Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ärsyttää jos kauppa on yhden päivän kiinni?

Vierailija
09.11.2015 |

Eilen sai taas kuulla ja lukea marinaa siitä, että kauppa oli yhden päivän kiinni. Vastausta vaan ei tunnu millään löytyvän kysymykseen, että miksi se ärsyttää niin kovasti?

Onko kyse ostosriippuvuudesta?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei isänpäivä ja äitienpäivä niin ärsytä, en näe syytä että miksi aukioloaikoja pitää kontrolloida, mutta nämä kaksi on ihan ymmärrettäviä, on jotain oikeasti juhlittavaakin.

Kaikki kristittyjen höpöhöpöjuhlat ja kauppojen kiinniolot silloin toisaalta taas ovat täysin sietämättömiä.

Juuri toisinpäin. Jouluna on hyvää ruokaa. Pääsiäisenä saa lammasta kaupasta, jota saa kytätä koko vuoden muuten, jos sattuisi saamaan.

Nämä keksityt äiti, kaveri ja isi päivät taas ovat ihan höpöhöpöä. Jokainen voisi viettää niitä aivan omana aikanaan itse järjestäen miten sattuu ympäri vuoden.

Vierailija
42/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syntymäpäiviäkään vietetä yhdessä yhtenä päivänä vuodessa. Miksi nämä tällaiset päivät pitää juhlistaa kaikkien samaan aikaan? Juhlikoot oma perhe isiä silloin kun isillä on vapaata ja se ei häiritse ketään muita kanssaeläjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuota "kauppalakia" pitäisi sen verran säätää että jos joku haluaa olla pyhänä auki tai vaikka 3 aikaan aamuyöllä niin se on kauppiaan oma asia. Sama koskee ihan perus arkeakin.

Tuskinpa tulevat kolmelta yöllä olemaan auki, muuta kuin ne pienet ruokamarketit jotka nytkin saavat jotkut olla kahteentoista asti auki.

Ja muutenkin: miten paha ostosriippuvuus pitää olla, että keskellä yötäkin on kauppaan päästävä? Eikö osata enää käyttää jääkaappeja ja pakastimia, vaan kaikki syödään heti mitä kaupasta tulee ja siksi pitää olla kauppa yötä myöten auki jotta saa yöpalaa?

Toiset tekee töitä. Kaikki sosiaalitollot eivät sitä tajua. Jos herää aamulla 05:30. Menee töihin 06:00 ja lähtee töistä 01:00 yöllä. Niin missä välissä kauppaan mennään? 

T. sinunkin pummirahasi maksava

Olen työssäkäyvä opiskelija, jännästi vaan jää minulla aikaa käydä kaupassa ;) Se on katsos sitä elämänhallintaa ja aikataulujen järjestelyä.

Ja harvapa tekee noin pitkää työvuoroa, luultavasti itsekin nyt "hieman" liioittelet. Ja arvatenkaan sinulla ei ole ainuttakaan vapaapäivää viikossa, vaan puherrat 7 päivää?

Ihme touhua, sääntelyä vaan lisää koska joku ei halua käydä kaupassa muutakuin klo 8-21. Ei voi ymmärtää tällaista vasemmistolaista ajattelua, jossa valtion oikeus on päättää aukioloajatkin ja joku vielä puolustaa tätä! Ei ole mikään ostoriippuvainen jos pitäisi hyvänä asiana että kauppa on auki vaikka 24h. Tai kirkkopyhät. Oikeasti, että minä ateistina joudun suunnittelemaan kaupassakäyntini etukäteen koska kaupat EIVÄT SAA olla auki kirkollisen pyhän vuoksi. 

Minusta olisi ihan hyvö että kaupat saisivat itse päättää milloin ovat auki, kauppa sitten itse puntaroi onko kannattavaa maksaa työntekijöille ylimääräistä vai pitää kauppa kiinni. Tämähän ei kuitenkaan vasemmistolaisille kelpaa koska valtion tehtävä on säännöstellä kaikkea ihmisten toimintaa!

