Koska kannattaa hankkia lapset?
Olen 24-vuotias nainen, vakituisessa parisuhteessa mieheni kanssa jo neljättä vuotta. Olemme kovasti puhuneet jo lasten hankkimisesta ja pohdimme, että milloin se oikea aika oikein on. Meillä on molemmille vakituinen työ ja elämä taloudellisilta osin aikalailla tasapainossa.
Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne, jotka olette lapsia jo saaneet: Mistä tiesitte, että oli oikea aika? Oletteko koskaan katuneet, että hankitte lapset liian nuorina/vanhoina/väärään elämäntilanteeseen/väärän kumppanin kanssa tmv? Onko perhe-elämänne nyt onnellista? Kertokaahan.
Kommentit (31)
Itse tein ekan 23 ja nyt neljättä pukkaa 32..kannattaa soittaa mielummin ajoissa kuin liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
22-30 ikäisenä, yli kolmekymppinen on liian vanha äidiksi
Miksi sinusta yli kolmekymppinen on vanha äidiksi?
Kyllä ne aika nuorena kannattaa tehdä. Sen verran täytyy opiskella, juhlia ja matkustella että malttaa olla lapsen kanssa ihan rauhassa vuoden tai pari kotona.
Itse aloin yrittämään liian myöhään. Yli 30- vuotiaana voi jäädä lapsettomaksi.
Saatiin eka ku oltiin 22-vuotiaita ja toinen 25-vuotiaina. Ainoa negatiivinen asia oli tuon ekan kanssa, kun _kellään_ tutulla ei ollut lapsia. Sitten niitä muutamalle siunaantui niin oli enemmän juttuseuraa ja vertaistukea.
Me tehtiin aikaisin kun tiedettiin varmasti lapsia haluavamme. Muusta sitten (koulutuksen jälkeinen ura ym) ei ihan niin varmoja oltukaan. Oltiin melkein-kandeja kun saatiin eka ja melkein-maistereita kun saatiin toka. Se opiskelijan elämäntilanne oli niin joustava, että pystyttiin hoitamaan lapset kotona. Aateltiin myös, että opiskeluaikana lasten saaminen ei välttämättä ole hyvä idea, mutta niin ei ole heti valmistumisen jälkeenkään, mahdollisen väitöskirjan aikana, heti ekojen pätkätöiden jälkeen jne. Ja sitten kun olisi hyvä hetki niin biologisesti ei välttämättä enää olisikaan. Täytyy myöntää, että kaiken järkeilyn allakin hirvitti, jotenkin mullekin oli niin iskostettu päähän se opiskelu - mies - perhe -linja millä hyvä tulee, mutta tuli näinkin. Oli kiva olla varma ettei vaan voi jäädä lapsettomaksi. Se olisi ollut meille suuri onnettomuus. Taloudellinen tilanne oli surkea, mutta "lapsi tuo leivän tullessaan" ja kun lapsiin vähän isompina alkoi kulua enemmän rahaa, oltiinkin jo valmistuttu ja taloudellinen tilanne ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun susta siltä tuntuu ja olet miehestä varma.Täytyyhän ne tehä jos meinaa tehdä.Oltiin samaa ikää kun tuli eka ja oli musta ihan hyvä ikä.Oli työpaikat ja kiva koti.
Eka meni kesken kun olin syöny pillereitä 10 vuotta joten oli aikakin kai puhdistautua niistä myrkyistä.
Kerro lisää myrkyistä, joita ehkäisyvalmisteet sinun mukaasi sisältävät.
Ei välttämättä sisällä myrkkyjä mutta ainakin haittaavat tiettyjen ravintoaineiden imeytymistä. Kuten sinkin, näin ollen pitkään pillereitä syöneet naiset repeävät useammin synnytyksessä.
Epillerit ovat myös WHON mukaan selkeästi yhdistetty syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun susta siltä tuntuu ja olet miehestä varma.Täytyyhän ne tehä jos meinaa tehdä.Oltiin samaa ikää kun tuli eka ja oli musta ihan hyvä ikä.Oli työpaikat ja kiva koti.
Eka meni kesken kun olin syöny pillereitä 10 vuotta joten oli aikakin kai puhdistautua niistä myrkyistä.
Kerro lisää myrkyistä, joita ehkäisyvalmisteet sinun mukaasi sisältävät.
Ei välttämättä sisällä myrkkyjä mutta ainakin haittaavat tiettyjen ravintoaineiden imeytymistä. Kuten sinkin, näin ollen pitkään pillereitä syöneet naiset repeävät useammin synnytyksessä.
Epillerit ovat myös WHON mukaan selkeästi yhdistetty syöpään.
E-pillereitä syövät naiset saavat myös helpommin tulehduksellisiä suolistosairauksia.
Me päätettiin lapsista aika extempore. Emme olleet kumpikaan aiemmin oikein edes ajatelleet lapsi-asiaa ja oltiin oltu yhdessä vasta vuosi. Olin 25v. (mies 27v.) kun yhtenä päivänä käytiin vähän ohimennen "mites ne lapset?" -keskustelu jonka päätteeksi tultiin siihen tulokseen, että mitä sitä turhia odottelemaan vaan aletaan hommiin heti. Tärppäsikin heti ekasta kerrasta ja olin 26v. kun esikoinen syntyi. Nyt olen 30v. ja lapsia siunaantunut 3kpl ja tämä riittää. Yhtään ei kaduta ja kyllä se on niin, että äidiksi/isäksi kasvetaan lasten myötä, ei sille ole oikeaa aikaa tai ikää.
Joidenkin asiantuntijoiden mukaan, jos urallaan haluaa menestyä, niin 25-vuotiaana pitäisi olla raskaana.
Jos teillä on varaa laittaa ne hoitoon/hoitajaan tarvittaessa niin muulla ei ole väliä - muuten tuhoatte parisuhteenne ja muun elämänne.
Vanhemmuuteen ei ole ikinä 100% valmis, eli sitä on turha jäädä vatvomaan, että onko juuri nyt se oikea hetki. Jos on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä ja haluaa lapsia niin siitä vaan. Itse sain lapset 21v ja 25v. Olimme mieheni kanssa aikamoisia kotihiiriä, lasten välissä rakennettiin talo jne. Oli vakituiset työpaikat ja molemmat ajateltiin että tässä olisi nyt tätä rakkautta jakaa muillekin. Jos olisimme olleet hirveän meneviä ym niin ei varmaan olisi lapsiakaan nuorena hankittu, mutta ei oltu niin lapset sopivat elämään oikein hyvin ja ovat tuoneet vain positiivisia asioita mukanaan.
Ei ikinä