Joululahjat opiskelijoille
Tilanne on tämä:
Meillä on kaksi opiskelevaa nuorta aikuista. Kummallakin rahat, ymmärrettävästi, melko tiukoilla, tuemme kyllä sen minkä pystymme.
Nuorilla on täti, isosiskoni, minua huomattavasti vanhempi lapseton ihminen, joka on elänyt koko ikänsä sinkkuna. Tämä siskoni tukee näitä nuoria tietyllä summalla kuukausittain, mikä on tosi hieno asia.
Tämä siskoni on myös kova ostelemaan lahjoja, mikä on sinänsä mukava asia. Haluaisi ostaa näille nuorillekin kaikkea "kivaa", mikä minusta (ja nuorista) kuitenkin tuntuu tosi turhalta. Kun nuoret joutuvat laskemaan, että rahat riittävät ruokaan, ei osaa olla kovin kiitollinen lahjaksi saaduista koriste-esineistä. Kerran poikani sai lahjaksi keraamisen variksen, joka on veitsiteline tai suolasirotin tms., en nyt muista mikä, kun arvaatte varmaan, että se on kaapin perällä. Sinänsä ihan kiva varis, suomalaista käsityötä.
Olen nyt muutaman vuoden ajan yrittänyt saada siskoni ymmärtämään, että nuorille olisi paras ostaa käyttötavaraa, mutta nyt alkaa kummallakin olemaan astia- ja liinavaatevarastotkin hyvät. Pieniin asuntoihin ei näitäkään kannata hankkia määräänsä enempää. Tytär on sitäpaitsi lähdössä vaihtoon, joten kaikki nykyinenkin tavara täytyy varastoida joksikin aikaa. Rahaa en kehtaa ehdottaa, kun tiedän, että siskoni mielestä se ei ole "kiva lahja" ja kun kuitenkin kuukausittain rahaa kuitenkin antaa.
Huokaus, en tiedä miten saisin asian väännettyä siskolleni? Joku ruokakorikin tms. olisi parempi, mutta osaan kuvitella, että siskostani tämäkään ei ole mikään joululahja.
Harmittaa noiden nuortenkin puolesta, jos saavat jotain variksia...
Kommentit (29)
Hopeinen kakkulapio on aina hyvä valinta kasvavalle nuorelle. Nuorelle miehelle myös solmioneula varmasti tarpeellinen käyttöesine.
Opiskelijan täytyy hoitaa surkeasti budjettinsa, jos saa joka kuukausi ylimääräistä rahaa tukien lisäksi ja sen lisäksi vielä erikseen tarvitsisi ruokarahaa... Minäkin olen saanut paljon esim. Iittalaa tädiltäni ja olen tykännyt, vaikka hintaa olisi kuukauden ruokabudjettini verran.
Siskolle kannattaa sanoa, että nuorilla on jo kaikkea ja he toivotavt, että täti antaa rahansa Intian tyttöjen koulunkäyntiä tukemaan.
Vierailija kirjoitti:
En mä ymmärrä mitä hienoa on antaa perustoimeentulemisen kanssa vaikeuksissa oleville ihmisille jotain kalliita turhakkeita ja miksi niistä pitäisi olla kiitollinen. Musta se kertoo vaan ylimielisyydestä tai kyvyttömyydestä asettua toisen asemaan. Jos välittää toisesta ihmisestä niin paljon, että on valmis antamaan tälle arvokkaita lahjoja, pitäisi olla valmis myös oikeasti tutustumaan sen ihmisen elämäntilanteeseen ja todellisiin tarpeisiin.
Täti tukee nuoria tietyllä rahallisella summalla joka kuukausi. Mikä siinä ei ole toisen tarpeiden ja elämäntilanteen huomioimista? En tiedä missä porvarisuvuissa te muut olette eläneet, mutta minä olisin ollut ikionnellinen jos edes vanhempani olisivat noin minua tukeneet - saati sitten täti, joka vielä päälle ostelisi mielellään kalliita lahjoja. En voisi kuvitellakkaan että olisin omaan kotiin muuttaneena halveksunut sellaisen ihmisen lahjoja tai kuvitellut ylimieliseksi, joka antaisi minulle joka kuukausi käyttörahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää provo vai onko oikeasti näin kiittämättömiä ihmisiä olemassa? Siskosi tukee sinun aikuisia lapsiasi rahallisesti, ja tämän lisäksi haluaa itse keksiä kivan lahjan joka ei olisi ns. käytännän lahja vaan "oikea" lahja. Eli sellainen asia mitä nuoret eivät itse ostaisi. Mutta te, sinä ja lapsesi, haluaisitte että hän tuon raha-avustuksen päälle auttaisi vielä niin että ostaisi vain käytännön lahjoja. Eli viette häneltä sen lahjan keksimisen idean, ja ilon siitä että voi ostaa toisille jotain sellaista jolla on arvoa muullakin tavalla kuin käytön mielessä. Johan hän auttaa lapsiasi käytännön asioissa, joten logiikka on aika normaalia. Kuulostat ap, ja lapsesi myös, kovin kiittämättömiltä. Siskosi taitaa olla sellainen kiltti ja varakas, joka on sinuakin auttanut elämäsi varrella, ja et osaa tuosta olla kiitollinen. Mikään muu ei nimittäin selitä sitä, että et ymmärrä kuinka älytön toiveesi on. Mietippä nyt ihan oikeasti, se siskosi jo auttaa lapsiasi käytännöllisesti, miksi teillä pitäisi lahjatkin saada sanella että mitä ostaa? Aivan älytöntä. Vaikka väität olevasi kiitollinen, niin kuulostat juuri päinvastaiselta.
No jos lahjan ainoa tarkoitus on tuottaa iloa antajalleen, niin voihan sitä antaa ihan mitä tahansa rojua. Ei kuitenkaan pidä loukkaantua sitten, kun tarpeeton tavara on laitettu kiertoon tai roskiin.
Eihän tässä aloituksessa siitä ollut kyse, että täti olisi loukkaantunut kun lahja on laitettu kiertoon,vaan siitä että ap haluaa sanoa siskolleen että hänen lahjat ovat nuorelleparille huonoja. Jos ruokarahaa kaipaa vielä lisää tädin kuukausittaisen avustuksen lisäksi, niin laittakoot nuo kamppeet myyntiin ja ilmoittakoon tädille että pistää rahahanat kiinni, ja alkaa ostaa tästä lähtien vain pariskunnan pyytämiä lahjoja. Anteeksi vain, mutta kusipäistähän toimintaa tuo on vaatia tiettyjä lahjoja, jos saa muutenkin rahallista avustusta. Sitä voisi vaan päättää ettei enää vastaanota lahjoja, jos ei halua roinan kerääntyvän. Sitten niillä tädin avustuksilla ostaa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ymmärrä mitä hienoa on antaa perustoimeentulemisen kanssa vaikeuksissa oleville ihmisille jotain kalliita turhakkeita ja miksi niistä pitäisi olla kiitollinen. Musta se kertoo vaan ylimielisyydestä tai kyvyttömyydestä asettua toisen asemaan. Jos välittää toisesta ihmisestä niin paljon, että on valmis antamaan tälle arvokkaita lahjoja, pitäisi olla valmis myös oikeasti tutustumaan sen ihmisen elämäntilanteeseen ja todellisiin tarpeisiin.
Täti tukee nuoria tietyllä rahallisella summalla joka kuukausi. Mikä siinä ei ole toisen tarpeiden ja elämäntilanteen huomioimista? En tiedä missä porvarisuvuissa te muut olette eläneet, mutta minä olisin ollut ikionnellinen jos edes vanhempani olisivat noin minua tukeneet - saati sitten täti, joka vielä päälle ostelisi mielellään kalliita lahjoja. En voisi kuvitellakkaan että olisin omaan kotiin muuttaneena halveksunut sellaisen ihmisen lahjoja tai kuvitellut ylimieliseksi, joka antaisi minulle joka kuukausi käyttörahaa.
Ei kukaan ole halveksinut ketään. On vaan täysin turhaa antaa opiskelijalle joku hauska veitsiteline, jossa on poronsarvet, kun voisi antaa jotain mitä voisi oikeasti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mukavaa hemmottelua, että.saavat turhakkeitakin välillä, eikä.pelkästään käyttötavaraa.
Niiden turhakkeidenkin olisi kyllä syytä olla edes jollain lailla mieluisia, että ne kokisi hemmotteluksi.
Luulisi että se kuukausittainen rahatuki on jo tarpeeksi mieluista ja hemmottelua. Kyseessä on kuitenkin täti, ei oma äiti tai isä. Lahjaa ei ole ikinä pakko vastaanottaa. Jos kokee lahjan turhaksi, niin siitä voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole halveksinut ketään. On vaan täysin turhaa antaa opiskelijalle joku hauska veitsiteline, jossa on poronsarvet, kun voisi antaa jotain mitä voisi oikeasti käyttää.
No kyllä se on halveksumista, jos toista kuvailee "ylimieliseksi ja kyvyttömäksi asettumaan toisen asemaan" antamiensa lahjojen perusteella. Niiden lahjojen, mitä hän antaa rahatuen lisäksi.
No jos lahjan ainoa tarkoitus on tuottaa iloa antajalleen, niin voihan sitä antaa ihan mitä tahansa rojua. Ei kuitenkaan pidä loukkaantua sitten, kun tarpeeton tavara on laitettu kiertoon tai roskiin.