Ja luulet ihan tosissaan, että kun tuo vapautettaisiin niin kauppa alkaisi olla auki yötä päivää joulunakin?

Voipi olla, että joka aatto mystisesti kaikki työntekijät sairastuvat sitkeään vatsatautiin. Ja sinä itkeä murjotat kaupan oven takana, kun et päässytkään aattoyönä shoppailemaan.

Kyllä niitäkin ihmisiä löytyy joilla on työmotivaatiota. Varsinkin nykyään löytyy.

Nykyään löytyy yöpitserioita, yökahviloita. Aina löytyy joku, joka haluaa ottaa löysät rahat pois.

Vierailija
44/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mikä on kauppojen aukioloaikojen rajoitusten pointti. Työntekijöiden oikeudet? Asiakkaiden ohjaaminen viettämään pyhiä ainoalla oikealla tavalla? Suomi ei ole enää mikään yhtenäiskulttuuri, jossa kaikki arvostavat samoja asioita ja haluavat tehdä asiat samalla tavalla. On paljon ihmisiä, vaikkapa eri uskontokuntia edustavat maahanmuuttajat, jotka eivät vietä kristillisiä juhlapyhiä. He varmasti olisivat mielellään töissä tuolloin. Eivät kaikki muutenkaan vietä isänpäivää tai joulua, suotakoon se heille. Nykyäänhän baaritkin ovat auki jouluaattona, ja ilmeisesti niihin riittää myös kävijöitä. Joku lapseton tai vaikka eronnut yksineläjä ei saa idyllistä perhejoulua sillä, että pidetään kaupat ja baarit kiinni. On myös paljon ammatteja, joissa työskentely pyhinä on itsestäänselvyys, miksi kaupan alan pitäisi olla tässä joku poikkeus? Ennen kuin joku sanoo, että sittenhän virastotkin voisivat olla koko ajan auki, totean, että ilman muuta, kunhan muistetaan, että tämä tulisi todella kalliiksi, julkiset palvelut kun katetaan verorahoilla eikä asiakkaiden tuomilla tuloilla.

Vierailija
45/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin uusavuttomia ettei jonkun tekosyyn varjolla saa tehtyä ed.päivänä ostoksiaan. Valivalivali kun MINÄ NIIN MIELENI PAHOITIN kun kaupat on kiinni! :(

Vierailija
46/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monasti kun menen illalla työpäivän jälkeen klo 20 maissa kauppaan, sieltä on loppu tuoreet vihannekset, hedelmät, leipä; lihatiskiä ja kalatiskiä ollaan vähintäänkin jo sulkemassa ellei se ole jo kiinni. Osta siinä nyt sitten mitään.  Viikonloppuisin on töitä ja asioita hoidettavana jonossa. Nytkin puutarhan talvikuntoon laittamista, nastarenkaiden vaihtoa, koiranpesua, rautakaupassa jne. käyntiä. Mies kävi ruokakaupassa ja tuli takaisin varttia yli kauppojen sulkeutumisaika ja sanoi, että ei ollut paisteja, käyn huomenna Stockalla. No, ei ollut Stocka sunnuntaina auki koska isänpäivä. Kampista löytyi iso K-market auki. Täynnä väkeä kuin turusen pyssy. 

Vierailija
47/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuota "kauppalakia" pitäisi sen verran säätää että jos joku haluaa olla pyhänä auki tai vaikka 3 aikaan aamuyöllä niin se on kauppiaan oma asia. Sama koskee ihan perus arkeakin.

Tuskinpa tulevat kolmelta yöllä olemaan auki, muuta kuin ne pienet ruokamarketit jotka nytkin saavat jotkut olla kahteentoista asti auki.

Ja muutenkin: miten paha ostosriippuvuus pitää olla, että keskellä yötäkin on kauppaan päästävä? Eikö osata enää käyttää jääkaappeja ja pakastimia, vaan kaikki syödään heti mitä kaupasta tulee ja siksi pitää olla kauppa yötä myöten auki jotta saa yöpalaa?

