Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kamalan lihava ja ahmin ruokaa

Nainen 28v
09.11.2015 |

Välillä inhoan itseäni tämän takia. Olen 29v nainen ja en vaan saa painoani kuriin. Muuten olen ihan tyytyväinen elämääni enkä ole masentunut. Elämänhallintataitoni ovat kunnossa, olen naimisissa ja opiskellut AMK tason ammatin ja pidän itseäni perusfiksuna ihmisenä. Tätä syömisasiaa en vaan saa kuriin.

Surettaa. Olen aina ollut pyöreyteen taipuvainen ja syönyt isoja määriä ruokaa ja ollut makean perään. Painoni on jojoillut ja olen laihduttanut kymmenisen kiloa useampia kertoja ja aina paino tulee takaisin. Nyt viimeisen vuoden aikana painoni on vaan noussut entisestään ja olen välillä tiputtanut muutaman kilon jotka sitten palaavat. Heikkouksia on roskaruoka ja herkut. En kuitenkaan oksenna ruokaa enkä inhoa itseäni syömisen takia ja itsetuntoni on ok tasoa. Joku häiriöhän tämä on mutta ehkä lievä sellainen.

Kaipaisin kokemuksia muilta samassa tilanteessa olevilta. Tätä ei täysin pysty ymmärtämään aina hoikkana tai normipainoisena pysynyt henkilö. Saan ruoasta hyvää oloa ja palkitsen sillä itseäni. Joka maanantai aloitan elämäntaparemontin joka jää viimeistään parin viikon päästä. Tarvitsisin tukea tähän henkiseen puoleen koska teknisesti osaan laihduttaa ja tiedän millaista terveellinen ja kevyt ruoka on. Se ei vaan maistu yhtä hyvältä kuin epäterveellinen ruoka. Pelkään sairastuvani ja että elimistö ei kestä tätä 35 painoindeksiä ja tiedän tilanteen olevan vakava.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ap.

Täällä sekamuotoinen syömishäirikkö. Taustaan on kuulunut "anoreksiakausi" jolloin paino tippui reilut 30kg ihan rajoittamalla syömisiä ja lopuksi olemalla kokonaan syömättä. Sen lisäksi on ollut bulimisia kausia kun olen ahminut ja oksentanut. Suurimman osan ajasta olen kuitenkin "vain ahminut" ja lihonut. Nyt olen taas lihonut 20kg 1,5v aikana. Voisin varmaan kirjoittaa tietokirjan oikeaoppisesta syömisestä, eli teorian puutteesta asia ei todellakaan ole kiinni, eikä myöskään siitä etten tietäisi mitä ylipaino terveydelleni tekee.

Ainoa asia joka on minut saanut lopettamaan ahmimisen, on karppaus. Vain vähän hiilareita (kasviksista, maitotuotteista, pähkinöistä yms), tarpeeksi proteiineja ja loput rasvaa. Olen todennut tämän jo kahtena erillisenä kertana. Näläntunne katoaa, se "tarve" saada ruokaa katoaa, ja syön terveellistä ruokaa niin että nälkä lähtee. Jos nyt tyydytään siihen väittämään että rasva on hiilaria terveellisempää, mihin oman kokemukseni perusteella kyllä tahdon jo uskoa. Ainoa hetki kun karppauksen aikana tekee tiukkaa, on se pirun PMS. Mutta; viimeisen PMS:n aikana söin jopa ihan hiilarimättöä ja heti sen vaiheen mentyä ohi ei tehnyt edes kaupassa mieli ostaa karkkia. Vaikka oikeastaan niitä menin sinne ostamaan vanhasta tavasta, koska "on ollut paska päivä, ois kiva ostaa karkkia, mitä väliä silläkin on" (eli minulla on myös mielenterveydellistä taustaa kyllä, syön suruun. Ja kaikkeen muuhunkin silloin kun on ahmimisvaihde päällä).

En voi sanoa että tämä sinua auttaisi, se on yksilöllistä. Ja vaikka auttaisi, kuten tiedät; se miten saat aloitettua ja pidettyä uuden ruokavalion on eri asia. Minulta se vaati monta yrittämistä ja sitten yhtäkkiä sattuikin osumaan oikea hetki kohdalle ja sen vuoksi pääsin kunnon alkuun ja itseni pysymään ruokavaliossa. Niin ärsyttävää kuin se onkin niin se ihan vaan vahingossa rupesi yhtäkkiä toimimaan.

Paljon tsemppiä omalle polullesi. Toivon mukaan nyt ei tule mitään mieltä niin paljon järkyttävää että pystyisin pysymään omallani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla