AUTTAKAA MITEN ESTÄÄ 15 VUOTIAAN TUPAKOINTI?

Vierailija

Poika on polttanut jo viime kesästä asti vaikka mitä ollaan yritetty tehdä. On annettu kotiarestia, rahat otettu pois jne. Välillä mieheni on menettänyt hermonsa ja saattanut käyttäytyä hieman epäasiallisesti, mutta käsiksi ei ole käynyt. Jos poika ei muuten saa tupakkaa hän kerää mahdollisimman pitkiä natsoja rasiaan ja polttaa niitä.

Olen myös huomannut että pojan hengitys välillä vinkuu uloshengittäessä.
pelkään että sairastuu vakavasti tuon takia.

Kommentit (12)

Vierailija

Ei rangaistusta, vaan porkkanaa. Joku kunnon palkinto lopettamisesta. On ainoa keino.

t: 14v aloittanut, 26v polttanut ja 5v sitten lopettanut. Ja kadun aloittamista!

Vierailija

Ei sitä mitenkään pysty estämään. Kyllä tuonikäinen tekee mitä tekee, eikä siihen vanhemmat kauheasti pysty vaikuttamaan. 

Mutta ei se tupakka nyt ihan niin kamalaa myrkkyä ole että tuollaisesta sairastuisi, jos nyt nuorena polttaa. Itse poltin yläasteen ajan, kun se oli coolia minusta ja muutkin porukassa poltti, mutta sitten kun lukioon menin, siellä olikin porukkaa jotka ei polttanut, ja lopetin itsekin. Eipä tuosta muutaman vuoden röökin vetämisestä mitään haittaa ole ollut. 

Vierailija

Minkä sille voi, jokainen tekee itse omat tyhmyytensä.

Meillä me vanhemmat emme tupakoi, mutta kaksi lapsista on alkanut tupakoida, mutta ilmeisesti hekin kuitenkin vasta 18 täytettyään. Olen pettynyt. Sillä en tunne yhtään tupakoimatonta, jota harmittaisi että ei ole alkanut tupakoimaan, mutta sen sijaan tunnen paljon tupakoisijoita, joita riippuvuutensa harmittaa ja yrittävät lopettaa.

En ole koskaan mitenkään puuttunut heidän tupakointiin, enkä ole sanonut siitä mitään, yrittävät muka tupakoida salaa meiltä ja minusta se on ihan hyvä, niin pysyy vähän vähempänä kun käyvät meillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mitenkään pysty estämään. Kyllä tuonikäinen tekee mitä tekee, eikä siihen vanhemmat kauheasti pysty vaikuttamaan. 

Mutta ei se tupakka nyt ihan niin kamalaa myrkkyä ole että tuollaisesta sairastuisi, jos nyt nuorena polttaa. Itse poltin yläasteen ajan, kun se oli coolia minusta ja muutkin porukassa poltti, mutta sitten kun lukioon menin, siellä olikin porukkaa jotka ei polttanut, ja lopetin itsekin. Eipä tuosta muutaman vuoden röökin vetämisestä mitään haittaa ole ollut. 

Mikä siinä tupakoinnissa on muka coolia? En ymmärtänyt teininä, enkä sen jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei rangaistusta, vaan porkkanaa. Joku kunnon palkinto lopettamisesta. On ainoa keino.

t: 14v aloittanut, 26v polttanut ja 5v sitten lopettanut. Ja kadun aloittamista!

Tuohan on sama kuin palkitsi rikollisen siitä että lopettaa kiinni jäämisen jälkeen rötöstelyn.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuohan on sama kuin palkitsi rikollisen siitä että lopettaa kiinni jäämisen jälkeen rötöstelyn.

Voi olla, paitsi ettei ole rikollista polttaa.

Vierailija

Etsit jonkun joka on sairastunut pahasti tupakan takia ja pyydät kertomaan tarinansa.

Voin kertoa, että oman isän saatua massiivinen verenvuoto aivoihin tupakan takia (aivoissa verisuonten pullistumia, kirurgin mukaan pelkästään tupakan takia tämä tapahtui), jonka myötä pieniä aivovammoja (mm. Lähimuisti lähes tuhoutunut, makuaisti pilalla ym ym) niin kyllä lähipiirissä moni rupesi miettimään että kannattaakohan sitä sittenkääm polttaa.
Terve mies joka ei ole enää entisensä. Kyllä ottaa päähän että melkein menetin rakkaan isäni typerän tupakan takia.