Toiset tekee töitä. Kaikki sosiaalitollot eivät sitä tajua. Jos herää aamulla 05:30. Menee töihin 06:00 ja lähtee töistä 01:00 yöllä. Niin missä välissä kauppaan mennään? 

Olen työssäkäyvä opiskelija, jännästi vaan jää minulla aikaa käydä kaupassa ;) Se on katsos sitä elämänhallintaa ja aikataulujen järjestelyä.

Ja harvapa tekee noin pitkää työvuoroa, luultavasti itsekin nyt "hieman" liioittelet. Ja arvatenkaan sinulla ei ole ainuttakaan vapaapäivää viikossa, vaan puherrat 7 päivää?

Ihme touhua, sääntelyä vaan lisää koska joku ei halua käydä kaupassa muutakuin klo 8-21. Ei voi ymmärtää tällaista vasemmistolaista ajattelua, jossa valtion oikeus on päättää aukioloajatkin ja joku vielä puolustaa tätä! Ei ole mikään ostoriippuvainen jos pitäisi hyvänä asiana että kauppa on auki vaikka 24h. Tai kirkkopyhät. Oikeasti, että minä ateistina joudun suunnittelemaan kaupassakäyntini etukäteen koska kaupat EIVÄT SAA olla auki kirkollisen pyhän vuoksi. 

Minusta olisi ihan hyvö että kaupat saisivat itse päättää milloin ovat auki, kauppa sitten itse puntaroi onko kannattavaa maksaa työntekijöille ylimääräistä vai pitää kauppa kiinni. Tämähän ei kuitenkaan vasemmistolaisille kelpaa koska valtion tehtävä on säännöstellä kaikkea ihmisten toimintaa!

Ja luulet ihan tosissaan, että kun tuo vapautettaisiin niin kauppa alkaisi olla auki yötä päivää joulunakin?

Voipi olla, että joka aatto mystisesti kaikki työntekijät sairastuvat sitkeään vatsatautiin. Ja sinä itkeä murjotat kaupan oven takana, kun et päässytkään aattoyönä shoppailemaan.

Ihan hyvä että Suomessa on työttömyyttä niin tuollaisella asenteella liikkeellä olevat ihmiset ei automaattisesti pääse uusiin töihin, kun yrittäjä katsoo parhaaksi pistää venkuloivat työtävieroksuvat pihalle... Kyllä niitä halukkaita riittää.

Lisäksi naurettavaa ettäkö kaupankassat olisivat jotenkin suojattu ammatti että heidän ei tarvitse työskennellä muutakuin arkisin. Kyllä minäkin eilen olin töissä koko isänpäivän, ei itkettänyt eikä tullut mieleenkään tekeytyä sairaaksi.

Vierailija
48/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

PERIAATE.

TYPERÄN RAHASTUSPÄIVÄN TAKIA KAUPAT ESTÄVÄT PÄÄSYNI ASIOILLE. KUN MAITO LOPPUU EN SAA SITÄ MAITOA, JOTA AINA OSTAN, VAAN JOUDUN TYYTYÄ SIIHEN MITÄ HUOLTIKSELLA ON - JOS ON.

HALUAN VALITA MAITONI ITSE. MINULLA ON SIIHEN OIKEUS.

Vierailija
49/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin uusavuttomia ettei jonkun tekosyyn varjolla saa tehtyä ed.päivänä ostoksiaan. Valivalivali kun MINÄ NIIN MIELENI PAHOITIN kun kaupat on kiinni! :(

Kirjoitin kommentin nro 37, jossa toin esille useita aivan päteviä perusteita, joista yksikään ei ollut "valivali"- tai "minulla on oikeus" -osastoa. Voisitko esittää jotain asiallisia vasta-argumentteja minun kommenttiini?

Vierailija
50/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuserit sanoo tuskinpa vaan. Vaan jos teen pitkää päivää esim. MA-LA, niin sunnuntai vapaa ei auta perjantain nälänhallintaan mitenkään.

Kun itsellä ei ole kokemusta, niin on helppoa alkaa huutelemaan. Opiskelijalla on aikaa siirtyä työpaikalla. Opiskelija voi käydä välissä kaupassa ja sanoa työnantajalle "tulin heti kun pääsin".

Kyllä nämä on kuultu.

Jos sinulla kerran työnantaja teettää n. 18 -tuntista päivää (mitä TODELLA epäilen..) niin osaat varmaan avata suutasi sen verran, että pyydät saada käydä  esim. lounatunnilla kaupassa.

Tosin en todellakaan kyllä usko tuohon työaikaan.

Vierailija
51/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänpäivä ja äitienpäivä ihan turhia väkisin keksittyjä juhlapäivä joilla kaupat tekee rahaa. Voi sitä muistella isää tai äitiä muinakin päivinä.

Vierailija
52/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että Suomessa on työttömyyttä niin tuollaisella asenteella liikkeellä olevat ihmiset ei automaattisesti pääse uusiin töihin, kun yrittäjä katsoo parhaaksi pistää venkuloivat työtävieroksuvat pihalle... Kyllä niitä halukkaita riittää.

Lisäksi naurettavaa ettäkö kaupankassat olisivat jotenkin suojattu ammatti että heidän ei tarvitse työskennellä muutakuin arkisin. Kyllä minäkin eilen olin töissä koko isänpäivän, ei itkettänyt eikä tullut mieleenkään tekeytyä sairaaksi.

Voi kuule kun niitä potkuja ei jaella kuten Aku Ankassa, vaikka moni asiakas sitä hokeekin että "hankkii aspalle potkut". Naurattaa aina kun tuon kuulee.

Ja eiköhän jokainen mieluummin vietä sen joulun perheensä kanssa, kuin katsellen tiskin takana niitä yksinäisiä kiukkuperseitä, joita kukaan ei jouluksi luokseen huoli.

Vierailija
53/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistina en välitä mistään kirkollisista päivistä. Myöskin kaikki ystävänpäivät sun muut hömpötykset ovat minulle yksi ja sama asia. En minä jonkun isänpäivän takia halua istua kotona, kun kerrankin on vapaapäivä, jolloin voisi vaikka käydä siellä kaupungilla shoppailemassa. No harvoin minä shoppailen, mutta ottaa vaan päähän, kun juuri silloin, kun olisi asiaa kauppaan, niin edes pienimmät kaupat eivät ole auki. Sitten pitää mennä sinne ABC:lle, missä on jumalattomat jonot eikä edes niitä tuotteita, mitä minä haluaisin ostaa.

En vaan tajua, miksei ne kaupat voi olla aina auki. Kyllä varmasti löytyisi paljon opiskelijoita, jotka mielellään hankkisivat lisätienestejä pyhäpäivisin. Älyttömästä ottaa päähän, kun yhden päivän takia pitää suunnitella ruokaostokset etukäteen. Helpompaa olisi elämä, kun tällaiset turhat päivät eivät sotkisi normaalia vuorokausirytmiä.

Vierailija
54/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIINPÄ! Ja sitten sieltä kaupasta ostetaan valmiiksi perattua ja fileerattua kalaa vaikka ihan hyvin voisi itse kalastaa ja fileerata kalan!!!!! Leikki sikseen, on kovin helppo tuomita toiset uusavuttomiksi siksi, että näillä on erilainen elämäntyyli kuin itsellä. Kyllähän sitä hengissä pysyy ilman mitään nykyajan mukavuuksia, mutta mikä ihmeen pointti on rajoittaa ihmisten elämää periaatteen vuoksi, "ettei vain olisi liian helppoa".

