Isovanhemmat hoitajina (sotkeminen)
Meillä isovanhemmat hoitavat lapsiamme n. kerran kahdessa kuukaudessa kaksi tuntia kerrallaan. Tulevat aina mielellään hoitamaan.Yhdessä vietämme aikaa viikoittain.
He eivät halua, että tuomme lapset heille hoitoon, vaan haluavat tulla aina meille. Tämä ei sinänsä ole mikään ongelma. Lapsilla on kotona tutut tavarat ja lelut ja luulenkin, että meillä aika menee kivemmin.
Ongelmaksi alkaa muodostua sotkeminen. Mieheni vanhemmat eivät pysty nimittäin sanomaan mihinkään ei. Jos lapset pyytävät mummua paistamaan lettuja, niitä paistetaan vaikka ruoka odottaisi jääkapissa syömistään. Herkuttelu ei kuitenkaan ole se ongelma, vaan se, että koko keittiö kaivetaan ylösalaisin. Lapset saavat auttaa kaikessa, mikä on sinänsä hienoa, mutta kun 1,5v vatkaa lettutaikinaa, sitä on sitten joka paikassa. Jälkiä ei tietenkään siivota.
Samoin heillä on KOVA tarve järjestää KOKO ajan jotain ekstrahauskaa ja niimpä kotimme on täynnä majoja, telttoja ym virityksiä lakanoista, peitoista ym. mitä kaapista löytyy. Lähes kaikki lelut on levitelty pitkin asuntoa. Matot on rullalla ja kirjat lattioilla. Siis ei mikään pieni sekamelska vaan täysi kaaos.
Olen varmasti tosi itsekäs, mutta kaipaan kovasti näitä vapaahetkiä miehen kanssa, meillä kun arki on välillä raskasta (lapset 1,5v, 2x2,5v ja 3v) . Kotiinpaluu onkin sitten painajainen kun seuraava päivä menee siivotessa jälkiä.Pienimmät itkevät kipeää vatsaa ja ripuloivat, kun maha on täytetty herkuilla :(
ARVOSTAN isovanhempia ja meillä on ihan ok välit. Lapset pitävät heistä ja minä myös. He ovat kuitenkin TOSI herkkänahkaisia. En tiedä miten uskaltaisin sanoa heille, että vähemmälläkin sotkulla pärjää. Melkein huvittaa, kun he minulle tilittävät miten lapset halusivat sitä ja tätä, eivätkä keskittyneet mihinkään leikkiin pitkään. Ja, että kyllä tässä huushollissa sotkua syntyy! Totuus kun on, että lapset osaavat tosi upeasti leikkiä keskenäänkin, pitkään ja hienoja mielikuvitusleikkejä. Tietävät, että lelut kuuluvat omaan huoneeseen ja että edellinen leikki siivotaan, ennen seuraavaa leikkiä.
Olen ollut paikalla ja nähnyt minkälaista virikkeiden tulvaa se on kun he käyvät meillä. Koko ajan ehdottavat uutta leikkiä (siis isovanhemmat) ja höösäävät ja höseltävät aivan hirmuisesti. Lapset ovat ihan pää pyörällä menosta ja tietysti menevät jossain vaiheessa ylikierroksille.
Miten sanon isovanhemmille, että ottakaa rauhallisemmin? Vai sanonko ollenkaan?
Kommentit (8)
Jotenkin vaan ajattelen, että isovanhemmatkin pääsisivät helpommalla kun eivät söheltäisi niin kamalasti. Keskittyisivät rauhassa yhteen juttuun ja niin menokin pysyisi rauhallisena. Haluan korostaa, että arvostan heitä ja olen onnellinen, että lapsilla on osallistuvat rakastavat isovanhemmat. Jotenkin vain kauhistuttaa lasten puolesta se hullunmylly mikä noista hoitokeikoista seuraa.
Seuraava yö on ihan kamalaa, kun lapsilla on mahat sekaisin ja kuopus saa kauhukohtauksia (saa aina, kun on ollut oikein rauhatonta). Osittain ajattelenmyös isovanhempiakin tässä. Heillä voisi olla ihan mukavaa ja rauhallista yhdessä jos käyttäisivät edes hiukan auktoriteettia ja laittaisivat rajoja. Plus, että säälittää, kun he luulevat lasten nauttivan tuollaisesta virikkeiden tulvasta :( Vilpittömästi he kuitenkin yrittävät.
