks kivaa olla miehestä riippuvainen?

Taisi tulla yksi nolla liikaa "tuloihisi". Mutta kai joku tähänkin provoon menee :)

älä jää miehen tulojen varaan

Hei, minäpä olen oikeasti tienannut 11.6K€/kk +verottomat päivärahat ja silloin tunsin itseni hyvätuloiseksi, vaikka vero% oli korkea.

Nyt olen toisenlaisessa työssä, joka ei vaadi yhtä paljon matkustamista ja vastuutkin on pienemmät. Peruspalkkani on tuo 6.5K€/kk. Pärjään sillä hirveän hyvin, mutten voisi edes kuvitella elättäväni yksin koko perhettä (ellei olisi todella pakko, mies sairastuisi tai jäisi työttömäksi). Se olisi meille aikamoinen elintason lasku ja muutos ja periaatteellisestikin olisin vastaan, että mieheni ryhtyisi "koti-isäksi". Niin myös hän, joten siitä ei ole huolta. Mieheni tienaa vajaa 6000€/kk+vuosibonukset 1-2kk:n kk-palkan verran.

Olemme siis yhdessä hyvätuloisia ja meillä on mahdollisuus sijoittaa/säästää joka kk, mutta jos olisimme yhden tuloilla, niin eläisimme kädestä suuhun tai muuttaisimme pienempään ja muutenkin kulutusta (kalliit harrastukset yms) pitäisi karsia.

Vierailija

Ei ne suuret tulot vaan oienet menot. Mieheni eläke on 2000 ja minun 1000. Meillä on kaksi pönttöuunia kuumana koko talven. Puut teemme itse naapurien metsästä tuulen kaatamista. Kaksi pakastinta on täynnä marjoja ja sienet kuivasimme kuivurilla kuten tillit, persiljat ym. Sauna on puulämmitteinen sekin. Iso hyvä Volvo maksoi 4000 euroa ja sillä ajaa 10 vuotta vähintään. Rahaa jää säästöönkin kun emme syö sisäfilettä ihan joka päivä. Ulkomailla käymme pari kertaa vuodessa. Ja lastenlapset saavat rahaa opiskeluunsa. Pienten menojen merkitys ja säästäväisyys yleensä on unohtunut. N62

Vierailija

Kaksi 3000 tienaavaa saavat enemmän käteen kuin yksi 6000 tienaava. Tämä johtuen suomen verotuksesta. Eli hyvin keskimääräiset ansiot tai vähän jopa alle on aloittajalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehesi on keskituloinen. Mielestäni ihan ok liksa.

Keskivertotuloinen yksityisellä sektorilla tienaa ~3500/kk bruttona. Mediaani, eli vähän oikeampi keskituloinen oli sitä alempana, joku 3200-3300 vissiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan oienet menot. Mieheni eläke on 2000 ja minun 1000. Meillä on kaksi pönttöuunia kuumana koko talven. Puut teemme itse naapurien metsästä tuulen kaatamista. Kaksi pakastinta on täynnä marjoja ja sienet kuivasimme kuivurilla kuten tillit, persiljat ym. Sauna on puulämmitteinen sekin. Iso hyvä Volvo maksoi 4000 euroa ja sillä ajaa 10 vuotta vähintään. Rahaa jää säästöönkin kun emme syö sisäfilettä ihan joka päivä. Ulkomailla käymme pari kertaa vuodessa. Ja lastenlapset saavat rahaa opiskeluunsa. Pienten menojen merkitys ja säästäväisyys yleensä on unohtunut. N62

Eläkeläisiltä tuo on ymmärrettävä ratkaisu, mutta älä nyt ihmeessä esitä sitä ratkaisuksi työikäiselle. Tuossa juuri nähdään, että työelämään todellakin kannattaa panostaa. Jos töihin meno on realistinen vaihtoehto, ei kannata käyttää aikaansa pönttöuuneihin ja marjanpoimintaan, koska on fiksumpaa käydä töissä ja ostaa marjat torilta. Eikä muuten teilläkään olisi noinkaan hyviä eläkkeitä, jos ei joku olisi tehnyt töitä työiässä.

Eläkekertymät ovat muuten nykyään surkeita. Oma bruttopalkkani on noin 8000 euroa kuussa, mutta olen ollut useammalla äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja alkupalkka oli aikanaan tietysti pienempi. Jos jaksan ja pystyn tekemään tätä työtä 60-vuotiaaksi, mikä ei ole nykymaailmassa mikään itsestäänselvyys, eläkkeeni tulee olemaan 2900 euroa kuussa. Tämäkin edellyttää, ettei tulevassa lakimuutoksessa heikennetä eläkkeen ehtoja. Lisäksi tuota muhkeaa eläkettä aletaan maksaa vasta, kun olen 67 v, joten jos työkyky tai työ loppuvat, kun olen 60 v, minun on jotenkin kai säästöillä sinniteltävä ensimmäiset vuodet kunnes pääsen noinkin leveälle leivälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiltä tuo on ymmärrettävä ratkaisu, mutta älä nyt ihmeessä esitä sitä ratkaisuksi työikäiselle. Tuossa juuri nähdään, että työelämään todellakin kannattaa panostaa. Jos töihin meno on realistinen vaihtoehto, ei kannata käyttää aikaansa pönttöuuneihin ja marjanpoimintaan, koska on fiksumpaa käydä töissä ja ostaa marjat torilta. Eikä muuten teilläkään olisi noinkaan hyviä eläkkeitä, jos ei joku olisi tehnyt töitä työiässä.

Eläkekertymät ovat muuten nykyään surkeita. Oma bruttopalkkani on noin 8000 euroa kuussa, mutta olen ollut useammalla äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja alkupalkka oli aikanaan tietysti pienempi. Jos jaksan ja pystyn tekemään tätä työtä 60-vuotiaaksi, mikä ei ole nykymaailmassa mikään itsestäänselvyys, eläkkeeni tulee olemaan 2900 euroa kuussa. Tämäkin edellyttää, ettei tulevassa lakimuutoksessa heikennetä eläkkeen ehtoja. Lisäksi tuota muhkeaa eläkettä aletaan maksaa vasta, kun olen 67 v, joten jos työkyky tai työ loppuvat, kun olen 60 v, minun on jotenkin kai säästöillä sinniteltävä ensimmäiset vuodet kunnes pääsen noinkin leveälle leivälle.

Aika hulppeita palkkoja tuntuu porukalla olevan. Mitähän mahdat tehdä työksesi, kun saat tuon 8000 kuussa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat