Vauva 4kk ja juomavesi
Keitättekö vauvalle veden vai annatteko ihan "normaali" vettä?
Kommentit (14)
Sannax kerkesi kiilata väliin :) Meillä ollaan ihan korvikkeella täysin eli imetysvauvoista en sano mitään.
Mä olen ainakin antanut ihan kraanavettä suoraan. Tyttö nyt 5kk eli kuukausi on jo juotu "raakaa" vettä eikä ole mitään tullut ja hyvin maistuu. Aamulla jos laitan pulloon, niin juoksetan vettä sen verran, etten anna yön yli putkissa seissyttä vettä. Ja huoneenlämpöistä ei kylmää. Aamulla pullo raikasta vettä täyteen ja sitä sitten päivän mittaan tarpeen mukaan.
jos kiinteät on aloitettu, vettä ei tarvitse enää keittää.
Kunhan ei ota kuumaa vettä hanasta, sitten saattaa tulla haitallisia aineita joukkoon)
Eikä sillä ole merkitystä onko imetetty vai korvikkeella. Meillä th sanoi, että jos on oikein kovat helteet ja ollaan paljon ulkona, voi välillä antaa kulauksen vettä. VArsinkin, jos syöttövälit on pitkiä.
(Mutta siis tosiaan ihan vain kulauksen kerralla, enempään ei ole tarvetta.)
hanasta raikasta vettä vain otetaan. Vauva ei tarvitse vettä, vaan maito riittää juomaksi. Kuitenkin vauva kannattaa totuttaa myös veden makuun, jotta se kelpaa sitten isompanakin janojuomaksi.
Meillä vauva rintamaidolla, ja kyllä "janojuomaksi" tarjoan vettä. Ja kyllä olen veden vielä keittänyt; vedenkeittimessä kiehautan, ja pulloon (enkä vaihda joka päivä uutta keitettyä vettä). Vesipullo kulkee mukana joka paikassa, varsinkin näillä lämpiminä ilmoina! Tänäänkin vaunulenkillä tarjosin vauvalle vesiryyppyä, ja hyvin kelpasi. Samoin kun laitan vauvan kuumaan autoon, niin mielelläni tarjoan suun kostukkeeksi automatkalla vesiryyppyä, vaikka matka ei pitkä olisikaan. Ja kunnon "urheilusuorituksen" jälkeen olen vesiryypyn antanut (urheilusuoritus on siis voimistelu lattialla, eli kääntymisiä selältä mahalleen yms..)
Välillä vesi maistuu paremmalta, välillä ei imaise pullosta lainkaan.. =]
jonttu ja prinsessa tasan 4kk
Vesi on täysimetetyllä lapsella tarpeetonta ja voi häiritä täysimetystä. Imetetty vauva ei tarvitse helteilläkään vesilisää. Tropiikissakin vauva saa tarpeeksi nestettä, koska vauva osaa itse säädellä imemistään tarpeen mukaan, jos hänellä on pääsy rinnalle halutessaan.
Sitten kun vauva alkaa syödä kiinteitä, on vesi hyvä ottaa mukaan kuvioihin. Sitä ennen sitä ei tarvita.
mut meillä tyttö täysimetyksell' ja vettäkin tarjoan, eikä ole häirinnyt imetystä. mut tää onkin vain meillä, ja tyttö kasvaa hyvin, joten näin jatketaan... eikä siitä mitään vakavaa aikuisiän traumaa ehkä seuraa..
Vauva on 5kk ja korvikkeella mennään. Korvikkeeseen keitän vielä vettä, mutta varmaan lopettelen keittämisenkin lähiaikoina.
Meillä vesi on ruokajuomana (siis soseiden kanssa) ollut alusta asti. Eihän siihen tissiä joka väliin voi työntää, lypsämään en halua ruveta ja joskus ruoka jää "pyörimään" suuhun jollei sitä vedellä aviteta. Eikä ole vaikuttanut imetykseen. Nelikuinen jo koluaa lattialtakin paljon "pöpöjä" suuhunsa, joten en näe syytä keittää. Eihän ne rinnatkaan mitenkään steriilit ole.
Meillä terveydenhoitaja sanoi, että helteellä kannattaa antaa pieniä hörppyjä vettä, jos tuntuu, että vauva haluaa imeä rintaa normaalia enemmän - on tällöin enemmänkin janoinen kuin nälkäinen. Lisäksi meillä on neuvottu huuhtelemaan suu pulautuksen jälkeen, ettei tule sammasta. Vauvamme siis pulauttelee paljon ja suu on usein valkoinen puklusta, vaikka varsinaista sammasta ei ole tullutkaan. Vauvamme on nyt 3 kk ja meidän terkan mukaan ei tarvitse enää keittää.
Terveydenhoitajamme ja minun mielipide on että vesi on hyväksi vauvalle. Meidän tyttö sai jo parin viikon ikäisenä vettä janojuomaksi kun oli 30 asteen helteet. Ja on saanut pienen kulauksen aina syötyään joka puhdistaa suun.
Keitettynä imeväiselle ja kraanasta kiinteitä syövälle.
Meillä terveydenhoitaja sanoi, että helteellä kannattaa antaa pieniä hörppyjä vettä, jos tuntuu, että vauva haluaa imeä rintaa normaalia enemmän - on tällöin enemmänkin janoinen kuin nälkäinen.
Helteellä rintamaito laimenee janojuomaksi vauvalle, joten se riittää tyydyttämään myös vauvan janon.
Edelliselle vastaajalle kommentoisin, että vesi voi haitata pienen vauvan elektrolyyttitasapainoa, joten ei voi suoranaisesti sanoa veden olevan vain hyväksi vauvalle. Jopa aikuinen voi juoda liikaa vettä ja saada "vesimyrkytyksen", koska vedessä ei ole ihmisen tarvitsemia suoloja. Aikuisella tähän tarvitaan monta litraa vuorokaudessa, mutta vauva on paljon pienempi.
Itse olen nähnyt veden antamisen täysimetetylle täysin turhaksi, minulla on muutakin tekemistä kuin keitellä vettä ja pulloja. Rinnasta vauva saa optimaalista ravintoa, sekä nälkään että janoon.
Terveydenhoitajamme ja minun mielipide on että vesi on hyväksi vauvalle. Meidän tyttö sai jo parin viikon ikäisenä vettä janojuomaksi kun oli 30 asteen helteet. Ja on saanut pienen kulauksen aina syötyään joka puhdistaa suun.
Keitettynä imeväiselle ja kraanasta kiinteitä syövälle.
Pakko nyt sanoa tuohon veden antamiseen helteillä, että ainakin täällä meillä välimeren rannalla sääntönä on että rintalapselle ei muita nesteitä anneta kuin äidinmaitoa oli helle kuinka kova tahansa, maito riittää. Sitten vaan imetetään vähän tiheämmin.
Käsittääkseni ainakaan täysimetetylle vauvalle ei ole mitään tarvetta antaa vettä.