Jos ei oma terveys kiinnosta, niin edes läheisten hyvinvointi. Voitte vaan kuvitella miltä tuntuu nähdä oma rakas isä makaamassa ambulanssin paareilla eikä tietoa jääkö henkiin. Miksi kukaan haluaisi tehdä niin rakkailleen?

Aina ajatellaan, että eihän nämä tupakoinnin vaarat minua koske...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etsit jonkun joka on sairastunut pahasti tupakan takia ja pyydät kertomaan tarinansa.

Voin kertoa, että oman isän saatua massiivinen verenvuoto aivoihin tupakan takia (aivoissa verisuonten pullistumia, kirurgin mukaan pelkästään tupakan takia tämä tapahtui), jonka myötä pieniä aivovammoja (mm. Lähimuisti lähes tuhoutunut, makuaisti pilalla ym ym) niin kyllä lähipiirissä moni rupesi miettimään että kannattaakohan sitä sittenkääm polttaa.
Terve mies joka ei ole enää entisensä. Kyllä ottaa päähän että melkein menetin rakkaan isäni typerän tupakan takia.

Jos ei oma terveys kiinnosta, niin edes läheisten hyvinvointi. Voitte vaan kuvitella miltä tuntuu nähdä oma rakas isä makaamassa ambulanssin paareilla eikä tietoa jääkö henkiin. Miksi kukaan haluaisi tehdä niin rakkailleen?

Aina ajatellaan, että eihän nämä tupakoinnin vaarat minua koske...

Ei ne auta vielä tuossa vaiheessa, kun ollaan nuoria.

Vierailija

Ei tuon ikäiselle auta terveydellä pelottelu! Itse aloin miettimään tupakoinnin terveysvaikutuksia vasta päälle 20-vuotiaana, aloin polttamaan yläasteella. Lopetin 27-vuotiaana, 1,5v sitten ja kyllä harmittaa että tuli niin kauan poltettua.

Itse ehdottaisin myös jotain porkkanaa. Oman taloustilanteen mukaan toki, mutta tarjoa pojalle palkkioksi tupakoimattomuudesta jotain mistä ei pysty kieltäytymään. Esim. Jos on tammikuun loppuun asti polttamatta, saa uusimman iphonen/matkan/rahaa (tms tms oman tilanteen mukaan!!). Ja siihen sitten joku jatkoporkkana, et miten pysyy polttamatta, jossain vaiheesaa kuitenkin huomaa, että pärjää ilmankin tupakkaa.

Teinit on usein materialisteja ja miettivät vaan nyky hetkeä tai lähitulevaisuutta, eli sillä pelaisin. Kovat aseet käyttöön heti, kun tupakasta on vielä helppo päästä eroon.

Vierailija

Ei siihen mikään auta. Pilaat vain välit lapseesi. Toki voit lopettaa rahan antamisen, koska ei sinun tarvitse haitallista elämäntapaa tukea. Mutta lopettamisen pitää lähteä itsestä, ei teidän pakottaminen mitään auta. Itse poltin 15-19-vuotiaana ja sitten lopetin. Ei nuo sairaskertomukset auta, moni tyttö on saanut veritulpan tupakoinnista + e-pillereistä, eivätkä silti lopettaneet (tai no tunnen yhden lopettaneen, koska oli vähällä kuolla keuhkoveritulppaan.) Eikä muuten auta lahjominenkaan, itse olisin saanut vaikka auton jos olisin lopettanut, en lopettanut. Loppujen lopuksi tajusin ettei tupakoinnissa ole mitään järkeä ja kaikki "mielihyvä" mitä siitä sain oli vain omaa mielikuvitustani. Eräs kaveri (joka itse poltti) sanoi joskus yläasteella että tupakointi on mielen heikkous -totta. Kunhan kasvaa aikuiseksi eikä enää jaksa kuulua siihen vähemmistöön joka käy röökillä työpaikan roskakatoksen takana talvipakkasella niin lopettaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat