Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten välejä hiertää erilasiset kummit

as
09.11.2015 |

Minulla on kaksi noin vuoden välein syntynyttä lasta ja heidän välejään on viime aikoina alkanut pahasti hiertää kummit. Nuoremmalla on kummi erittäin läheinen, on ollut kummin perheen kanssa mm. ulkomaanmatkoilla. Vanhemman kummi taas ei juuri yhteyttä pitele, hän saa kortin silloin tällöin.

Katkeruutta tästä on ollut jo aiemminkin, mutta kamelin selän katkaisi tänään tullut tieto, jonka mukaan nuorempi saa halutessaan joulu- ja kesälomaksi töitä kummin työpaikalta. Vanhempi on todella katkera siitä, ettei kukaan järjestä hänelle mitään vastaavia mahdollisuuksia.

Mitenhän tuon asian saisi sellaiseksi, etteivät sisarukset olisi katkeria tässä asiassa?

Nuorempi on 9-luokkalainen ja vanhempi on lukion ekalla.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on otollinen aika tutustuttaa vanhempi lapsi vasemmistoliiton agendaan...

Vierailija
22/26 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämmöisten asioiden takia en halunnut omille lapsilleni kummeja. Heillä on kaikilla saman verran läheisiä ja luotettavia aikuisia ympärillä, ilman hienoja statuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö vois kysyä tältä hyvältä kummilta, voisko hän kysyä kesätyöpaikkaa myös vanhemmalle lapsellesi? Ymmärrän hyvin, että ärsyttää sekin, että sisko pääsee kummin kanssa reissuun yms ja mielestäni sen asian kanssa pitää vain elää, kun on kuitenkin iso rahallinen panostus kummilta, mutta ehkä tuo toisenkin kesätyöpaikan järjestely voisi olla mahdollista eikä ainakaan verottaisi kummin kukkaroa.

Mulla ja mun siskolla on ollut hyvin erilaiset kummit, kummallakin kahdet kummit. Mun toiset kummit on tosi läheiset mulle ja siis aina olleet kuin varavanhemmat, toiset taas joskus lähettäneet kortin. Mutta mun siskon toiset kummit ei oo pitäny mitään yhteyttä, toiset ovat muistaneet synttäreinä ja jouluna, muttei mitenkään läheiset ole siskolle olleet. Tästä huolimatta siskolle ei ole kertynyt mitään katkeruuksia, tosin oon ihan varma, että jos mun kummit olis hommanneet mulle kesätyöpaikan, niin varmasti pyydettäessä olisivat yrittäneet järjestää paikan siskollenikin.

Omille lapsille (meillä 3kpl) olen valinnut kummit puhtaasti sillä periaatteella, että kuka haluaisi viettää mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa (joillekin kuulemma tärkein kriteeri on ollut taloudellinen tilanne), koska mun mielestä paras lahja mitä lapsi voi kummilta saada on välitön läsnäolo, ei materia. Esim nyt sanoin mun vanhimman lapsen kummille, että ei sen tarvi ostaa lahjaa jouluna (tiedän että hällä tiukka rahatilanne, hyvä että saa laskut maksettua eikä raaski esim ostaa maitoa kaupasta), riittää kun tulee kylään leikkimään tai vie lasta leikkipuistoon.

Vierailija
24/26 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja siskollani on vajaa vuosi ikäeroa. Kummini eivät pitäneet yhteyttä, asuivat toisessa maassakin. Siskon kummit taas muistivat lahjoin jouluna ja synttärinä. Asia ratkaistiin niin, että vanhemmat ostivat minulle "kummilahjan" jouluna, kun sisko olisi muuten saanut yhden lahjan enemmän. Nyt ehdotan, että te vanhemmat järkkäätte suhteillanne tälle vanhemmalle joulu- / kesätyöpaikan.

Työpaikkoja ei noin vain järkkäillä. Ei ainakaan sellaisia, joista saa palkkaa ja jotka eivät hemmotellun kakaran mielestä ole "paskaduuneja".

Ei ole vanhempien tai kummien velvollisuus järjestää lapselleen töitä, kyllä se on ensisijaisesti lapsen tehtävä. Tottakai vanhemmat ja kummit halutessaan voivat jeesata mahdollisuuksien mukaan, mutta ei kannata opettaa lasta siihen, että kaikki putoaa syliin kunhan vaan sohvalla loikoilee ja vaatii.

Vierailija
25/26 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenkodissa oli sama. Mulla oli kummina äidin sisko, läheinen ja nähtiin koko ajan. Tämä sisko osti kaikkea ja päälle vielä muutenkin paapoi. Sitten pikkusiskon kummiksi oli otettu tuttavapariskunta, joka muutti toiselle puolelle Suomea ja lähettivät kerran vuodessa lahjan. Siskoni näki kumminsa kaksi kertaa sen jälkeen, kun täytti 2. Toisen rippijuhlissa ja toisen ylppäreissä. Jotenkin vanhempien välit viileni näiden kummien kanssa, vaikkei mitään riitaa ollutkaan.

Vierailija
26/26 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan nykypäivänä on niin, että tuon ikäisten kesätyöpaikat ovat monesti vanhempien suhteilla järjestämiä, ajat ovat kovasti muuttuneet takavuosista. Nyt on niin paljon ammattikoulutettua väkeäkin työttömänä, että monet paikat menevät heille, ei niitä ilman suhteita liikene koululaisille/lukiolaisille. Ei siinä ole mun mielestä mitään pahaa, että omille lapsilleen järjestää kesätöitä tuossa iässä, aikuiset on sitten eri juttu.

Itse tekisin tuossa ap:n tilanteessa niin, että jos kummi järkkää töitä toiselle, itse kokeilisin järkätä toiselle.