Vierailija
55/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mikä on kauppojen aukioloaikojen rajoitusten pointti. Työntekijöiden oikeudet? Asiakkaiden ohjaaminen viettämään pyhiä ainoalla oikealla tavalla? Suomi ei ole enää mikään yhtenäiskulttuuri, jossa kaikki arvostavat samoja asioita ja haluavat tehdä asiat samalla tavalla. On paljon ihmisiä, vaikkapa eri uskontokuntia edustavat maahanmuuttajat, jotka eivät vietä kristillisiä juhlapyhiä. He varmasti olisivat mielellään töissä tuolloin. Eivät kaikki muutenkaan vietä isänpäivää tai joulua, suotakoon se heille. Nykyäänhän baaritkin ovat auki jouluaattona, ja ilmeisesti niihin riittää myös kävijöitä. Joku lapseton tai vaikka eronnut yksineläjä ei saa idyllistä perhejoulua sillä, että pidetään kaupat ja baarit kiinni. On myös paljon ammatteja, joissa työskentely pyhinä on itsestäänselvyys, miksi kaupan alan pitäisi olla tässä joku poikkeus? Ennen kuin joku sanoo, että sittenhän virastotkin voisivat olla koko ajan auki, totean, että ilman muuta, kunhan muistetaan, että tämä tulisi todella kalliiksi, julkiset palvelut kun katetaan verorahoilla eikä asiakkaiden tuomilla tuloilla.

Tästä voidaankin sitten samantein miettiä, että mitäpä sitä turhaan mitään pyhiä vietetään. Kaikki pois, joulukin.

Olemme niin sivistysvaltio, että perheen kanssa vietty aika on ihan höpöhöpöä, tärkeintä on olla töissä koko ajan. Tai siis tärkeintä, että myyjät ovat töissä, samoin bussikuskit, jotta ne muutamat yksinäiset ihmiset voivat lievittää mielipahaansa ostoksilla ja näin paikata sitä tyhjiötään.

Suomi auki 24/7, oletko itse valmis siihen omassa työssäsi? Olet töissä pyhätkin, joulu on peruttu, samoin pääsiäiset ja muut. 

Vierailija
56/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIINPÄ! Ja sitten sieltä kaupasta ostetaan valmiiksi perattua ja fileerattua kalaa vaikka ihan hyvin voisi itse kalastaa ja fileerata kalan!!!!! Leikki sikseen, on kovin helppo tuomita toiset uusavuttomiksi siksi, että näillä on erilainen elämäntyyli kuin itsellä. Kyllähän sitä hengissä pysyy ilman mitään nykyajan mukavuuksia, mutta mikä ihmeen pointti on rajoittaa ihmisten elämää periaatteen vuoksi, "ettei vain olisi liian helppoa".

Minä olin työmatkalla viikon ja tulin lauantaina klo 23 takaisin Helsinkiin. Voileipätarpeet ja jauhelihaa saa lentokentän kaupasta, joo, paljon muuta jäi saamatta.

Vierailija
57/57 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voidaankin sitten samantein miettiä, että mitäpä sitä turhaan mitään pyhiä vietetään. Kaikki pois, joulukin.

Olemme niin sivistysvaltio, että perheen kanssa vietty aika on ihan höpöhöpöä, tärkeintä on olla töissä koko ajan. Tai siis tärkeintä, että myyjät ovat töissä, samoin bussikuskit, jotta ne muutamat yksinäiset ihmiset voivat lievittää mielipahaansa ostoksilla ja näin paikata sitä tyhjiötään.

Suomi auki 24/7, oletko itse valmis siihen omassa työssäsi? Olet töissä pyhätkin, joulu on peruttu, samoin pääsiäiset ja muut. 

Meinaat että joku yksi ihminen pyörittää bussiyhtiötä tai kauppaa? Aika monessa työssä ollaan 24/7 paikalla tai tavoitettavissa. Itse teen sellasia kevyitä 80h työputkia, että turha huudella sieltä että olisinko valmis olemaan jouluna töissä. Olen jouluna töissä silloin kun on minun vuoroni, vuorotellen nuo paskimamt työvuorot jaetaan kaikkialla eikä yksi ihminen joudu aina olemaan töissä. Paitsi tietenkin yrittäjä, joka ei saa edes mitään lisiä.

Ja miksi joulua viettämättömät ihmiset olisivat automaattisesti yksinäisiä? On niitä kokonaisia perheitä missä ei joulua vietetä, aikaa voi viettää yhdessä muutenkin.