Otsikoin ehkä huonosti, se sotkeminen ei ehkä ole se päällimmäisin pointti.
Ja lurulude, olet oikeassa, meillä on aika katras, mutta isovanhemmat ovat hyväkuntoisia viiskymppisiä ja mummu edelliseltä ammatiltaan pph...
Ymmärrän täysin mitä tarkoitat! Tilanne on erittäin vaikea, enkä osaa valitettavasti neuvoa mitä kannattaisi tehdä, mutta nostan tätä jos vaikka joku muu olisi viisaampi.
Voimia!!!
teillä hoitavat noin suuren katran tosi pieniä lapsia.Kyse ei ole hoitolapsista vain omista lapsenlapsista(tunneside tekee varmaan vaikeammaksi tehtävän). Ymmärrän myös, että he haluavat jotain tosi kivaa lapsenlapsille järjestää, kun tulevat hoitamaan heitä, vaikka itselleeni olisi helpompaa pyytää apua, jos hoitajia ei kuluttaisi tuhottomasti energiaa siihen, että lapsilla olisi joka hetki ohjattua ohjelmaa. Johan lapsetkin väsyy tuollaisesta tauottomasta hösäämisestä.
Mutta tämän näkökulman ymmärtää parhaiten se osapuoli, joka on jatkuvasti lastensa kanssa. Itse puuttuisin kyllä vain ruokapuoleen ja selittäisin seuraukset.
on minusta itseasiassa aika harvoin. Ehkäpä kuusi kertaa vuodessa voisi antaa isovanhempien mellastaa miten haluavat, lukuunottamatta ruokahommia.
Tituliini
siivoaminen jälkeenpäin.
Isovanhempanne ovat kylläkin sitä vapaankasvatuksen ikäpolvea, eli he eivät varmaan kykene rajoittamaan lastenlapsiaan mitenkään tai eivät uskalla/osaa. Oletko sanonut että lapsia saa ja pitää komentaa ja tietävät kyllä mitkä on säännöt. Tai auttaisko säännöt ja aikataulut kirjallisena seinällä? Tuo heidän rajattomuus on varmasti syynä etteivät halua lapsia sotkemaan tai rikkomaan omaan kotiinsa!
Olisiko teillä mahdollisuutta pyytää esim- MLL:n lastenvahtia lapsianne hoitamaan, on vain 4,20 e/tunti ja lasten lukumäärällä ei merkitystä?
Tai sitten suljette osan kotinne huoneista, ettei ainakaan kaikki huoneet ole sekaisin lastenhoidon vuoksi. Tilanne vain saattaa olla sellainen että hankaloituu lasten kasvaessa. Ihanaa kuitenkin että on noin mukavat isovanhemmat kokonaisuudessaan.
edes joksikin aikaa vierailusta lasten kanssa. Eivät ehtisi sotkemaan niin paljon ja tilanne olisi rauhallisempi kaikkien kannalta. Ulkoilu rauhoittaa kummasti.
meillä! Hösöttävät ihan mahdottomasti ainokaisten lastenlastensa seurassa, eivät anna hetkenkään rauhaa tai omatoimisuuden mahdollisuutta lapsílle. Ihan samalla tavalla tekevät kaiken, mitä lapset keksivät ja ehdottavat itse koko ajan uutta leikkiä. Lapset eivät SAA keskittyä mihinkään, se on stressaavaa seurata tätä touhua. Huippua on mielestäni se, kun anoppi usein vierailun lopuksi ehdottaa: juostaanko? Siis voi kääk! Tätä perustellaan sillä, että nukuttaisi sitten hyvin illalla...
silti huomauttaisin kyllä ruokapuolesta. Tai siis seuraavalla kerralla, korostaisin joka käänteessä että ruoka on valmiina ja näin olen ajatellut.
Sotkeminen on rasittavaa, tiedän, tai siis se ettei niitä majoja ja muita virityksiä kukaan korjaa pois. Niiden sotkujen kanssa kyllä voisin elää, mutta harmittaisi yletön herkuttelu.